Hjälp mig in i trim-djungeln!

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Hjälp mig in i trim-djungeln!

Post by Ronnie »

Så, nu står min LI 150 Silver Special äntligen tryggt i garaget!
Den går som en klocka så det enda jag egentligen behöver göra nu är att tvätta av den, byta lite lister och sådant och sedan besiktiga...

MEN: jag är så klart lite sugen på trim. Har länge övervägt att vässa upp någon av mina scootrar en smula, men P200an känns som om den räcker ändå och Touringen är charmigt originalig (läs: traktormässig
:wink:) så jag har valt att avvakta.

Lambrettan däremot känns som ett utmärkt objekt att ge sig in i trimmdjungeln med! Problemet är att det är just en sådan. Djungel, alltså Jag har ingen aning om vart jag skall börja läsa för att få grepp om vad som är bra/dåligt, vilka blås som passar med vad osv...
Således - alla hintar om vart jag skall börja läsa på emmotages tacksamt! Eller kanske någon till och med har ett tips eller två på bra kit att kika på rakt av?

Jag är alltså inte ute efter att trimma skiten ur den helt, utan vill ha "bara" en motor som är lite starkare och roligare att köra...om det sedan är snyggt också gör så klart ingenting! :lol:
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

När man (som jag) är frekvent läsare av LC GB:s forum får man bilden att Mugello 186 är näst intill standardutrustning på engelska 125-175 Lambrettor. Själv kör jag ett Mugello 200 och är hojen har gått som en klocka sedan jag monterade det våren 2005, med ett undantag, årets Cannonball :(

Poängen med Mugello är att du kan köra det med standardförgasare och -blås, med lite mindre effekt, eller kräma på med grövre don om/när pengarna flyter till och få mer effekt. Dessutom är det gjort av lättmetall med Nicasil-beläggning vilket innebär att det är näst intill nypfritt, i varje fall rejält mycket säkrare än en gjutjärnscylinder.

Således, förslag, börja med ett Mugello 186, finns hos t ex Mr M i Knutby. Dessutom bör du givetvis uppgradera till elektronisk tändning och 12V el, om du inte redan har det. Indiska system är billigare men mindre pålitliga, Varitronic dyrare men rejält mycket bättre. Mitt indiska gick sönder två gånger på två år, mitt Varitronic har tuffat och gått sedan jag köpte det 2005.

Välkommen i Lambretta-djungeln 8)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Tackar, Jens!

Läste på lite på LCGBs forum och det låter helt klart som något i den stilen jag tänkt mig. Mer kraft, men ändå ingen racer, liksom. Vill ha en hoj som är lite roligare att köra, men ändå passar bra för touring.

Kommer förmodligen köra på ett effektblås i samma veva, då originalet som sitter på nu inte var alltför vackert. Lite märkligt att han som renoverade den för ett antal år sedan tydligen valt att gå igenom motorn totalt, men inte gjort ett dugg med det. Med andra ord är det en smula ärgat... :wink: Känns som om det är lika bra att byta till ett effekt på en gång då, istället för att köpa ett original. Misstänker att jag kommer att vilja byta det för eller senare ändå. Haha...

Bra om det går att köra med original-förgasaren också...men jag måste väl se över bestyckningen på förgasaren i alla fall!?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Ronnie wrote:Bra om det går att köra med original-förgasaren också...men jag måste väl se över bestyckningen på förgasaren i alla fall!?
Ja, du måste självklart justera bestyckningen i förgasaren om du byter till en vassare cylinder, sannolikt också justera tändningsinställningen. En klassiker bland Lambretta-blås är Clubman, ger bra bottendrag och har rimligt pris. Fast vill du lägga ner mer pengar finns det ju bättre don :evil:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Ja, Clubman har jag lite koll på. Satt ett sådant på ena Lammyn jag körde under Euro-Lambretta bland annat...kändes mycket trevligt. Och lät skapligt gjorde den också! Fast den var iofs vässad med lite mer än ett Mugello 186. :wink:

Får kolla runt lite och se vad det blir. Var i första hand cylinderkiten jag funderade på och där känns Mugellot som helt rätt väg att gå. Ännu mer så efter att ha läst lite mer om det på nätet nu.

Får väl slå en pling till herr M och höra vad han har att säga. Fast iofs kanske jag skall köra scootern lite iaf innan jag börjar plocka isär för att trimma! :lol:
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 14 Nov 2006, 22:40

Post by Mickeck1 »

som ronny jag har en muggy 186 med en clubby som jag körde till euro lambretta, man bör byte vev också de är nåstan 50 år gamal och du vill öka motor utanför innocentis gränsar. Mr M har den nya casa 186 kit som ser mycket trevlig ut annars mugello är bra. Det som är bra med mugello och casas kit är de är steg 4 from scratch och kan köras med original fugge, blås men om du vill klämma ut mer kraft det finns många väg att välja :grin:

min set up på min TV2 är:
mugello 186 med 1.1mm squish
variotronic tändnings system
26mm phbh dellorto fugge med ram air system
42mm clubman blås
DL race vev med nya laga samt packbox
koppling är standard men nya cork platta och fjärdar
nya kedja samt kedja guide
växel låda är TV2 men jag lita efter en LI150 låda om det finns någon som har en till salu
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Mikes Mugello på en TV175 + Clubman + originalfugge/insug = 9hp på bakhjulet. Min Mugello på TV175 + Clubman + 28mm fugge/avstämt insug = 12 hp på bakhjulet. Ingen av dem har sina block modifierade, det kanske ger litegranna till. Med ett riktigt effektblås kan man få ur en 2-3 hästar till utan problem.

Så länge som du ser till att kolla squish/komp, justera tändning och bestyckning så är Mugellot väldigt driftsäkert. Jag körde ner till CB, i princip på full gas hela tiden på träffen, och hem (över 100 mil totalt), utan några som helst problem med cylinder/kolv. Dock ballade tändningen ur, men det kan man ju inte straffa cylindern för...

/G
Ronnie wrote:Ja, Clubman har jag lite koll på. Satt ett sådant på ena Lammyn jag körde under Euro-Lambretta bland annat...kändes mycket trevligt. Och lät skapligt gjorde den också! Fast den var iofs vässad med lite mer än ett Mugello 186. :wink:

Får kolla runt lite och se vad det blir. Var i första hand cylinderkiten jag funderade på och där känns Mugellot som helt rätt väg att gå. Ännu mer så efter att ha läst lite mer om det på nätet nu.

Får väl slå en pling till herr M och höra vad han har att säga. Fast iofs kanske jag skall köra scootern lite iaf innan jag börjar plocka isär för att trimma! :lol:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Lambert
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Sun 07 Jan 2007, 10:10
Location: Sweden

Post by Lambert »

Hej Ronnie. Som alla nämner så skulle jag köpa Mugello det är driftsäkert samt 12 volt elektronisk tändning (kolla upp att så du inte behöver en djupare svänghjulskåpa ej ner svarvade fläktvingar) fullflödes bensinkran, ett clubman system räcker långt, du kan ha orginalluftburken kvar eller sätta dit ett remotfiler och glöm ej att sätta i större munstycken. Sedan kan man uppgradera med vad plånboken tillåter.
Det som sitter i min är mugello 225 en strokad fullrace vev = 248 cc Dellorto PHBH 30 mm, variotronik tändning och krp race curly system 5 lamells koppling mm mm. Hästar ingen aning.
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Tack som sjutton för alla tips! Känns som om det börjar klarna lite efter att ha läst här och på LCGB-forumet lite...

En riktigt nybörjarfråga här, nu (bare with me - tänk på att jag i stort i stort sett bara underhållsmekar annars och är helt grön på allt som har med effekthöjning att göra):
Clubman-blåset verkar helt rätt för mig. Även om det egentligen vore kul att ha ett som ser lite raceigare ut tror jag att det skulle passa sättet jag kör på bättre. "Problemet" är att jag inte tänkt trimma den på en gång utan planerar att ta det framåt hösten/vintern när jag fått tummen ur och är klar med min P200-motorrenovering samt ändå låter scootrarna stå i garaget.
Trots det skulle jag behöva ett nytt blås ganska snart. Originalet som sitter på nu är så sjukt ärgat och fult. Visst - jag skulle kunna slipa ned det och måla om, men ett nytt känns roligare. Och att köpa ett nytt original känns poänglöst om jag ändå skall byta det i vinter.

Vad får det för följder om jag monterar på ett Clubman redan nu - utan att göra några andra modifieringar? Händer ingenting, riskerar jag att förlora effekt eller kan det till och med orsaka någon skada?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Ronnie wrote:Vad får det för följder om jag monterar på ett Clubman redan nu - utan att göra några andra modifieringar? Händer ingenting, riskerar jag att förlora effekt eller kan det till och med orsaka någon skada?
Det går säkert alldeles utmärkt! Håll lite koll på stiftet bara, ev måste du gå upp något snäpp i huvudmunstycke.

