Köpa 'nästan' scooter' (Honda ANF 125)

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
puttepj
Entusiast
Entusiast

Köpa 'nästan' scooter' (Honda ANF 125)

Post by puttepj »

Hej. Helt ny på formumet men hamnar här ideligen när jag söker på scootrar...

Har kört moped, lätt & lite tyngre mc mellan 15-20 år ålder och sen har det inte blivit något mer på 30 år.

Har nu börjat fundera på att kombinera lite kul med att sänka våra bil/bränslekostnader genom att köpa en liten mc eller en scooter.

Har fastnat för Honda ANF125 utan att ännu klämt på den eller provkört.
Känns rätt vaket att handla en ny cykel för runt 24K och få en 4-taktare med scooterstuk med en bensinförbrukning på ett par dec/milen.

Tanken är att ställa av en av våra 2 bilar under 6 månader om året och jag kommer att åka på hondan mer eller mindre alla resor i ur och skur, när jag inte har bilbehov pga för många pers eller för mycket packning.

Skulle teorin hålla handlar det om en vinst på minst 10K om året och att man bidrar till en bättre miljö.

Sen vet jag inte hur jag kommer att uppleva Hondan förrän jag provat, vilket jag räknar med att göra under den kommande semestern.

Har sett att det finns några få här på formet som åker en ANF125 och jag blir lite nyfiken vad ni (och övriga) tror på att köra en dylik cykel ca 9 mil (45km enkelresa) om dagen kanske 3 dar i veckan i STHML-trafik (Från Söder om STH till Norr (Kista) och tillbaka i rusningstrafik med köer.

Är den relativt klena motorn och de begränsade fartregistrena såpass tydliga att det här är en ren 'in i stan och åka korta svängar-cykel' eller kan man rulla kanske 1000-mil om året utan att ångra sig 990 av dem?

Jag känner inte att jag har speciellt bråttom så om en ANF125 trivs bra i runt 80 knutar tycker jag att det skulle kunna vara rätt OK.
Köper jag en dylik blir det en ruta och en top-box av så stor modell som möjligt, inte så vackert kanske men praktiskt.

Kul om jag kan få lite åsikter både av ANF125 ägare och andra på forumet. Har jag inte varit forumkorrekt i mitt första inlägg så är det bara att börja att fostra mig :-)

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Hej Puttepj.
Jag har själv köpt en Innova av liknande anledning: minska bensinkonsumptionen utan att lita till kollektivtrafik. Själv har jag ingen kollektivtrafik tillgänglig som jag hade när jag bodde i S-holm, men jag har ca 2 mil till jobbet. Först och främst: du kan pruta på köpet av en Innova. Jag kollade vad de kostade i Tyskland (www.honda.de) och lade till regkostnad och regbesiktning. Jag landade på 20 tusen kronor. Sedan att få hem 99 kg stål och plast från norra tyskland, vad kan det kosta? Jag lyckades få ett pris på 200 euro på frakten och skickade därefter ett mejl till honda sverige (honda city i Upplands Väsby) och bad att de skulle gå ner 2000 kr. De gick ned till 22 200 direkt. Och så var det med det. Så om du vill köpa en, så går det att pruta litet.

Nu till saken om pendlarfordon. Jag har haft en px200E, en 12 hk om jag minns rätt. Den gick i ca 100 som jag minns det (jag hade den när jag bodde i S-holm och jobbad i Kista) och drog sällan mindre än 0.5 l/mil(!!!). Den var grymt cool och smidig, men fy fan vad obekväm den var efter två mil. Det finns säkert bättre limpor att köpa, men orginallimpan var inget vidare. Innovan jag har har jag kört nästan 40 mil nu så det är litet för litet för att komma med slutgiltiga synpunkter. Men dock: limpan är bra. Jag kan köra 5 mil i sträck innan jag känner träsmak. Den är inte excellent dock: gränsen går någonstans där för mig längre än så vill jag inte köra dag ut och dag in i ett sträck. Bromsar är ok, men inte mer än så. Acc är, tja, 9 hk i toppeffekt så kan man inte begära för mycket...:-) Men den går sååå fint i gången. Ett mjukt brummande bara nästan inga vibrationer alls. Jag kommet att köra med toppbox men ingen ruta. Jag kör med regnkläder i boxen istället, rutan hjälper föga mot regn iaf men sabbar varje resa i vindfång. Den är så lätt, som en cykel nästan så varje vindpust känns även utan ruta.

