Bestridande och överklagan av parkeringsbot?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Terraplane Blues

Bestridande och överklagan av parkeringsbot?

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Erhöll en parkeringsbot á 700 kr idag på Storgatan, Lugnet i centrala Malmö. Överträdelsen var "02. Stannat eller parkerat på gångbana".

Jag kan inte använda avsedda parkeringsfickor (för bilar på den aktuella gatan) eftersom jag är beroende av stolpe för att kunna låsa scootern ordentligt (även krav ur försäkringssynpunkt). Därför låste jag fast scootern i en lyktstolpe vid ett buskage på en 4 meter bred trottoar i en återvändszon på Storgatan (v g se bild nedan).

Efter några svordomar åkte jag direkt till polisen för att bestrida p-boten, främst för att jag anser att jag inte på något sätt utgjorde ett hinder ur framkomlighetssynpunkt (som p-böter enligt lagen är till för att stävja). För det andra anser jag att de inte kan åberopa storleken på scootern, då det är fullt tillåtet att parkera ett mopedklassat motorfordon på samma vis, t ex en Vespa 50 som är exakt identisk i form och volym.

Hos polisen fick jag fylla i en bestridan, där jag bl a tog upp det jag skrev i föregående stycke. Den polisanställde som tog emot mitt ärende sa att jag garanterat inte kommer att få rätt eftersom det är förbjudet att parkera ett inregistrerat motorfordon på en trottoar enligt lagen.

Nu till frågan: kan man åberopa att framkomligheten inte stördes p g a min parkering eftersom en Vespa 50 och en Primavera 125 är identiska och t o m byggda på samma kaross - och att jag hade tillåtits att parkera där med en Vespa 50? Några andra tips hur man kan gå tillväga?

Jag känner just nu att jag vill överklaga så långt det går - inte p g a det ekonomiska, utan p g a att jag anser att min lilla Primmy inte gjorde det lagen om p-böter är tillkommen för: framkomlighet. Har tidigare gjort en överklagan ända upp till Regeringsrätten i efter en hastighetsöverträdelse som jag ansåg/anser var fullständigt felaktig. Är beredd att dra detta ärende lika långt. Fel eller rätt?

Tacksam för tips om tillvägagångssätt! Tack på förhand!

Image
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Hmmm, ända upp till Regeringsrätten säger du?
Hjälp mig minnas, vem var det som nyss i en annan tråd om tändningslås orerade om hur ofantligt lat han är?
:P

Sorry för aningen OT inlägg...
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Terraplane Blues

hiblopp wrote:Hmmm, ända upp till Regeringsrätten säger du?
Hjälp mig minnas, vem var det som nyss i en annan tråd om tändningslås orerade om hur ofantligt lat han är?
:P

Sorry för aningen OT inlägg...
Que? Procedurer som skall upprepas varje gång man kör scooter är väl något helt annat än en överklagan? :?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Min son Johan råkade ut för precis samma sak här i Göteborg för några år sedan. Han kedjade sin PX mot en stolpe i kanten av en sådär 7 m bred trottoar och blev bötfälld för samma sak som du. Vespan utgjorde inget som helst hinder för någon och stod dessutom där i max en halvtimme.

Han överklagade men hade ingen framgång. Urbota korkade regler! Jag menar, hade det varit en bil eller lastbil som spärrade framkomligheten så hade jag förstått, men en liten Vespa! Numera sitter regskylten bak med vingmuttrar :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Korkade regler om parkeringsförbud på gångbanan kan man tycka, men för synskadade/blinda som använder innerkanten på gångbanan och lyktstolpen som riktmärken så är det naturligtvis ett hinder. Men om det nu är tillåtet att ställa en moppe på exakt samma plats håller inte det...

