Första Lambretta-problemet: stum kick- och andra funderingar

Här diskuterar vi Lambrettor!
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Första Lambretta-problemet: stum kick- och andra funderingar

Post by Ronnie »

Jahapp...det märks att jag har en Lambretta i garaget.:lol:
Har gått igenom den under dagen - bytt olja, justerat växlar, koppling osv. Tagit den på en ca 1,5 mils runda för att känna om allt verkar ok. Det gjorde det, förutom att bromsbackarna bak behöver bytas (vilket jag visste) och att den är svårstartad varm.

Hur som helst, svängde förbi en kompis för en fika, och när jag skulle därifrån fick jag kicka ett tag för att få igång den. Plötsligt fastnade kicken i nederläge. Tryckte upp den för hand och kickade igen - varpå den bara stumt gled ned till bottenläge och fastnade där igen. Kändes inte som om den hade kontakt överhuvudtaget.

Fick springa igång den, vilket gick utan några som helst problem.

Jag befarar att det kan vara kickaxeln som gått. Kan jag ha rätt i det? När man för runt axeln för hand (utan kicken) känns ett tydligt, ganska stort, glapp. Sedan är den stum.
Last edited by Ronnie on Fri 01 Aug 2008, 14:13, edited 1 time in total.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Tjena!

Låter som det hänt något med kickarmscylindern eller den lilla axeln som för densamma in/ut

Kan också vara låsringen som håller fast brickan/fjädern innuti kickarmen som hoppat ur.

Du får nog ta av transmissionskåpan och kika hur det ser ut.

/C
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

förresten var ligger glappet?
Man kan byta tjocklek på brickan som ligger bakom låsringen som ligger bakom kicken.
Ofta slits låsringen sönder så att denna ej stannar i sitt läge
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

calle wrote:förresten var ligger glappet?
Man kan byta tjocklek på brickan som ligger bakom låsringen som ligger bakom kicken.
Ofta slits låsringen sönder så att denna ej stannar i sitt läge
Glappet ligger alltså inte i sidled eller något liknande, utan vad jag menar är att man kan snurra själva kickarmen (eller vad det nu heter på svenska - spline) 5-7mm utan något som helt motstånd.

Bir väl till att ta av transmissionskåpan, då...typiskt! Skall dock kolla upp det där med låsringen först! Den såg ganska sliten ut och jag tänkte faktiskt på att den tycktes lite lös.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Aha, kickarmens cylinder åker ut i ett specifikt läge som beror mest på tre olika faktorer, alltså kan man känna ett för stort glapp om justeringen är felaktig.
1. Läget som kicken sitter på
2. Gummibussningens tjocklek (eller om den saknas)
3. Justeringen innuti transmissionskåpan
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Ah. Låter ju lovande! Då kanske det inte är så allvarligt som befarade.

Den där gummibussningen du nämner...vart skall den sitta? Inuti transmissionskåpan eller utanpå vid kicken? Det enda som sitter utanpå nu är nämligen låsringen och en ganska stor "platta", eller vad man nu skall kalla det, i något plast/gunmmiliknande material. Typ som ett shims.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

kanske bussning var fel ord... mothåll borde vara ett bättre uttryck:
Nr 33:
Image
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

resten av pryttlarna:
12. detta är delen som skjuter ur kickarmen när du trycker ner kicken, den greppar i det stora växellådsdrevet.
11. Denna delen sitter i 12 och hakar i 8 för att skjutas tillbaka 12 när kicken går upp (släppa 12 för att skjuta ut denna när kicken trycks ner)
8. denna del kan justeras för att utskjutningen av 12 skall komma lagom korrekt.
Image
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Aha. Då är jag med.

Mothållet är på plats i alla fall.

