El i min dopade 150 super

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
fredrikC
Entusiast
Entusiast

El i min dopade 150 super

Post by fredrikC »

Hej,
är ingen hejare på det här med el men det är dax att koppla in elen från en px200 motor i min 150 super (VBB1T).
Federico hade den stora vänligheten att visa mej Calles fina sidor där man hittade en instruktion över parning av en gtr/sprint/ss/gs.... med en px motor. http://soulscooter.com/tech/oldiepx.pdf
Nu har jag inte exakt de där färgerna på tåtarna så då blir jag lite konfunderad. Här hittade jag mitt elschema http://www.scooterhelp.com/electrics/pages/VBB.150.html
Från scooterns kabelstam har jag Gul, gul/svart/, blå, grön, röd och grå.

Det som är bekymret är detta:
Jag har en grå rackar från scooterns kabelstam, den borde rimligen gå till jord, det är jag ganska säker på (den gick tidigare till tändspolen).
Sedan har jag en gul/svart kabel, frågan är om den ska betraktas som en gul och snos ihop med den gröna och gula?
Sedan har jag en blå kvar... på Calles skiss så drar han ihop de blå... men jag har tyvärr ingen annan å dra ihop den med?

Någon som har några visa ord? Sticker å seglar nu ett par dar så svarar jag inte på några följdfrågor så är det inte för att jag är sur satan å sitter å surar.... inte ännu iallafall.
Tjingeling /FredrikC

:smile:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena!

din Vespas elsystem är ju lite annorlunda men inte så svårt ändå.

Den grå från kabelstammen skall jordas, gärna i spänningsregulatorn eller till en av fläktskyddets skruvar.
Svart/gul + grön + gul + blå --> skall alla kopplas ihop och matas ifrån spänningsregulatorn.

Kommer inte ihåg om du behöver byta bromljuskontakt på din modell, men titta om det är den stora eller lilla.
Inget kabeldragning behövs till bromljuskontakten.

Hoppas att din seglats var fin!
/Calle
(som lagar/kör PX i Taiwan ett par dagar)
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Den grå från kabelstammen skall jordas, gärna i spänningsregulatorn eller till en av fläktskyddets skruvar.
Svart/gul + grön + gul + blå --> skall alla kopplas ihop och matas ifrån spänningsregulatorn.
Super, då blev det plättlätt alltså!
Kommer inte ihåg om du behöver byta bromljuskontakt på din modell, men titta om det är den stora eller lilla.
Inget kabeldragning behövs till bromljuskontakten.
Kollade efter, det är en liten slutande variant, du skrev i din guide att det skulle vara en slutande så behövs det inget fix där! Kanoners.
Hoppas att din seglats var fin!
/Calle
(som lagar/kör PX i Taiwan ett par dagar)
Vi kom faktiskt inte iväg, det har regnat hela dagen och man är ju lite fintväderseglare men kanske kommer iväg imorgon. Taiwan, coolt, semester?
Tack så mycket för svaret!/FredrikC
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

fredrikC wrote:Taiwan, coolt, semester?
2 dagars semester och 3 dagars arbete, har lånat en silverfärgad totalt nerkörd Taiwnatillverkad PX150 att ta oss runt med.
Hittils endast lagat den 5 ggr...
Image
gatumarknad där jag är feg och leder scootern istället för att köra som alla andra:
Image
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Slut, den ser ju så silvrig och fin ut ;)
Du vet ju att du inte är riktigt lycklig om du inte får meka lite scooter på semestern Calle!
Post Reply