Ta bort svänghjul och fråga om trasig kabel

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Ta bort svänghjul och fråga om trasig kabel

Post by swepett »

Jag skulle då byta kondensator på touringen och trodde det skulle vara enkelt. Jag har lärt mig allt jag kan här:

http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html

Muttern lossar fint men sen kör den fast och det är omöjligt att komma vidare mot borttagning. Ska man bara ta i mer? Hur håller man i så fall emot så att svänghjulet inte snurrar? Vågar man sticka in något i hålen som scooterhelp föreslår utan att sabotera tänddelarna innanför?

Medan jag skruvade med detta upptäckte jag också en kabel som kommer ut ur plåten tillsammans med vajrarna. Kabeln ska sitta fäst på en sko strax bakom/nedanför tändstiftet men den har gått av på min maskin. Den ser ju att jorda eller så. Vad är det för något? Min maskin verkar gå bra utan den kabeln fäst... Eller?

/Svante - mekarnewbie
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Hej!

Hej! Nu har jag bara gjort motsvarande på smallframe (min PX har konventionell invändig gänga i svänghjulet där man använder svänghjulsavdragare), men på scooterhelps bilder ser det väldigt likartat ut. För att hålla avänghjulet rekommenderar jag verkligen en "svänghjulshållare " http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 75&kId=356, den gör livet betydligt lättare. Kanske kan du låna av någon i malmötrakten? Om fläkten är löstagbar kan du ju också skruva t ex ett tunt plattjärn i ett av fläktens fästhål och sätta fast andra änden av järnet med en av fläktkåpans skruvar i blocket. Att sticka in en skruvmejsel genom accesshålen kräver försiktighet, du bör ju inte stödja mot något sårbart på insidan. Det går säkert, men jag skulle inte göra det om jag inte var desperat vid vägkanten :)

För att sedan få bort svänghjulet, kontrollerar du att låsringen på insidan sitter bra i sitt spår, spreja 5-56 i för att få rent från gegga, sedan tar du lämpligen en hylsa på ett T-handtag, eller en lednyckel, skruvar utåt tills muttarn vilar mot låsringen och plockar därefter fram en träklubba. Ge nyckelns handtag ett distinkt, men inte okontrollerat slag med klubban (så nyckeln slås i vridriktningen alltså), medan du ser till att hylsdelen av nyckeln sitter rakt och snyggt på muttern, så brukar suget mot den koniska axeln ge sig och du kan sedan ta bort din svänghjulshållare och skruva ut muttern resten av vägen. Svänghjulet ger hela tiden ett visst motstånd på grund av magneterna. Dra av försiktigt och ta vara på krysskilen som sitter i ett spår på axeln, så den inte ramlar iväg till något obehagligt/svårfunnet ställe.

Kabeln vet jag inte vad det är, ska den vara fäst i kontakt med blocket verkar det som en jordkabel, men jag har ingen touring att titta på, så jag lämnar det med varm hand till någon kunnigare :)
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

På min touring har jag alltid använt en skruvmejsel genom hålen i svänghjulet för att dra av det. Det finns flera bra ställen att hålla emot där man inte skadar något. Titta först och bestäm dig för ett mothåll och dra. Man får dra ganska hårt tills det lossnar med ett knak. Finns även bra mothåll för att dra åt det. Fungerar säkert bra med svänghjulshållare också om man får tag på en.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Peteess
Nybörjare
Nybörjare

Post by Peteess »

Det finns ett tricks att låsa vevpartiet.
Man tar ett gammalt tändstift.
Slår av porslinet och sätter stiftet i en pelarborrmaskin.
Borrar bort porslin och centrumelektrod.
Porslinet ersätter man med en rejält lång bult med påskruvad mutter med huvudet nedåt, alltså instucken från elektrodhållet.
En annan mutter låser bulten till resterna av tändstiftet.
Huvudet på bulten (och muttern närmast huvudet) har man slipat ner så diametern är mindre än gängorna på tändstiftshålet.

Med hjälp av muttrarna justerar man bulten så den sticker ner i cylindern och motar kolven ungefär mitt emellan UD och ÖD.

När man skall dra muttern på svänghjulet sätter man i "tändstiftet", drar försiktigt tills man känner hur kolven tar i bulten. Sen är det bara att låta muskelkraften göra sitt.

Om kolven är frisk och inte förtunnad av gamla "spikar" lär den hålla. Varje tändning är ju en hästspark i jämförelse.
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Re: Ta bort svänghjul och fråga om trasig kabel

Post by Mike Tropic »

Du lär väl ha fått loss svänghjulet vid det här laget..
Men ett annat tips är att ta stadigt grepp i en av flänsarna med en rejäl tång och dra av muttern med en lednyckel så får man bra hävkraft.

Funkar utmärkt i brist på specialverktyg.
Det blir märken i flänsen efter tången dock.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Post Reply