Kostnad motorrenovering
Kostnad motorrenovering
Vad kostar det egentligen, i runda slängar, att låta en bra verkstad renovera en Vespamotor?
Re: Kostnad motorrenovering
Det beror på vad som ingår i renoveringen.
Jag helrenoverade min Rally-motor, och bara delarna (lager, packningar, lameller, cylinder etc etc) gick på över 5000:-.
En mek kan kosta 300/tim, och säg att det tar denne åtminstone en arbetsvecka att göra det. 40 * 300 = 12000:-
Delarna är inte så dyra, det är när man anlitar någon för att mecka ihop dom som det blir riktigt jobbigt.
Mvh
G
Jag helrenoverade min Rally-motor, och bara delarna (lager, packningar, lameller, cylinder etc etc) gick på över 5000:-.
En mek kan kosta 300/tim, och säg att det tar denne åtminstone en arbetsvecka att göra det. 40 * 300 = 12000:-
Delarna är inte så dyra, det är när man anlitar någon för att mecka ihop dom som det blir riktigt jobbigt.
Mvh
G
Peteess wrote:Vad kostar det egentligen, i runda slängar, att låta en bra verkstad renovera en Vespamotor?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Eller så kollar man runt i sin släkt, bland vänner eller bland andra vespadårar och ser om det finns nån som kan hjälpa en göra det själv. Finns en hel del bra sajter på nätet som beskriver handgreppen. Jobbigaste momentet är nog att få ur och i motorn...
En nyare vespamotor är för övrigt bland det enklaste som finns att renovera. Du behöver två avdragare och låsringstänger. Resten fixar man med en hylsnyckelsats och en plastklubba.
Sen kan du ju få ner kostnaden rätt rejält om du själv monterar ur motorn och åker med den till meken, samt att du kanske inte behöver renovera ALLT i motorn som jag gjorde. Cylinder t ex, det är inte säkert den behöver bytas...det får man kolla om det räcker med en honing och ny kolv. Det beror på hur gammal motorn är, och vilken modell.
En nyare vespamotor är för övrigt bland det enklaste som finns att renovera. Du behöver två avdragare och låsringstänger. Resten fixar man med en hylsnyckelsats och en plastklubba.
Sen kan du ju få ner kostnaden rätt rejält om du själv monterar ur motorn och åker med den till meken, samt att du kanske inte behöver renovera ALLT i motorn som jag gjorde. Cylinder t ex, det är inte säkert den behöver bytas...det får man kolla om det räcker med en honing och ny kolv. Det beror på hur gammal motorn är, och vilken modell.
Peteess wrote:Tackar för de "uppmuntrande" siffrorna.
Kanske man kan skeppa en motor till Asien för renovering? Frakt är inte så dyr.
Någon som har erfarenhet???
Det var veldig lang tid...Hedge wrote: En mek kan kosta 300/tim, och säg att det tar denne åtminstone en arbetsvecka att göra det. 40 * 300 = 12000:-
Når jeg med veldig mye hjelp renoverte PX-motoren min i vår, dvs skifte alle lager osv og tilpassingt til Malossi, så tok det ca 12 timer fra vi startet til vi var ferdige...
Da var motoren ute av scooteren når vi startet.
Så om noen bruker 40 timer på dette, så høres det litt rart ut..
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
När man som jag bor i en lägenhet i en storstad och inte har en hemaverkstad blir det jäkligt besvärligt att hålla på med renoveringsarbete. det luktar, det slamrar och det sölar ner.
Jag har verktyg (renoverade gamla engelska sportbilar som hobby på 60-70-talet) kunskaper i motorer, svetsning etc. men ingen plats att vara på.
Då kan det löna sig bättre att lämna bort jobbet mot en hygglig ersättning till ngn som har lokal för jobbet och nödvändiga kunskaper. Själv jobbar man under tiden och tjänar in det mesta av vad det bortlämnade jobbet kostar.
Jag hörde ngn som köpte en kvaddad Porsche 9xx i Tyskland, skeppade den till Baltikum och fick tillbaka den efter en tid, riktad lackad och i ett fantastiskt fint skick för några 10.000 kr. Det var några år sedan men ändå........ Bra affär låter det som!
Jag har sett att man kan köpa färdigrenoverade Vespor från Asien men kvaliteten på jobben och delarna är höljt i dunkel.
Är det Indian-hojar som piffats upp med tveksam hållbarhet eller är det italienska fullblod med originaldelar?
Jag har verktyg (renoverade gamla engelska sportbilar som hobby på 60-70-talet) kunskaper i motorer, svetsning etc. men ingen plats att vara på.
Då kan det löna sig bättre att lämna bort jobbet mot en hygglig ersättning till ngn som har lokal för jobbet och nödvändiga kunskaper. Själv jobbar man under tiden och tjänar in det mesta av vad det bortlämnade jobbet kostar.
Jag hörde ngn som köpte en kvaddad Porsche 9xx i Tyskland, skeppade den till Baltikum och fick tillbaka den efter en tid, riktad lackad och i ett fantastiskt fint skick för några 10.000 kr. Det var några år sedan men ändå........ Bra affär låter det som!
Jag har sett att man kan köpa färdigrenoverade Vespor från Asien men kvaliteten på jobben och delarna är höljt i dunkel.
Är det Indian-hojar som piffats upp med tveksam hållbarhet eller är det italienska fullblod med originaldelar?
Se Calles artikel på sid 18-19 i senaste numret (63) av Scooteristen. För du är väl med i ScooterklubbenPeteess wrote:Jag har sett att man kan köpa färdigrenoverade Vespor från Asien men kvaliteten på jobben och delarna är höljt i dunkel.

