Vilken Olja - rak/multigrade?
Vilken Olja - rak/multigrade?
Hola,
Efter mitt nyförvärv så tänkte jag byta olja. I Haynes manualen pratar man kort och gott om SAE30... Vid besök på Biltema blev jag mest förvirrad; här fanns traktor olja, motorsågsolja, scooterolja, växellådaolja m.m. Den enda jag fann som var i närheten var 5W SAE30 helsyntetisk, funkar denna ok eller vad är det korrekta valet? Är fem i viskositet är för tunn? Jag såg någon post här på forumet som sa att 10w SAE40 skulle fungera fint.
Tacksam för assistans.
/kbt172
Efter mitt nyförvärv så tänkte jag byta olja. I Haynes manualen pratar man kort och gott om SAE30... Vid besök på Biltema blev jag mest förvirrad; här fanns traktor olja, motorsågsolja, scooterolja, växellådaolja m.m. Den enda jag fann som var i närheten var 5W SAE30 helsyntetisk, funkar denna ok eller vad är det korrekta valet? Är fem i viskositet är för tunn? Jag såg någon post här på forumet som sa att 10w SAE40 skulle fungera fint.
Tacksam för assistans.
/kbt172
Införskaffade gräsklipparolja på Statoil, kunde utläsa SAE30 på den polska förklaringen dock inte på något av de andra 6 språk som var representerade. Oljebytet är nu utfört med bravur tack vare informativ guide enligt ovan samt en justering av växelvajer enligt samme mans kompetenta anvisningar i nr63 av scooteristen. Ett stort tack för dessa guider, precis rätt nivå för min del. Jag hoppas på fler av dessa tekniska alster alternativt så talades om "mek-kurser" här på forumet, även om det var ett tag sedan... detta är något jag skulle betala pengar för i alla fall.
Nu återstår att utreda varför alltid minst 75% gaspådrag krävs för att motorn skall svara ordentligt på 4:e växeln..separat post kanske..
Tack för all hjälp.
Nu återstår att utreda varför alltid minst 75% gaspådrag krävs för att motorn skall svara ordentligt på 4:e växeln..separat post kanske..
Tack för all hjälp.
Tänkte också byta olja i min kära pärla... Den vill också ha SAE 30 för att må bra, så det tänkte jag att hon kan få. I instruktionsboken står även att läsa att det är denna typ av olja hon vill ha blandat i bensinen (2%)... är det viktigt eller funkar vilken tvåtaktsolja som helst ?
mvh / Snider
mvh / Snider
Vespa Rally 180 1971
Nej, blanda inte SAE 30 i bensinen! Där ska du ha tvåtaktsolja.Snider wrote:Tänkte också byta olja i min kära pärla... Den vill också ha SAE 30 för att må bra, så det tänkte jag att hon kan få. I instruktionsboken står även att läsa att det är denna typ av olja hon vill ha blandat i bensinen (2%)... är det viktigt eller funkar vilken tvåtaktsolja som helst ?
mvh / Snider
/Johan
jencla in da house:
kör på en kvalitetsolja, Du sparar snabbt in merkostnaden
Är inte dom här maskinerna underbara!?!?!??! man kör billig rak 30 gräsklipparolja i lådan & sen har man pengar över att spendera på en fin 2-takts olja och så går dom som tåget, tänk om det var så med alla 2-hjulingar!!!!
Aprilia recomenderar (Agip) Tec (delsyntet) till i princip all hojarna utom dom som går hårt på bana, där är det Racing (helsyntet) som gäller, läste i manualen till min Ducati (från 97) att man bara fick åka på 10W-50 Racing den dyraste oljan från Agip, kan det ha att göra med att den är luft (och till viss del olje) kyld eller har oljorna bara blivit bättre rent generellt, som tur är säljer vi Agip och jag har lite att välja på, vi säljer även Partners (gräsklippar) raka 30 olja så den & Agip Speed 2-T kommer att bli dieten för min smallframe, Ducatin därmot får det nog bli Agip Racing då bara det bästa är bra nog.....
DP says: Tänk om någon skulle rekomedera Biltema eller rak olja på SDK eller Sporthoj, kan ni stava L Y N C H A D....
kör på en kvalitetsolja, Du sparar snabbt in merkostnaden
Är inte dom här maskinerna underbara!?!?!??! man kör billig rak 30 gräsklipparolja i lådan & sen har man pengar över att spendera på en fin 2-takts olja och så går dom som tåget, tänk om det var så med alla 2-hjulingar!!!!
Aprilia recomenderar (Agip) Tec (delsyntet) till i princip all hojarna utom dom som går hårt på bana, där är det Racing (helsyntet) som gäller, läste i manualen till min Ducati (från 97) att man bara fick åka på 10W-50 Racing den dyraste oljan från Agip, kan det ha att göra med att den är luft (och till viss del olje) kyld eller har oljorna bara blivit bättre rent generellt, som tur är säljer vi Agip och jag har lite att välja på, vi säljer även Partners (gräsklippar) raka 30 olja så den & Agip Speed 2-T kommer att bli dieten för min smallframe, Ducatin därmot får det nog bli Agip Racing då bara det bästa är bra nog.....
DP says: Tänk om någon skulle rekomedera Biltema eller rak olja på SDK eller Sporthoj, kan ni stava L Y N C H A D....
-
- Entusiast
- Posts: 105
- Joined: Fri 13 Feb 2009, 12:09
- Location: Göteborg
- Contact:
Shell Spirax 80 EP
Hej
Jag läser nu i instruktionsboken för en Lambretta TV 175 - originalinstruktionsboken från 1961
I den står det så här angående periodisk smörjning:
Växellåda och transmission, använd Shell Spirax 80EP hela året. Byt oljan förutom den enligt smörschemat angivna var 400:e mil, efter inkörningens 150 mil (6 dl olja).
Någon som vet om Shell Spirax 80 EP existerar även idag
??
Jag läser nu i instruktionsboken för en Lambretta TV 175 - originalinstruktionsboken från 1961

I den står det så här angående periodisk smörjning:
Växellåda och transmission, använd Shell Spirax 80EP hela året. Byt oljan förutom den enligt smörschemat angivna var 400:e mil, efter inkörningens 150 mil (6 dl olja).
Någon som vet om Shell Spirax 80 EP existerar även idag

-
- Entusiast
- Posts: 105
- Joined: Fri 13 Feb 2009, 12:09
- Location: Göteborg
- Contact: