Renovering av Touring -57

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
Svennas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Thu 26 Jun 2008, 17:31
Location: Linköping

Renovering av Touring -57

Post by Svennas »

Tänkte lägga upp lite bilder på mitt projekt.
Blev ägare till en halvsliten Touring i mitten på juni -08. Den hade inte varit i trafik på många många år, men var förregistrerad med "nya" plåtar 1992. Planen var att fixa det maskinella för att få den rullande och besikta den för att köra med den i det skicket den var. Tyvärr råkade jag ta fel dunk med avfettning på jobbet när jag skulle tvätta av den vilket gjorde att klarlacken rann bort!!! :x Snabbt så insåg jag att jag var tvungen att strippa ner hela maskinen och renovera direkt...
Så här såg den ut innnan "avfettning"
Image
Image
Image
Image

Här är en bild på framskärmen när avfettningen löst upp klarlacken.
Image

Efter några timmars demontering och en blandning mellan mekanisk och kemisk (biltema färgborttagning) insåg jag att detta kommer att ta tid:
Image
Image
Image

Hela härligheten lämnades därför bort för blästring och grundning.
Detta är resultatet:
Image
Image
Image
Image

Nu återstår lite riktning och finslipning av delarna innan lackering.
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Härligt. Lycka till med renoveringen.
// K
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Den blir definitivt din nu, kan man säga. Kemikalier är rätt luriga, minsann. Men Vespan blir säkert riktigt fin och nu blir den genomgången ordentligt. :smile:
Svennas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Thu 26 Jun 2008, 17:31
Location: Linköping

Fyller på med lite motorbilder..

Post by Svennas »

Motorn från olika håll...
Image
Image
Image
Ser inte ut att vara original skruvar till fläkten??
Image
Svänghjulsmuttern lossas och låsringen används som "avdragare" :
Image
Image
Undedr svänghjulet såg väl allt ok ut förutom två rundragna skruvar till tändplattan:
Image
Hittade en skadad kabel:
Image
Kolven var ordentligt skadad, tur att cyllen klarat sig...
Image
Yttre växelmekanismen:
Image
Kicken trycks ner får att få bort axeln ner i lådan:
Image
Image
Bakom kicken sitter en tätning:
Image
Image

Image
Image
Image
Tryckbrickan hade lossnat och låg lös i kopplingskåpan:
Image
Den berömda kronmuttern (köpte specialverktyget från EM-scooters):
Image
Innanför kopplingen ligger nållager "inuti" axel:
Image
Delarna uppradade i demonteringsordning från vänster:
Image
Höger "halva" invändigt:
Image
Höger "halva" invändigt:
Image
Muttern på utsidan lossas till axeln:
Image
Ta hand om nållagret på axeln:
Image
Yttre delen på den närmsta axeln lossas (felgängad):
Image
Axeln har ett urtag långt in som måste passas in för att få ut axeln. Annars tar den i den andra axeln och går inte att få bort.
Image
Svennas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Thu 26 Jun 2008, 17:31
Location: Linköping

Grejerna tvättade

Post by Svennas »

Då var delerna till motorn tvättade en första gång. Ser ut som någon lackat vissa delar med silverfärg... Beställt nya lager, packningar och packboxar idag från EM-Scooter. Måste säga att det funkar kanon med dom, otroligt snabba leveranser.
Image
Post Reply