Slutligen: kan jag rekommendera den för daglig 9 mila pendling (4.5 mils resor)? Nja. Om du gillar litet smärta som du kommer erfara vid dåligt väder. Om du inte har några problem med det så visst! Och jämfört med en 2takt vespa old-school, absolut! Men jämfört med pendeltåg...inte för alla.
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Hej PapaD. Tack för ditt svar.
Om jag skall summera ditt svar som jag uppfattar det.
Ingen Jonny-bråttom-hoj. Du rekommenderar inte ruta pga det vindmostånd/vindkänslighet som cykeln redan har eftersom den är lätt och svag. OK sittkomfort, men kanske inte för att ersätta pendeltåget i 4.5 mil.

Intressant att det fanns en viss prutmån, det hade jag inte trott. Får väl se om jag är lika förslagen själv, men ett försök är det värt :-)
Jag tror att jag, trots att jag passerat 50, är beredd att lida de 4,5 milen, som ett pris man får betala för att göra den ekonomiska vinsten. Det som oroat mig mest, utan att ännu provkört, är hur jag upplever den om när jag tvingas ut på Södertäljevägen/E4/Essingeleden. Jag kommer självklart att åka mindre vägar där det fungerar, men eftersom du verkar familjär med STH så vet du säkert att man tvingas upp på motorvägen om man kommer söderifrån vid Eriksberg/Hallunda fram till Vårby och även Västberga/Solna. Kör man inte motorväg där, då blir resan betyligt längre och mer tidskrävande. Hade du sagt att den varvar hysteriskt och det känns som man behöver efterdra det mesta för att man skall våga åka hem igen hade det inte varit så kul, men 'fint i gången och ett mjukt brummande' låter rätt bra.

Nu skall jag först och främst provköra och bara det blir en upplevelse eftersom det är 30 år sedan jag satt på en mc/moped. Jag har kört mycket innan, jag cyklar MTB i skog, jag är rörlig och är relativt teknisk så det handlar om att ta det lungt och sansat och ödmjukt och rulla runt försiktigt under provkörningen :-)

Skulle jag sedan efter en stunds övervägande bestämma mig för att jag skall slå till och beställa en Innova, så funderar jag på att ta någon körskolelektion som avrostning. Vet inte om det ger något, men jag får för mig att det är rätt smart.

Ditt tips om rutan är bra. En stor top-box har jag räknat med och jag hade nog köpt en ruta direkt, men jag undrar om du inte har rätt. Bättre att ha ett par arbetsresor i ryggen innan man bestämmer sig för en sån.

/putte
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Jag borde kanse tillägga att suget efter en tvåhjuling som ett onödigt komplement till bilen funnits i huvudet i många år, men då bara för kul. De må vara länge sedan jag åkte hoj, men känslan sitter kvar i bakhuvudet.

Det är först nu som idén kommit upp, att ställa av en av familjens 2 bilar och ev köpa en Innova och därmed spara pengar.

Så jag skall väl inte mörka att det inte bara blir en nödlösning, det blir lite roligt också.

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

PuttePj:
Kul om du också blir Innovaägare! Ang. toppfart och motorväg: min gör 90-95 nu (inte helt inkörd och har bara provat en gång) och den jag provkörde på Honda City gjorde 95-100. Den trivs inte över 80, då vibrerar den litet och brölar litet i motorn, men jag tror nog det skall funka någon mil i sträck. Lycka till!
mvh
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Hej Puttepj.
Har du provkört Innovan nu? Vad tyckte du?
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

PapaD wrote:Hej Puttepj.
Har du provkört Innovan nu? Vad tyckte du?
/PapaD
Hej PapaD.
Nej tyvärr så verkar det svårt att få ens kolla och klämma på en :-(
Ringde i morse till Honda City, Upplandsväsby (Sthml), men det fanns inte en Innova att uppbringa. Skall kolla med Södertälje, bor i närheten, men finns den inte där så vete arton var jag kan hitta en och pröva.

Vill inte gärna åka och prova en privat beg maskin eftersom jag inte suttit på en hoj på ett antal år och inte heller har någon utrustning som hjälm o.s.v.

Lät inte på Honda som om man skulle få in någon mer i år. Kanske skall pröva med att ta en bilsväng en bit längre bort och se om jag kan hitta en handlare som har.

Egentligen är det kanske inte så bråttom. Kan tänka mig att bestämma mig i lugn och ro och ev leta efter en beg 07/08 med insprutning, men då borde man i alla fall fått ett grepp om det är något som matchar vad jag är ute efter.

Låter på dina inlägg i övriga trådar som om du i alla fall är rätt nöjd även om den kan verka lite drag-svag i start i uppförsbacke, något som jag tror att jag kan leva med.....

