VM2 - Elit 1954

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling

VM2 - Elit 1954

Post by Erling »

Kicken läker olja pga. att en av de två bultar som håller kicken har förlorat sin gäng = går ej att dra ordentligt!

Så mycket vet jag att oljan måste hållas "på plats" inne genom intakta bultar + packningar av både tunnplåt (mässing?) och en filtpackning.

MIN FRÅGA ÄR:
.....kan man ordna tätningen utan att klyva motorn? - och
.....kan man borra upp till grövre gäng - också utan att klyva motorn?

Du som har jobbat med dessa gamlingar kanske kan hjälpa mig!

TACK på förhand...

Erling
[/u][/b]
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

skulle inte rekomendera att du fixar detta utan motorklyvning, f.u. filtringen som du kan byta utifrån.
Om du borrar upp ny gänga bildas elaka metallspån från gjutjärn---

Det tar en hel del tid att öppna din typ av motor fast det är inget som är direkt svårt, om det 'r första gången, håll rätt på de olika skruvarnas placering så går det snabbare att sätta ihop.

EN gammal motor mår alltid bra av nya ramlager och packboxar detta kan du ju fixa samtidigt.

VH/Calle
Erling

Post by Erling »

Tack för svar Calle!

Jag misstänkte nog att motorklyvning är det enda raka.

Synd bara eftersom motorn går fint och är reparerad och borrad - visserligen för många år sen, men mycket lite körd!

Varför har ingen "uppfunnit" någon sorts expansions-anordning, typ det som används i betong och sten, och som skulle gå använda i fall som detta - i alla fall temporärt!
Är det en helt tokig tanke?
Förmodligen faller idén pga. dimensionen är för liten??

Ytterligare fråga:
Oljeläckaget - kommer det i första hand via bult-gängen och ut, eller i utrymmet där filtpackningen skall sitta, eller båda?

Ska man lägga filtpackningen i oljebad så den är helt "oljefylld" före montaget?

Så gjorde man i alla fall på gamla Volvo Amasoner mm när det begav sig!

Erling
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Svårt att säga var oljeläckaget kommer ifrån, gör rent ordentligt och håll utkik så hittar du det nog.

Det finns en massa olika produkter att laga gängor med men tyvärr skapar alla metallspån.
Erling

Post by Erling »

Du är fantastiskt oförtröttlig.............Tack igen ....jag spanar!

Erling
Post Reply