Problemet är ju att det inte finns riktiga MC-parkeringar i städerna. det skulle vara som i London där man har öglor i asfalten m.m. Då hade man ju inte ställt sig på gångbanan.
Federico
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

jencla in da house:
Numera sitter regskylten bak med vingmuttrar

Parkering av scooter med nummerplåt (EU-moppe eller större) är ett problem då man vill som ovan påpekat, låsa fast den i något stabilt för att överhuvudtaget ha en chans att den står kvar när man kommer ut för att använda den, i Tokholm är problemet gigantiskt då det finns folk som åker runt på "malmarna" nattetid med lastbil + baklyft och hämtar allt som inte sitter fast i något. På den tiden jag jobbade på scooterfirma (RIP) i Hässelby så kom vi upp med en finurlig lösning, 2st mobiltelefon magneter (från Clas Ohlsson) limmades på nummerplåtsfästet och en tunn remsa metall (plåtarna är alu och ej magnetiska) limmades på baksidan av plåten sen var det bara att plocka av & på vid parkering, tror inte det finns många lapp-lisor eller p-nissar som kan se skillnad på plåtlös 30-moped och vad som inte är det.....

DP says: Överklaga P-bot är som att ösa ut Mälaren med hink, inte omöjligt men....
Terraplane Blues

jencla wrote:Min son Johan råkade ut för precis samma sak här i Göteborg för några år sedan. Han kedjade sin PX mot en stolpe i kanten av en sådär 7 m bred trottoar och blev bötfälld för samma sak som du. Vespan utgjorde inget som helst hinder för någon och stod dessutom där i max en halvtimme.

Han överklagade men hade ingen framgång. Urbota korkade regler! Jag menar, hade det varit en bil eller lastbil som spärrade framkomligheten så hade jag förstått, men en liten Vespa! Numera sitter regskylten bak med vingmuttrar :wink:
/jens
Visst är det korkade regler! Jag hade alltså helt lagligt fått stå på samma ställe med en mopedklassad Vespa 50. Ärligt talat funderar även jag på att skaffa en löstagbar regskylt, men först skall jag överklaga... :evil:
Federico wrote:Korkade regler om parkeringsförbud på gångbanan kan man tycka, men för synskadade/blinda som använder innerkanten på gångbanan och lyktstolpen som riktmärken så är det naturligtvis ett hinder. Men om det nu är tillåtet att ställa en moppe på exakt samma plats håller inte det...

Problemet är ju att det inte finns riktiga MC-parkeringar i städerna. det skulle vara som i London där man har öglor i asfalten m.m. Då hade man ju inte ställt sig på gångbanan.
Absolut bör man tänka på synskadade och andra handikappade, men i o m att storleken och placeringen inte kan vara den primära orsaken till att man inte får stå där, anser jag det är fel.

Visst, bättre parkeringsförutsättningar för mc/scootrar hade inte varit fel. Det är hart när omöjligt att låsa en gammelscooter korrekt på en parkeringsruta utan stolpar eller öglor. Ur försäkringshänssenede får man inte under några villkor lämna t ex en bil olåst eller med nycklarna i. Att endast dra en kätting runt "livet" på en scooter i en parkeringsruta vill jag ha till samma sak.
DP wrote:jencla in da house:
Numera sitter regskylten bak med vingmuttrar

Parkering av scooter med nummerplåt (EU-moppe eller större) är ett problem då man vill som ovan påpekat, låsa fast den i något stabilt för att överhuvudtaget ha en chans att den står kvar när man kommer ut för att använda den, i Tokholm är problemet gigantiskt då det finns folk som åker runt på "malmarna" nattetid med lastbil + baklyft och hämtar allt som inte sitter fast i något. På den tiden jag jobbade på scooterfirma (RIP) i Hässelby så kom vi upp med en finurlig lösning, 2st mobiltelefon magneter (från Clas Ohlsson) limmades på nummerplåtsfästet och en tunn remsa metall (plåtarna är alu och ej magnetiska) limmades på baksidan av plåten sen var det bara att plocka av & på vid parkering, tror inte det finns många lapp-lisor eller p-nissar som kan se skillnad på plåtlös 30-moped och vad som inte är det.....

DP says: Överklaga P-bot är som att ösa ut Mälaren med hink, inte omöjligt men....
Det verkar vara en bra lösning att använda mobilmagneter. Håller de för fartvind och annat?