Kommer ju lite folk hit till stan för att hänga i helgen och Mats K kommer redan imorgon förmiddag, så han har lovat att hjälpa mig att kolla allting. Är iofs kul att göra det helt själv, men eftersom han har lite mer Lambretta-vana än vad jag har går det säkert snabbare för honom! Vore ju kul om jag fick den att funka bra så att jag kan köra den på ride-out på lördag...
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

lambrettavana kommer du snart att få, man kan ju till och med bygga upp en lambrettaovana att läsa denna bok från pärm till pärm...fler en en gång:
Image
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

calle wrote:lambrettavana kommer du snart att få, man kan ju till och med bygga upp en lambrettaovana att läsa denna bok från pärm till pärm...fler en en gång:
http://www.scooterproducts.com/images/spannercover.jpg
Den har jag såklart redan tänkt på! :wink: Verkar dock vara slutsåld överallt just nu. Men den skall skaffas så fort den kommer in i igen!
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

ännu mer lambrettaovana är att surfa runt på workshop-delen av LCGBs hemsida:
http://www.lcgb.co.uk/workshop/engine.html
kanske inte helt överens med hur allt utförs i deras guider men juste beskrivningar att utgå ifrån...
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Just, ja: en liten bonusfråga (ids inte göra en ny tråd för en så enkel sak - sorry :wink: ).

Vilket NGK-tändstift är egentligen rätt för en LI Special? Manualen specar bara Bosch och det som sitter i nu är ett Champion. Har googlat efter någon konverterings-lista sas, men inte hittat något.
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Testa den här om djurtarmar bl.a:
http://translate.google.se/translate?hl ... v%26sa%3DG

Vet inte om länken funkar?
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Hmmm...google-translate tycks ju fungera alledeles ypperligt.
Gillar särskilt det här stycket:
"Jizer, gunk eller några personer även har sina tarmar granulum eller ånga fördömd".

Say what!? :wink:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

NGK: B7ES (tills du trimmar den)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Klingen wrote:Testa den här om djurtarmar bl.a:
http://translate.google.se/translate?hl ... v%26sa%3DG

Vet inte om länken funkar?
Shit pomfritt vad skoj!
"Den kupade tvättmaskiner går i första, kupade sidan nedåt. En tidig serie ett motorer de inte har en resses för tvättmaskiner som inte tvättmaskiner som används. "
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

tvättmaskin? = washer = bricka!...

Heh, man lär sig läsa på ett nytt sätt när man låter maskiner översätta...
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Apropå ingenting hittade jag Sticky-boken idag...
Den fanns tydligen i lager hos Scooterproducts. Nu är den beställd, så förhoppningsvis behöver jag inte bombardera med frågor här när den väl har kommit. :wink:
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Ronnie wrote:Apropå ingenting hittade jag Sticky-boken idag...
Den fanns tydligen i lager hos Scooterproducts. Nu är den beställd, så förhoppningsvis behöver jag inte bombardera med frågor här när den väl har kommit. :wink:
Klart du ska bombardera, det är ju det vi gör här, right? :grin:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

...dessutom skoj att höra fram och baksteg med lambrettaägandet!
Lambert
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Sun 07 Jan 2007, 10:10
Location: Sweden

Post by Lambert »

Vad vore ett forum utan frågor. Skulle kåpan eller delar i den vara trasig kan du låna av mig så länge, så du kan åka. Du kan ringa, e-post om det. Lasse
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Tackar, Lasse! Får se hur det ser ut efter att jag öppnat den idag...förhoppningsvis skall det inte behövas.

Hör av mig i så fall!
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Jahapp. Visade sig vara kickarmen som gått av! Den verkar tydligen ha legat och skavt emot - som tur är hade det inte orsakat någon mer skada förutom ett par repor.

Lyckligtvis hade Mats en transmissionskåpa till sin serie 1 liggandes, så vi bara bytte ut hela den. Olyckligtvis passade inte kicken på den, så nu får jag springa igång den iaf. Jag som hoppats kunna besikta den i veckan...typiskt!

Nåja - jag fick iaf köra och visa upp den på ride-outen när det kom lite Örebro, V-ås, Karlstad och Stockholmsfolk hit igår och det var ju huvdsaken!
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Oj, ovanligt fel på gamla originalarmar.

Det finns några gatumecksföretag i Indien och Vietnam som gör SIL-kopior och glömmer att använda bra material och hoppar ibland över härdningen, de brukar gå av eller vrida sig.

Var hade armen gått av någonstans?
Post Reply