Flera frågor ang. Vespa piaggio pk 125s automatica

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
yoppe
Drömmare
Drömmare

Flera frågor ang. Vespa piaggio pk 125s automatica

Post by yoppe »

Hej är ny här .
Sprang på en Vespa piaggio pk 125s automatica av 1985 års modell i gott bruksskick som jag fått köpa för en symbolisk summa då den ej startar.
Började riva lite och kom snart på att den ej får gnista samt att kabeldragningen är blandat av orginal och hemmapulare tändspolen hittade jag men skall det inte finnas en givare som går till den? någon som vet om det går att få tag i ett kopplingsschema till en sådan skönhet eller till och med en verkstadshandbok är det kanske samma som vissa andra modeller är helt grön vad det gäller vespa.
Funderar på att riva ur motorn och göra i ordning kablar samt snygga till sitter motorn endast fäst i ramen med en genomgående bult genom svingen?
En fråga till hur gammal skall den vara för att få räknas som veteran?
Mycket tacksam om någon kan ge mig några tips. :smile:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Hej! Den skattemässiga definitionen på veteran är "30 år eller äldre", då inträder ju skattefriheten.

Vespa PK 125 SA är en intressant maskin, och förfärlig. Intressant därför att den var (tror jag) Piaggios första scooter med automatisk transmission, något som ju alla deras scootrar har nu.

Förfärlig därför att det är väldigt svårt att få tag på delar till den. Jag ägde en PK 125 SA från 1992 till 1994 då jag sålde den sedan den stått still en hel vår i väntan på en liten del. Och det har inte blivit enklare sedan dess. Ryktet säger att vissa delar går att finna i Tyskland. I Sverige kan du tyvärr inte finna dem :-(

När jag köpte min hoj trodde jag att automaten hade samma motor som "vanliga" PK 125, fast med automatisk transmission. Fel! Det är en helt egen motor, tillverkad i litet antal och såld på ett fåtal marknader. Engelsmännen har t ex aldrig hört talas om den, och italienska reservdelfirmor svarade bara "tyvärr" när jag kontaktade dem.

Ja, du lossar en Vespa-motor genom att lossa motorbulten, stötdämparen samt wirar och elanslutningar. Och nej, jag har tyvärr ingen dokumentation kvar. Jag fick en engelsspråkig intruktionsbok med hojen som köpren fick ta över. Lycka till med din spännande Vespa!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Har för mig att tändningen är lik PX. du bör alltså kunna använda den för att laga tändningen.

Tror att jag har kvar en avdragare till svänghjulet om du skulle behöva...
Post Reply