Jo, att överklaga är inte det lättaste, men jag ser ingen anledning att inte göra det när möjligheterna finns och man anser p-boten vara utfärdad på fel grunder enligt vad lagen är till för. Jag kör racet och struntar högaktningsfullt om ärendet så kostar samhället 50.000 kr i hantering.
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Du fick böter. Orsaken är att du parkerade fel, inte att världen är emot dej. Betala istället för att dra igång en massa processer som du har ytterst små chanser att vinna.
Terraplane Blues

Bengan wrote:Du fick böter. Orsaken är att du parkerade fel, inte att världen är emot dej. Betala istället för att dra igång en massa processer som du har ytterst små chanser att vinna.
He-he, jag misstänkte att det skulle dyka upp ett svar som ditt och är heller inte förvånad att det kommer just från dig. Du är vänlig att inte påpeka för andra hur de skall gå tillväga i sådana uppmanande ordalag, OK? :wink:
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by swepett »

Bengan wrote:Du fick böter. Orsaken är att du parkerade fel, inte att världen är emot dej. Betala istället för att dra igång en massa processer som du har ytterst små chanser att vinna.
Jag håller nog med lite här. Det här liknar lite en debatt som pågår på insändarsidorna i Sydsvenskan just nu (och som i och för sig alltid verkar dyka upp när folk får p-böter för alla felparkerare är ju naturligtvis heeeeelt oskyldiga). Några som skulle på skolavslutning perkerade på en cykelbana och är emot att de ska få böter med samma argument, "att vi stod ju inte i vägen".

På ont och gott finns det lagar och regler i samhället. Lagarna som reglerar parkering är säkert till för att framkomlighet och sånt ska främjas men det är ju svårt att tolka lagen efter det. Därför har man bestämt att en motorcykel får inte parkeras hur som helst. Även om mc:n är mindre än mopeden (får man parkera en Ape på trottoaren? Det är ju en jättestor moped). Man får heller inte köra för fort, även om det är mitt i natten och du ser att du är ensam de närmaste två kilometrarna på en motorväg. Eller köra mot rött, även om du inte stör någon för det är mitt i natten och ingen i närheten. Folk blir arga när de får böter för att de står nio meter från en korsning. Lagen säger tio meter, inte "ungefär tio meter".

Jag är heller ingen anhängare av paragrafrytteri och osmidig byråkrati men jag är säker på att vårt liv skulle bli ännu svårare att leva om de som skriver ut böter fick tolka vaga riktlinjer istället för lagar.

Men jag håller med till fullo att det borde bankas ner lite öglor i backen vid MC-parkeringarna. Eller ställa upp stolpar mellan MC-parkeringsrutorna, som det är på vissa cykelparkeringar för att man ska kunna låsa fast cykeln.

(Och så får jag så här på slutet erkänna att jag ställde min GT200 på en cykelparkering utanför Malmö Högskola häromdagen. Men jag hade fan inte protesterat om jag hade fått böter. Jag hade lika gärna kunnat parkera på gatan fem meter längre bort.)
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

terraplane blues in da house:
Det verkar vara en bra lösning att använda mobilmagneter. Håller de för fartvind och annat?

Monterar du magneterna så brett isär som möjligt så håller det fin fint, känner du dig osäker kan tre i en triangelformering bara bli bättre, vi provade många olika varianter, velcro, vingmuttrar, tryckknappar men abosolut smidigast & bäst (IMHO) var Classes mobilmagneter, epoxy & lite tunnplåt....

terraplane blues in da house:
Jag kör racet och struntar högaktningsfullt om ärendet så kostar samhället 50.000 kr i hantering

DP asks: Kan du stava till R Ä T T S H A V E R I S T ?????

Edit: Vid närmare eftertanke är rättshaverist ett starkt ord men har man brutit lagen så får man ta följderna, sagt av en som spenderat ett otal nätter i finkan i Las Vegas, Los Angeles, San Diego, Long Beach, Huntington Beach, etc för påstådd Street Racing/fortköring.....
Last edited by DP on Fri 04 Jul 2008, 10:11, edited 1 time in total.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

åh, Malme sta är bra överseende nuförtiden med felparkerad MC, tidigare var det mycket värre, då fick man mest alltid böter om man stod någon annanstans än just i en MC-ruta.

Vad man dock kan tycka vara märkligt är att felparkering ses helt olika i olika kommuner och städer.