Dessutom finns det ett antal varianter av Clubman-liknande system, jag tror att det "Ancilotti"-blås som bl a Cambridge Lambretta säljer fått bra omdömen. Vill minnas att Scootering testade de olika varianterna ett antal nummer tillbaka.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
risto
Drömmare
Drömmare
Posts: 8
Joined: Fri 21 Apr 2006, 13:54
Location: Finland
Contact:

Post by risto »

I vintras köpte jag en AF Clubman för min annars standard SX200 och har kört med den några tusen kilometer utan större problem. Fungerar bättre med den än med standard avblås som hade väldigt stor hål. Hojen har nästan 10 hk med större original förgasare (SH22/2) och 120 munstycken. Störst problem (utan chockerande bensinförbrukning) är att det skrapar asfalt när jag kör med passagerare och vänder till vänster.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Du måste gå upp i munstycken om du sätter på ett Clubman eller liknande. Orginalblåset är en jättestrypning på Lambrettamotorn, så du kommer få en ganska märkbar effektökning bara med ett sånt blås.

Kan passa på att rekommendera den variant av Clubman som Scooter Center Köln säljer.Tror modellen kallas KBA, tillverkas i Indien, men har samma spec som ett riktigt Clubman.

Mitt har hållit i fyra år utan vare sig sprickor eller massvis med rost. (Kröken är rostig som fan, men det tror jag inte man undkommer med nåt blås såvida man inte kör med rostfritt).

Mvh

G
Ronnie wrote:Tack som sjutton för alla tips! Känns som om det börjar klarna lite efter att ha läst här och på LCGB-forumet lite...

En riktigt nybörjarfråga här, nu (bare with me - tänk på att jag i stort i stort sett bara underhållsmekar annars och är helt grön på allt som har med effekthöjning att göra):
Clubman-blåset verkar helt rätt för mig. Även om det egentligen vore kul att ha ett som ser lite raceigare ut tror jag att det skulle passa sättet jag kör på bättre. "Problemet" är att jag inte tänkt trimma den på en gång utan planerar att ta det framåt hösten/vintern när jag fått tummen ur och är klar med min P200-motorrenovering samt ändå låter scootrarna stå i garaget.
Trots det skulle jag behöva ett nytt blås ganska snart. Originalet som sitter på nu är så sjukt ärgat och fult. Visst - jag skulle kunna slipa ned det och måla om, men ett nytt känns roligare. Och att köpa ett nytt original känns poänglöst om jag ändå skall byta det i vinter.

Vad får det för följder om jag monterar på ett Clubman redan nu - utan att göra några andra modifieringar? Händer ingenting, riskerar jag att förlora effekt eller kan det till och med orsaka någon skada?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Någon som vet hur ett ScootRS blås funkar på orginalmotor
resp. på en motor med Mugellocylle?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Funkar okej på originalmotor men är inte alls nöjd på en trimmad mugello.
Funkar dåligt på högre varv.

/C
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Var och scootershoppade lite igår, så nu har jag ett av Casa Lambrettas Ancilloti-replikor liggandes bredvid Lammyn. Skall bli spännande att se om det gör någon skillnad! Får se om jag orkar slänga på det idag eller om jag väntar ett par dagar (är trots allt sista semesterveckan nu).

Återkommer när det sitter på och jag provkört!
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Tar och skrämmer liv i den här tråden igen! :D

Efter att ha funderat lite har jag kommit fram till att vinterns projekt antagligen blir ett Mugello till Lambrettan. Var lite inne på RB20 ett tag, men det känns som overkill och verkar, enligt vad jag hört hittills, inte lika tillförlitligt heller.

Så nu ber jag er vänligen att överösa mig med tips!
Går såklart igenom motorn ordentligt i samma veva - nya lager, packningar osv känns ju självskrivet. Likaså elektronisk tändning och ny fräsch kedja.
Men vad bör man göra utöver det? Och vad kan man göra om man vill för att skrämma upp den ytterligare? Ny förgasare och i så fall vilken rekommenderar ni som kör Muggy? Koppling? Originalvev eller inte?

Är som sagt inte efter något racemonster utan vill "bara" ha en lite starkare, pålitlig motor för att kunna köra längre turer utan att planera in tre övernattningar på vägen...:lol:

Inspirera mig!
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

I senaste Scootering testar de lite kopplingar, men det kanske du redan sett, annars kan det vara värt att ta en titt på den undersökningen kanske.

Utan att själv gett mig in i djungeln så verkar just kopplingen vara väldigt viktig.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Tjena Ronnie!

Hur har det gått med ditt Clubman, märkt någon skillnad?

Har tänkt köpa en Mikuni TM 24 (till min upportade tv 175:a) som verkar vara ett bra val. Men visst, den kostar mycket mer än en Dellorto.