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Vad tråkigt. Konstigt att de inte tar hem någon till, de verkar ju gå åt. Fast de kanske värmde hallen för länge jämfört med de andra cyklarna. Eller så tar de aldrig in hojar efter midsommar? Jag tror tyvärr du kan få svårt att hitta en insprutare beggad, jag har inte hittat en enda i år.

Jag tror inte du behöver vara orolig för att du är rostig, det är som att cykla. Och Innovan är inte större än en cykel. Bara litet snabbare. :-) Jag är helnöjd, som jag förklarat tidigare går den 4 mil om dagen (2 mil enkel resa) på grusväg (70km/h) och asfalt (70 km/h och 50 km/h). För den turen är den faktiskt optimal. Ibland kör jag 90 vägen, som är 19 km lång. Fast då är det järnet hela vägen och det känns inte alldeles super. Men det går, och det känns som att den håller för det, det är bara litet knepigt att kolla mer i backspegeln än framåt. Om det är motvind eller motlut så håller den 85-90, så man är litet ivägen. Av Hondas scootrar tror jag deras 150 kubikare skulle passa dig bättre, för på Essingeleden blir man ju lätt stressad när man är ivägen, men den är ju mycket dyrare. Varför inte en Vespa et4 125? Klockren maskin, snygg, robust och snål. Mycket mera så än Innovan (0.3 l/mil dock), framförallt mycket snyggare. En fin sådan borde du få beggad för 20 lakan. Eller en ny lx125?
Lycka till.
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Här är ju en skitfin!
http://www.blocket.se/vi/16383546.htm?ca=8_s
mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

PapaD wrote:Här är ju en skitfin!
http://www.blocket.se/vi/16383546.htm?ca=8_s
mvh
PapaD
Fast den är nog en Vespa LX50, alltså en EU-moped. Bilden visar förvisso en LX125 men priset och rubriken "Mopeder" säger något annat.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

PapaD wrote:Vad tråkigt. Konstigt att de inte tar hem någon till, de verkar ju gå åt. Fast de kanske värmde hallen för länge jämfört med de andra cyklarna. Eller så tar de aldrig in hojar efter midsommar? Jag tror tyvärr du kan få svårt att hitta en insprutare beggad, jag har inte hittat en enda i år.

Jag tror inte du behöver vara orolig för att du är rostig, det är som att cykla. Och Innovan är inte större än en cykel. Bara litet snabbare. :-) Jag är helnöjd, som jag förklarat tidigare går den 4 mil om dagen (2 mil enkel resa) på grusväg (70km/h) och asfalt (70 km/h och 50 km/h). För den turen är den faktiskt optimal. Ibland kör jag 90 vägen, som är 19 km lång. Fast då är det järnet hela vägen och det känns inte alldeles super. Men det går, och det känns som att den håller för det, det är bara litet knepigt att kolla mer i backspegeln än framåt. Om det är motvind eller motlut så håller den 85-90, så man är litet ivägen. Av Hondas scootrar tror jag deras 150 kubikare skulle passa dig bättre, för på Essingeleden blir man ju lätt stressad när man är ivägen, men den är ju mycket dyrare. Varför inte en Vespa et4 125? Klockren maskin, snygg, robust och snål. Mycket mera så än Innovan (0.3 l/mil dock), framförallt mycket snyggare. En fin sådan borde du få beggad för 20 lakan. Eller en ny lx125?
Lycka till.
/PapaD
Hmm. Ja vi får väl se var 18 jag nu hamnar. Det som triggat mitt intresse är det låga priset, en ny hoj för under 25, en helårsförsäkring på 1600:-, en soppaförbrukning som gör det kul att tanka. Sen kombinerar idén att avställa en av våra 2 bilar 6 månader om året det gamla önskemålet att kunna åka lite hoj igen, om än bara 'nästan'.

Innovan är säkert inte det enda alternativet, även om den ser trevlig ut, kanske är snäppet mer ekonomisk än andra konkurrenter o.s.v.
3dl mil kan man nog leva med, beg. lika så.
Jag hade ett snack med Honda MC i Södertälje idag men rätt säljare var tillfälligt ute så jag skall ringa tillbaka i morgon. Den jag pratade med trodde att de kanske hade någon nyleverans på gång, men visste inte.

Jag kan tänka mig att ligga lågt till nästa vår om det klämmer, men jag vill åtminstonde ha börjat få klart för mig vad jag vill ha när snöflingorna börjar falla i år :-)

/putte
Leffman
Drömmare
Drömmare

Post by Leffman »

Hej, ny på formet :)
Sålde iväg bilen är tänkte köpa och köra en sådan Honda tills jag hittar en ny eller tills vintern kommer och en ny bil "måste" köpas.