Grannstaden Lund är mycket snällare än Malmö.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Vart fäster de en p-bot på en vespa? Har du vindrutetorkare terra?
Bara det är gjord av plåt så....
Terraplane Blues

swepett wrote:Jag håller nog med lite här. Det här liknar lite en debatt som pågår på insändarsidorna i Sydsvenskan just nu (och som i och för sig alltid verkar dyka upp när folk får p-böter för alla felparkerare är ju naturligtvis heeeeelt oskyldiga).
Jag tycker inte att detta fall handlar om att vara skyldig eller oskyldig, då jag anser att jag har fått perkeringsböter under felaktiga omständigheter (enligt syftet med Trafikförordning 1998:1276, 3 kap § 47-49). Lagen medger att jag kan få ärendet prövat - och det vill jag... :wink:
DP wrote:DP asks: Kan du stava till R Ä T T S H A V E R I S T ?????
Rättshaverist? Det är ett ganska laddat ord som du indirekt beskyller mig för att vara. Nej, jag har under livets gång erhållit ca 10 parkeringsböter och aldrig haft någon anledning att opponera mig mot dem, eftersom jag då har ansett att de var korrekt utfärdade enligt lagens syfte.

Eller syftar du på att jag även har överklagat en hastighetsöverträdelse (av de tre jag erhållit totalt), som jag skrev tidigare? Anledningen till det var att jag även där ansåg att boten var fel utfärdad p g a - i mitt tycke - felaktig åberopan av Trafikförordning 1998:1276 efter lagöverträdelsen jag bötfälldes för.

Tänk om alla människor skulle resonera som flertalet av er här uppenbarligen gör, d v s ungefär "håll käften och betala" - då skulle det knappast uppkomma några prejudicerande rättsfall/domar. Anser man att man har blivit tveksamt och bristfälligt behandlad efter lagen, tycker jag snarast att det är ens skyldighet att överklaga för att eventuellt bringa klarhet i frågan för efterkommande samhällsmedborgare.
calle wrote:åh, Malme sta är bra överseende nuförtiden med felparkerad MC, tidigare var det mycket värre, då fick man mest alltid böter om man stod någon annanstans än just i en MC-ruta.

Vad man dock kan tycka vara märkligt är att felparkering ses helt olika i olika kommuner och städer.

Grannstaden Lund är mycket snällare än Malmö.
Japp, instämmer! Policy, lagtolkning och agerande borde rimligen vara unisont i hela landet.

Sålänge det inte finns några vettiga perkeringsalternativ för scooterägare kommer jag fortsätta att parkera min scooter där det går att förankra den. Råkar det vara utanför en markerad MC-ruta - och den inte utgör ett hinder för framkomligheten - må det vara så.
kejj wrote:Vart fäster de en p-bot på en vespa? Har du vindrutetorkare terra?
P-lisan i fråga vek ihop parkeringsboten och klämde in den under sadelns passagerarrem som löper runt livet på sadeln.

Avslutningsvis är jag något förvånad att några här på forumet indirekt slänger fram moralpredikningar, kategoriserande tillmälen och direkta uppmaningar i en sådan här tråd. Det skulle vara intressant att få veta hur ni tänker? Varför inte använda den medborgerliga rättigheten att få ett fall prövat och eventuellt kunna bidraga med ytterligare ett prejudicerande rättsfall som gagnar folket?

Påminner mig osökt om de starka reaktioner jag mötte då jag ställde en enkel fråga på ett fotoforum om köp av kameraobjektiv utomlands. Jag blev där bl a jämförd med bankrånare eftersom jag frågade hur folk gör när de undviker förtullning för införsel av en vara överstigande 1500 kr från utlandet. Folk är roliga och "duktiga" ibland... :grin:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

kejj wrote:Vart fäster de en p-bot på en vespa? Har du vindrutetorkare terra?
senast jag fick böter i Malmö saknades boten (tre år sedan), jag på parkeringsområde fast inte på märkt plats och överklagade då anledningen var att parkeingsbiljett saknades, jag menade att det inte gick att fästa biljetten på vespan men de tyckte att 'du kan väl använda tejp' tack för den.
Gången innan hade de rullat ihop boten och skjutit ner den mellan backspegeln och styret...
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Jag frågade en lapplisa om det där med att parkera mopeder kontra MC en gång för länge sedan (när de tog bort möjligheten att parkera MC vid cykelställ). Hennes enkla svar var att det inte var ok att parkera en moppe heller. Men den har ingen skylt, alltså går det inte att bötfälla den.