Om man inte vill lägga pengarna på ett Variotronic så finns det ju numera Indiska varianter som uppdaterats med elektronik och kona från Italien/UK.
Köpte ett sådant i våras och det har funkat bra.
Ljuset fungerar fint nu också, till skillnad mot hur det är original... :D

Mvh
Christer-Gbg
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jag har ju en 200 men kör med:
* Mugello 200
* Dell´Orto PHBH30 (för dig räcker säkert 28 )
* JL Road/Taffspeed/KRP3 (Olika namn på olika ställen, ditt Clubman funkar bra men ger lite mindre effekt)
* Varitronic elektroniskt tändsystem (började med ett indiskt från AF men de strulade och strulade och strulade)
* AF Road/Race vev (lite overkill, en bra originalvev sägs räcka)
* Förstärkta fjädrar i en vanlig fyrskivig koppling
* Dessutom har jag växlat upp den med 19 kuggar fram och 46 bak, men det kan du ta senare om den känns för lågt växlad
Dessutom stor genomgång med nya vevlager, nya motorfästen, ny kedja, nya kedjespännare, nya lameller.
Ger 15 hk på bakhjulet på Dr Goes dyno och har gått perfekt med ett undantag, kolvraset på CB 2008 :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Christer: Jo, lite skillnad blev det allt men med viss betoning på lite. Det är inget substitut för att trimma, direkt. Dessutom låter det väldigt speciellt. I början tyckte jag det var lite kul (Vesporna är ju relativt tysta) men efter ett tag tröttnar man lite, faktiskt... :wink:

Och, ja, som sagt - elektroniskt 12-volt är självskrivet. Inte minst eftersom jag nyss kom hem från en sen hemfärd i mörker och regn efter Mods Vs Rockers i Sthlm. Inte alltför roligt med kvällskörning med original 6-volts brytarsystem, kan jag säga. Tur att en snäll bilist spontant lade sig bakom mig och drog på heljusen sista två milen för att sedan köra om och göra tummen upp när vi kom in i stadens belysning... :lol:


Jens: Tack för listan! Förstärkta fjädrar var lite vad jag funderat på ang kopplingen. Det räcker fint, alltså? Vad gäller de indiska tändsystemen verkar de vara ojämna - har hört många säga att de funkar klockren och att variotronic egentligen är overkill, medan andras verkar strula väldigt. Vet dock ett indiskt som "bara ligger" och som jag antagligen kan få billigt, så jag kör nog på det till att börja med för att hålla nere kostnaden...märker jag att det inte funkar får jag väl ta mig en funderare då.
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Post by SoulBoy »

Vad har du tänkt dig för budget? Det kan nog vara bra att fundera på det innan.
En hårt trimmad (gäller även i viss mån lätt trimmade också) motor fortsätter att kosta pengar då saker slits mer.

/Ronny
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Tja, ärligt talat har jag väl inget direkt tak. Det får liksom kosta vad kostar. Därmed inte sagt att jag vill lägga ut en massa pengar - självklart är det bra om man kan hålla kostnaden nere lite genom att börja med att göra det som krävs för att få en motor som är starkare och något sånär pålitlig (:wink:), så kan jag bygga vidare på den senare om jag känner att jag vill ha den ännu vassare.
Som sagt - jag är inte ute efter något racemonster utan vill ha en bra tourer.

Prioriterar kvalitet framför pris men vill inte göra onödiga inköp, kan man väl säga. Sedan är jag självklart medveten om att den kommer att kosta mer i det långa loppet. :wink:
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Post by SoulBoy »

Ronnie wrote:Tja, ärligt talat har jag väl inget direkt tak. Det får liksom kosta vad kostar. Därmed inte sagt att jag vill lägga ut en massa pengar - självklart är det bra om man kan hålla kostnaden nere lite genom att börja med att göra det som krävs för att få en motor som är starkare och något sånär pålitlig (:wink:), så kan jag bygga vidare på den senare om jag känner att jag vill ha den ännu vassare.
Som sagt - jag är inte ute efter något racemonster utan vill ha en bra tourer.

Prioriterar kvalitet framför pris men vill inte göra onödiga inköp, kan man väl säga. Sedan är jag självklart medveten om att den kommer att kosta mer i det långa loppet. :wink:
Jag har för mig att scootering testade typ alla small-block cylindrar i nr 274, kan vara en bra artikel att börja med.

/Ronny
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Åhå, det låter ju intressant! Skall se om jag kan gräva fram det numret någonstans då...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Se till att förstärkningssvetsa Acillotti-blåset med en gång, vid fästet mot motorn.

Alla som köpt det i stockholm (som jag känner till) har fått göra det när det spruckit i vinkeln på fästen (nere vid kroppen på blåset).

Lika bra att ha det gjort, så slipper du stå där längs vägen med sprucket blås.

/G
Ronnie wrote:Var och scootershoppade lite igår, så nu har jag ett av Casa Lambrettas Ancilloti-replikor liggandes bredvid Lammyn. Skall bli spännande att se om det gör någon skillnad! Får se om jag orkar slänga på det idag eller om jag väntar ett par dagar (är trots allt sista semesterveckan nu).

Återkommer när det sitter på och jag provkört!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply