En liten solskenshistoria…

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

En liten solskenshistoria…

Post by jamerson »

Ja, jag har skrattat hela dagen åt det här. Jag vet inte om det är roligt egentligen. Och ni kommer defintivt inte att lära er något (hoppas jag).

Så här ligger det till:
Jag har "renoverat" en Vespa 50. Eller snarare har jag fått en spansk sjuttifemkubikare att bli körduglig. Det har mest handlat om förgasare och att ställa tändning, kan man säga, men det har varit lite mer på vägen. Ingenting såg ut som det skulle, och jag har länge bannat dem som varit på Vespan tidigare. Inte den förre ägaren, för honom tyckte jag om. Men de som hade den tidigare var bilmekaniker och bilmekaniker är grova i sättet. Som exempel på vad de hade gjort kan jag nämna att de hade försökt täta förgasaren med silikon. Sist jag hörde efter var silikon lösligt i bensin, vilket förringar deras insats, minst sagt. De hade dessutom använt karosserikitt till det mesta. Nog om det. Låt oss komma till själva historien.

När allt var klart och Vespan ihopsatt, så återstod endast ett fel. Tändningen var utmärkt, bensinflödet perfekt och så vidare. Men likförbannat så dog Vespan när jag körde i nedförslut. Den kunde gå hur bra som helst på tomgång om den stod i backe, men så fort man försökte köra, så gick det åt pipan. Den bara dog, som om den inte fick bensin eller slutade tända. Jag kunde inte avgöra vilket. När jag testade den på plan mark så gick den som en klocka. Men i den lilla nedförsbacken på mammas gård dödde den.

Jag orkade inte pilla mer, så jag tog in den till stan. I dag tog jag den till jobbet. Och den dog mycket riktigt i nedförsbacken som jag har hemma. Men sedan blev jag förbryllad. Den dog oftare än vad jag hade räknat med. Den dog i varenda rödljus. Som ni förstår är det lite halt nu, och man vill inte gärna nypa handbromsen, för då ligger man där. Så jag använde fotbromsen i varje rödljus. Fotbromsen hade jag även använt på mammas gård, eftersom det var is på backen.

Till slut drog jag slutsatsen (som i och med sin orimlighet satt långt inne): Fotbromsen är kopplad till brytarna i stället för till bromsljuset!

Jag hade bara (tror jag) kopierat den koppling som var när jag köpte Vespan. Men så var det tvivelsutan. På hemvägen från jobbet trotsade jag det hala väglaget och förlitade mig på motor- och handbroms. Det gick klockrent. När jag stod utanför dörren till min trappuppgång tryckte jag ned fotbromsen. Och mycket riktigt dog motorn som jag ville.

Nu har jag (med alldeles för mycket vin i kroppen) varit ute och kopplat om lite i kopplingsdosan och hoppas att jag inte tänkt alltför fel. Vi får se i morgon!

Som sagt: Jag har inte en aning om det här är det minsta roligt för er, men jag har skrattat hela dagen åt det (trots att mycket av mitt liv just nu tycks vara paranteser, om man får tro det här inlägget i alla fall).

Håll till godo med en liten historia från Göteborg/Fjärås/Hanhals.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

God morgon!

Hur otroligt galet det än kan låta så är faktiskt ett antal italienska vespor (GTR,Veloce etc) kopplade så här också :D
Matarspolen till tänding och bromsljus är densamma.
Ena ledaren av spolen går till brytare/kondensator och tändspolen.
Andra ledaren går till bromsljuset; Om bromsljuslampan, ngn kabel är av eller kontakten felaktig så blir det precis som du säger, när man bromsar så dör scootern.
Crazy.
Finns också ett par Lambrettor som är konstruerade så...
Trots att man dagtid jobbar med elektronik och kvällvstid med scootrar tog det en tid innan man fattade varför Piaggio har gjort som dom gjort med diverse skumma elkopplingar!
/C
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jamerson</i>
<br />...Men de som hade den tidigare var bilmekaniker och bilmekaniker är grova i sättet. Som exempel på vad de hade gjort kan jag nämna att de hade försökt täta förgasaren med silikon. Sist jag hörde efter var silikon lösligt i bensin, vilket förringar deras insats, minst sagt. De hade dessutom använt karosserikitt till det mesta.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Packning på tub brukar vara ett slags silikon som faktiskt är bensintåligt och är till för att kunna täta saker som innhåller bensin eller olja. Brukar vara rött eller blått till färgen, kanske var det sådant de använt?
Karosserikitt är det original på vespakarosser, slarvigt påkladdat redan från fabrik. Men det här kanske var på andra ställen än mellan plåtdelarna?

Kul historia, skicka den till Scooteristen! skulle passa där, lagom lång och så!
Hur ser den spanska 75:an ut? som en vanlig V50?

Federico
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Jag har också en.
Ett par grabbar kom för att köpa min Vespa. Jag hade renoverat motorn på den så jag visste att den alltid startade på första kicken.

Han som stod för pengarna hade ingen tidigare erfarenhet av Vespa så hans polare fick första åket. Gick ju lika kanon som alltid, svängde in på parkeringen och tryckte på dödaren.

Dags för polarens tur.
Kickar men inget händer. Lätt hänt när man inte är van vid hur man ska kicka igång en Vespa. Han provar ett par gånger till men inget händer.
Jag tar över men lyckas inte heller, tänker att motorn måste blivit sur så jag springer..och springer och springer. Märker nu att den inte ens tänder.

Grabbarna tar över och springer några hundra meter per skalle. Sedan får vi eminenta idéen att 'honka' på deras bil och det vet ju alla Vespavana hur trevligt det kan vara med små hjul och udda fördelad vikt.
Blir ingen sprutt så jag älgar hem för att hämta verktygen, lätt panikartat. Pinsamt att låta folk åka 50 mil för att hämta skrot.

När jag sedan kommer tillbaka har grabbarna sett att dödarknappen fastnat i intryckt läge. Urk.
Startar på första kicken efter det, jag får mina pengar och de åker mot hufvudstaden.
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Hur ser den spanska 75:an ut? som en vanlig V50?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Den ser ut som en vanlig Vespa 50, ja.

www.smiffel.se/vespa där finns det lite bilder. Konstigt svänghjul och ännu konstigare tändplatta. Karosserikittet hade de bland annat använt för att sätta fast lampan med eftersom de inte hade den lilla klämman. De hade i stället tagit en stor kromsarg från en annan moppe, kletat fast lampan med karosserikitt och skruvat hål i lamphuset så att de kunde skruva fast sargen.
Och det var bensinlösligt silikon de hade…
Klåpare hur som helst. Bra att veta att det finns sådant silikon som du beskriver!

/pelle
Post Reply