Vad det gäller den lagliga biten kanske du kan kolla med SVEMO, SMC eller dylik sammanslutning om de har lust att hjälpa dig att driva ärendet. SSK är ju med i SVEMO så börja med dem.

Personligen ser jag mycket små chanser till vinst men va fan, ge dem vad de tål. Känner igen din ilska från när jag blev påbackad av en buss på min P200 och inte blev ersatt ordentligt av försäkringsbolagen. Så nära att bli rättshaverist har jag nog aldrig varit, även om Bredbandsbolaget gjort sitt för att elda upp mig på sistone (skurkar o banditer hela gänget).

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Terraplane Blues

primavera133 wrote:Jag frågade en lapplisa om det där med att parkera mopeder kontra MC en gång för länge sedan (när de tog bort möjligheten att parkera MC vid cykelställ). Hennes enkla svar var att det inte var ok att parkera en moppe heller. Men den har ingen skylt, alltså går det inte att bötfälla den.
Den där lapplisan hade nog ingen vidare koll på lagtexten. Det är fullt tillåtet att parkera en moped klass II på t ex en gångbana:
Trafikförordning 1998:1276, 3 kap § 48 wrote:På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller mopeder klass II inte stannas eller parkeras
primavera133 wrote:Personligen ser jag mycket små chanser till vinst men va fan, ge dem vad de tål. Känner igen din ilska från när jag blev påbackad av en buss på min P200 och inte blev ersatt ordentligt av försäkringsbolagen. Så nära att bli rättshaverist har jag nog aldrig varit, även om Bredbandsbolaget gjort sitt för att elda upp mig på sistone (skurkar o banditer hela gänget).
Visst, extremt små chanser att få rätt, men så länge det finns en möjlighet finns det hopp. Det finns mängder av olika rättsfall att ta del av i juridiska böcker och skrifter, domar man sedan kan luta sig emot vid en överklagan.

Har f ö också fått min beskärda del av Bredbandsbolagets svineri, men samtliga internetbolag hamnar till syvende och sist i skuggan av Spray (ursäkta svordomen!) :wink:
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Kolla vad de lokala trafikföreskrifterna säger!
Kan finnas att hämta hos polisen eller turistbyrån, i vissa komuner.
Där kan finnas lokala avvikelser vad gäller parkering mm.
arfwidson
Entusiast
Entusiast

Post by arfwidson »

Lokala trafikföreskrifter är det kommunen som skriver.

Har överklagat 2 P-botar, parkering i terräng på Södermalm. Ingen av dessa fanns registrerade i systemet så jag fick pengarna tillbaka.

Har hört att i vissa städer så har fastighetsägaren ansvar för trottoar och kommunala P-Lisor kan inte skriva på dom. Har funderat på att sätta fast magneter bak på skylten och ta med mig den.

/Samuel
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

en bekant fick böter för att han parkerat på trottoaren i Gtb. Han kontrollerade & fann att byggnaden hade delar över den plats han varit uppställd på. Det visade sig att han stått på mark som ägdes av byggnadsinnehavaren, ej kommunen. Han fick pengarna tillbaka.... :smile:
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Idag var det min tur...
Helt otroligt måste jag säga. Det var städgata så jag rullade upp Vespan på trottoaren när jag var hos en vän på lunch. Ställde den längs med husväggen för att ta upp så lite plats som möjligt. Kvarvarande avstånd på trottoaren till vägbanan var 2,7 meter. Jag såg lappgubben när jag parkerade, men trodde aldrig han skulle bry sig. Så har jag alltid parkerat och det stör verkligen ingen.

Onödiga pengar...

Image
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

5.e boten pa ca €80 har anlant for att ha kort i bussfilen pa Via Nazionale.

Synd att de har en delay pa ett par manader pa de automatiska boterna via de uppenbarligen fungerande kamerorna.

Vem vet hur manga det slutar med??? ;(
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Har också råkat ut för detta, fast under ännu märkligare omständigheter.
Parkerade vid stolpe på nåt som möjligen kan kallas halvt uppgrävd trottoar alldeles framför några p-rutor. Bums böter "parkering på gångbana". Gångbana my ass - ett upplag för 7-8000 betongsten, grushögar etc. Totalt oanvändbart för fotgängare.

Grejen är att hela parkeringen var avspärrad som byggarbetsplats, fotgängare hänvisades till andra sidan. I praktiken borde inte en lapplisa kunna bötfälla då, väl - för är det inte byggherrens/fastighetsägarens mark då?

Nåja, jag svalde det sura äpplet och betalade. Man får tänka i banor av " - äh, detta var EN nitlott. Tänk alla gånger man sluppit undan UTAN böter."

Att driva detta långt, Fredrik, kan nog vara lärorikt och kanske kul också - om man gör det som sidoprojekt för att testa systemet och inte hänger upp sej på vinna/förlora, dvs prestige.

Tyvärr tror jag du kommer behöva stöd från en organisation och ditt försäkringsbolag i vissa delar för att kunna belysa det idiotiska, men du kommer nog aldrig "vinna". Skapa opinion, ja, reta någon makthavare ja, men vinna? Nä. Så många idioter i "apparaten", och så lite tid.

En av anledningarna till den här lagen (och en del andra fånigheter) är ju EU-moppens inträde.

Tyvärr ser folk rött numera så fort det gäller moppefrågor (olyckorna, stölderna, mopperån, trimning och allmänt bus), så förvänta dej inte nån sjysst behandling hos lagstiftaren för nånting alls på 2 hjul. Dom vill helst totalförbjuda allt 2-hjuligt. Att din "moppe" och den här typen av parkering är ett klassiskt(!) gränsfall bryr dom sej inte i, så länge majoriteten av fordonen kan innefattas i en enkel regel.

Tyvärr tror jag att civil olydnad är bättre. Löstagbar nummerskylt is the shit. (Och därmed bidrar vi till ytterligare irritation hos lagstiftarna och lapplisorna, tyvärr, vilket gör det ännu svårare att driva andra frågor.)
Utan skylt kan man ju åka på cykelbanor också :-)

Balansgång, således.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Terraplane Blues

DP wrote:DP asks: Kan du stava till R Ä T T S H A V E R I S T ?????
Så där, ja! Nu kan jag stava till "rättshaverist" - för detta är verkligen vad jag siktar på att bli nu.

Vi tog tåget till Köpenhamn igår förmiddag och jag parkerade primmyn på tågstationen Svågertorp i Malmö. Eftersom där inte fanns några anvisade mc-parkeringar och inga stolpar på de ordiniarie p-platserna, såg jag mig som vanligt tvungen att leta upp en stolpe där primmyn inte stod ivägen. Hittade en, vad jag tyckte, perfekt plats för ändamålet utanför tågstationens område på en oansenlig gräsplätt, där varken fotgängare, cyklister eller bilister uppehåller sig.

Når vi åter anlände till Malmö på kvällen hade jag givetvis erhållit 700 kr i böter för att jag stod parkerad på "gräs" som noteringen på boten gör gällande. Jag blir fan trött på Malmö Kommuns dåliga fingertoppskänsla när det gäller utfärdande av parkeringsböter! Givetvis skall jag bestrida även denna p-bot bara för sakens skull, något jag uppmanar alla motorcyklister/scooterister att göra tills Malmö Kommun ger oss förutsättningar att parkera våra fordon på ett korrekt sätt, d v s någon form av möjlighet till förankring av fordonet, t ex en stolpe eller en ögla i marken inom eller i anslutning till en parkeringsruta.

Image

Image

Oboy, det här skall kosta samhället pengar! Say goodbye till 50.000 nya skattekronor, skattebetalare! :evil:

Mvh

/ Fredrik, rättshaverist...
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Vad sägs om att fixa magneter eller kardborre till skylten istället? Mycket enklare än att hålla på och bestrida p-böter stup i kvarten.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Post Reply