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Jo, om man vet vad man gör så går det fort. Uträkningen är såklart 'worst case'. Tror dock att det är svårt att få hela motorn gjord för under 5000:-.
/G
/G
Svint1 wrote:Det var veldig lang tid...Hedge wrote: En mek kan kosta 300/tim, och säg att det tar denne åtminstone en arbetsvecka att göra det. 40 * 300 = 12000:-
Når jeg med veldig mye hjelp renoverte PX-motoren min i vår, dvs skifte alle lager osv og tilpassingt til Malossi, så tok det ca 12 timer fra vi startet til vi var ferdige...
Da var motoren ute av scooteren når vi startet.
Så om noen bruker 40 timer på dette, så høres det litt rart ut..
-
- Administrator
Vad det gäller alla renoverade scootrar som kommer från Asien, så brukar de väl vara fina att se på men allt som oftast en mardröm vad det gäller motorarbetet. Undantag finnes givetvis men själv skulle jag nog inte skicka ngn motor dit för renovering. Baltikum vet jag inget om men det skeppades nog aldrig särskilt många Italienska scootrar dit när det begav sig. Kanske har de tagit igen kunskapen?
Om du bor i Göteborg (gissning) så hör med Rolf Axel i Varberg. Han jobbade på EM innan och brukade ta på sig sådana jobb vid sidan om, vilket han troligtvis gör även i Varberg. Du hittar honom i matrikeln.
mvh
/JM
Om du bor i Göteborg (gissning) så hör med Rolf Axel i Varberg. Han jobbade på EM innan och brukade ta på sig sådana jobb vid sidan om, vilket han troligtvis gör även i Varberg. Du hittar honom i matrikeln.
mvh
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
-
- Lärling
Undvik asien!
Jag har haft det ytterst tvivelaktiga nöjet att renovera en Super motor. Det var det värsta jag någonsin sett!
Inte ens blocket klarade sig undan viss renovering.
Jag kommer aldrig att röra något som skruvats med i Asien igen. För mitt företag var det en ren förlust affär att ta sig an den motorn, kan inte ta betalt full ut för det arbete jag fick lägga ner på den.
Beroende på vart du bor finns många duktiga hemma fixare som gör jättebra jobb till bra priser.
Fråga runt lite så löser det sig säkert!
Jag har haft det ytterst tvivelaktiga nöjet att renovera en Super motor. Det var det värsta jag någonsin sett!
Inte ens blocket klarade sig undan viss renovering.
Jag kommer aldrig att röra något som skruvats med i Asien igen. För mitt företag var det en ren förlust affär att ta sig an den motorn, kan inte ta betalt full ut för det arbete jag fick lägga ner på den.
Beroende på vart du bor finns många duktiga hemma fixare som gör jättebra jobb till bra priser.
Fråga runt lite så löser det sig säkert!
-
- Mästare
Det kan mycket väl ta 40 timmar beroende på hur illa det är ställt med motorn. Jag har lagt åtskiliga timmar på att få loss svingbulten och den långa bulten nedanför cylinder. byta ut oxiderade sladdar och borra ut bultar med avdragna skallar kan också ta rejält med tid. En motor utan för mycket överrraskningar (finns det sådana?) borde man kunna renovera på 1-2 dagar inkl montering/demontering. Lämnar man in den till en verkstad får man nog snarare räkna med 400:-/h inkl moms vilket innebär att den billigaste renoveringen faktiskt är att byta alla delar till nytt. Ex, en ny PX cylinder med kolv kostar 1100:-, en omborrning kostar 700 och en ny kolv 4-500:- och sedan kommer jobbet med att snygga till portarna efter borrningen. Samma sak med elsystem - 1 h jobb försvinner fort bland oxiderade kontakter och konstiga hemmadragningar.
En kompis frågade en Piaggioverkstad vad de ville ha för att byta vevpartiet - 8000:- inkl. material
Håller med Patrik - kan inte tänka mig i min vildaste fantasi att det skulle löna sig att skeppa en scooter till Asien ToR för renovering - det jag sett därifrån var riktigt uselt.
mvh/HB
En kompis frågade en Piaggioverkstad vad de ville ha för att byta vevpartiet - 8000:- inkl. material
Håller med Patrik - kan inte tänka mig i min vildaste fantasi att det skulle löna sig att skeppa en scooter till Asien ToR för renovering - det jag sett därifrån var riktigt uselt.
mvh/HB
Det är ju aldrig en bra idé att slänga goda pengar efter dåliga! Då kommer den oundvikbara frågan:
Kan man köpa en ny motor någonstans?
Har letat på nätet men inte hittat något som jag begrep.
Jag åker mer än gärna Vespa men skall man ha den till nöjeskörning, då skall den vara i absolut toppskick, åtminstone mekaniskt. Att bli stående mellan Tärnaby och Paris med motorhaveri är inte kul.
Lösningen på det problemet, som jag ser det, är att ha en ny, väl inkörd och omhändertagen motor samt att köra med förstånd och med rätt olja i soppan.
Startar en ny tråd i ämnet renovering.
Kan man köpa en ny motor någonstans?
Har letat på nätet men inte hittat något som jag begrep.
Jag åker mer än gärna Vespa men skall man ha den till nöjeskörning, då skall den vara i absolut toppskick, åtminstone mekaniskt. Att bli stående mellan Tärnaby och Paris med motorhaveri är inte kul.
Lösningen på det problemet, som jag ser det, är att ha en ny, väl inkörd och omhändertagen motor samt att köra med förstånd och med rätt olja i soppan.
Startar en ny tråd i ämnet renovering.
SIP i Tyskland erbjuder div fabriksnya motorer, t ex denna http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... c7c1987365Peteess wrote:Kan man köpa en ny motor någonstans?
Fast det är ju inte gratis

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst