Vespa GS 160

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Snider
Entusiast
Entusiast

Vespa GS 160

Post by Snider »

Tjamors!

Har kikat lite på en GS 160 från 64. Hur skiljer sig prestandan på denna pjäs om man jämför med tex en touring, förutsatt att dom går "som dom ska".

Är det något speciellt man bör tänka på med just denna modell? Vanlig? Ovanlig? Dyrt/svårt att få tag reservdelar? Särskilt svårmeckad? Något "typfel" eller något man ska vara extra uppmärksam på när man möter en ev. säljare? ...eller är den bara alldeles alldeles underbar?

mvh / Snider
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Snabbare skall den vara men inte så väldigt mycket, har jag förstått. En bekant sade att den egentligen lät snabbare än den egentligen gick. Den är dyrare i drift, eftersom den har 5%:s blandning jämfört med Touringens 2%. (Antar att du jämför med en yngre Touring med 2%). Nyper lättare. Reservdelstillgången vet jag tyvärr inget om. Vill du ha en spurtigare Vespamodell, som många dyrkar, så är det givetvis det rätta valet!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Det är bara för att de vill vara Sting :)

Image
Bara det är gjord av plåt så....
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Reservdelstillgangen far ju sagas vara tamligen begransad, aven om det verkar finnas aningen mer an till SS 180 (nagon som har en cylinder och kolv liggande?), speciellt eftersom modellen ar allt annat an vanlig...

Touringen daremot ar vanlig och tillgangen pa delar har jag fatt for mig ar battre.

Bortsett fran det sa ar det val bara en fraga om smak; Touringen ar aningen mer 50-tal, medans GS:en har en sportigare look. Sjalv skulle jag kopt GS:en, men det ar ju bara min asikt (om du inte koper den far du garna PM:a mig numret till den som saljer den, sa aker aven jag och tittar pa den :smile: ).

/.vic
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Rally med GS-kåpor.
kejj wrote:Det är bara för att de vill vara Sting :)

Image
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det där är ingen GS160... Det är en ombyggd Rally. Så de så.

Edit: Damn, Klingen anorakade före mig!

/G

Image
Last edited by Hedge on Thu 10 Jul 2008, 18:13, edited 1 time in total.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Vespa GS 160

Post by Hedge »

En god början är att kolla att det verkligen sitter en kolvmatad GS160-motor i den. vet inte hur många 'helt orginal'-160's som jag sett med antingen en Rally 180-motor i eller en P/PX-motor.

Sen är det ju som sagt lite si och så med reservdelar, så kolla om det saknas nåt, speciellt på motorn. Är man bara ute efter looken, så kan man ju relativt smärtfritt hänga i en PX200-motor i den, och den finns det ju delar till så det räcker. Men då låter den inte rätt....

De 160 jag provkört med äkta motor i bra skick, har knatat på friskt. Den har ju på pappret en tre, fyra hästar upp på en standardtouring, så finge jag välja mellan de tu, skulle jag definitivt ta GS'en. Och då har inte ens nämnt dess utseende och framförallt: motorns underbara ljud.

/G
Snider wrote:Tjamors!

Har kikat lite på en GS 160 från 64. Hur skiljer sig prestandan på denna pjäs om man jämför med tex en touring, förutsatt att dom går "som dom ska".

Är det något speciellt man bör tänka på med just denna modell? Vanlig? Ovanlig? Dyrt/svårt att få tag reservdelar? Särskilt svårmeckad? Något "typfel" eller något man ska vara extra uppmärksam på när man möter en ev. säljare? ...eller är den bara alldeles alldeles underbar?

mvh / Snider
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Hedge wrote:Det där är ingen GS160... Det är en ombyggd Rally. Så de så.

Edit: Damn, Klingen anorakade före mig!

/G

Image
Hedge betyder det att du vill bygga om din Rally och vara Sting alltså?
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Vem vill inte vara Sting? :D
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Seså, Stingdyrkan i all ära, men visste ni att han inte var bra på att köra skoter!? Har köpt en Quadrophenia-dvd med extra och på extrasidan berättades att Sting var uslig och osäker och bl.a. därför släpar han foten vid skoterns sida när han börjar åka: vågar inte ta upp den. Så ni dyrkar inte Sting utan Quadrophenias rollperson.

h. "Petitessdyrkaren"
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

rollperson eller inte.... han har ett grymt sug i blicken....
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

ROOOOOOOOXANE!!!!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

:grin:

Ni är roliga! Men sug eller inte i blicken, Sting är välan inte den största orsaken till anförskaffandet av en GS160? Det är ju Vespan som man får i köpet inte en rollfigur. Visst är ju utseendet på GS:n härlig att se på! Vackra runda former, rund lampa och dessutom en trafiksäker vit(-grå) färg (om den har den kvar)! Och säkert fyrväxlad. Minus är en massa rök därbak när man kör med massor med olja i... :yuck: Om det är en fungerande GS och priset är humant så varför inte försöka? Om du ångrar dig så finns det nog Touringar att byta sig till. Om det däremot är en ickefungerandeserutattfattassaker så kan det gå så att du DESSUTOM behöver en Touring för att ha någonting att köra med. Det är förstås, om man tänker på saken, en fördel, det också... :wink:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Du e rolig, vespaco, puss!
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

vespaco wrote::grin:

Ni är roliga! Men sug eller inte i blicken, Sting är välan inte den största orsaken till anförskaffandet av en GS160? Det är ju Vespan som man får i köpet inte en rollfigur. Visst är ju utseendet på GS:n härlig att se på! Vackra runda former, rund lampa och dessutom en trafiksäker vit(-grå) färg (om den har den kvar)! Och säkert fyrväxlad. Minus är en massa rök därbak när man kör med massor med olja i... :yuck: Om det är en fungerande GS och priset är humant så varför inte försöka? Om du ångrar dig så finns det nog Touringar att byta sig till. Om det däremot är en ickefungerandeserutattfattassaker så kan det gå så att du DESSUTOM behöver en Touring för att ha någonting att köra med. Det är förstås, om man tänker på saken, en fördel, det också... :wink:

GS160 -64 är den alltid vit ? Eller finns den i andra originalfärger ?

Tack för alla svar (och övrig kuriosa) !
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

De är alltid vita. En hel del av 64:orna verkar ha kommit via Tyskland till Sverige.
De har ofta hastighetsmätare från VDO i stället för Veglia (vilket i alla fall jag tycker är negativt...)
/P
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

klart att du måste välja GS!
Alla delar går att fixa...vissa bra mycket dyrare jmf. med Touring.
En GS160 med renoverad eller bra originalmotor är suveränt underbar att köra.
Både i stan och på långsträckor.
Finns både beg. GS160 och SS180motorer att hitta om det skulle behövas, dessutom passar ju PX-motor under motorkåpan.
/C
Post Reply