Har själv hyrt sådana på semestern i Thailand där alla har en sådan. Tycker dom går riktigt bra, har aldrig vågat köra den på max så den går tillräckligt för mig.

Tänkte köpa en sådan och köra (10km) till jobbet med och lite nöjeskörning.

Verkar ju vara grymt snål, 0,2 ??

Vad kostar det skatta den, grymt billigt skulle jag tro :)

Servicekostanderna vore kul veta, när ska den servas ?

Den har ju 5-års garanti så jag tror inte det går byta olja själv utan att garantin försvinner. Någon som servat den hos återförsäljaren

Hur är det med koldioxidutsläppet på den ?
Last edited by Leffman on Fri 25 Jul 2008, 23:45, edited 1 time in total.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Leffman wrote: Hur är det med koldioxidutsläppet på den ?
Lite bensin = lite koldioxid

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Leffman
Drömmare
Drömmare

Post by Leffman »

Katalytisk avgasrening med låga emissionsvärden.
http://www.hondamc.com/homc/templates/M ... _9252.aspx

Utsläppen borde ju vara låga då..
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Garantin kräver korrekt service av "av säljaren auktoriserad verkstad". Jag servar den själv, fattas annat, den är ju köpt av ekonomiska skäl först och främst. Dessutom har jag 6 mil till närmsta aukt. verkstad. Skatten är försumbar, någon hundring. Serviceintervall är 100 mil (inkörning) därefter 400 mil och sedan varje 400 mils intervall. Luftfilterbyte men inget oljefilter. Billigt borde det vara (0.7 liter). Den har insprutning och drar under 0.2 för min körstil så det är det grönaste jag kan hitta att ta mig till jobbet på. Och du har ju kört den så då är det ju bara att slå till. Kom ihåg att pruta!
mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

papad in da house:
Jag servar den själv, fattas annat, den är ju köpt av ekonomiska skäl först och främst

Skulle nog göra första 100-mila hos auktoriserad verkstad, är det något som går knas så gör det oftast innan du hunnit till 400-mila, dessutom är den ju insprutad och skulle en soppapump eller injector ge upp så blir det dyrt då inga garantier gäller om du inte servat enligt bok. Har sålt MC & Scooter i många år och erfarenheten är att håller dom fram till 2'a service så kan dom i princip gå hur långt som helst om man bara byter olja med jämna mellanrum och på en insprutad hoj eller scooter ger dom en slurk STP Injector Cleaner var 5'e tank eller så, glöm inte att underhållsladda batteri under vinterförvaringen annars blir det lätt ett nytt varje vår.....

DP says: Trist om den skulle strula & du inte har någon garanti på den....
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Dp: jag instämmer. Första servicen på MC centralen (tror jag de heter) i Örebro.
mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Leffman
Drömmare
Drömmare

Post by Leffman »

Fick ett pris på 22800:- hos min lokala handlare, osäkert om det fanns kvar några hos återförsäljaren.
100mil service kostar 700kr a upp mot 1200kr för den största.

Lite dyr att fösäkra jämfört med min ex bil, ~2200kr/år.

Kanske slår till imorgon :smile:
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Var det Hondaförsäkringen hos If? Jag fick den för 1600:-, den var överlägset billigast. TryggH som jag har allt annat hos kunde inte komma i närheten.
mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Leffman
Drömmare
Drömmare

Post by Leffman »

PapaD wrote:Var det Hondaförsäkringen hos If? Jag fick den för 1600:-, den var överlägset billigast. PapaD
Var den, bor i Zon2 som är lite dyrare. Inte så farligt ändå. Kanske räcker med en halvförsäkring om det är mycket billigare..
Leffman
Drömmare
Drömmare

Post by Leffman »

Vad är det här för 110cc scooter då ?

Image
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Läskigt lik Innova! En del detaljer skiljer ser man, sidostödet ser t.ex enklare ut. Men hjulen och packhållaren ser modernare ut. Är den också tillverkad i Thailand? Har de inga mönsterskydd alls i Asien?
mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Rekommenderar ruta.

For luftmotstandet gor det ingen skillnad, kan till och med sjunka i o m att luftmotstandet har du i varje fall mot brostet och ansiktet, men en ruta ar latt stromlinjeformad sa draget borde bli mindre an mot jacka och armar etc. Vilket skulle betyda annu lagre forbrukning.

Min GTs 250 hade en jattvindruta monterad original. Kastvindar etc utgor inget problem, mojligen om man skulle forsoka sig pa akrobatik och kora utan att halla i styret. Daremot sa gav den ett oovertraffat skydd mot vader och vind. Regn blotte mig knappast under axelhojd, all fartvind eliminerades och jag korde hela vintern (ok, inte sa kallt i Italien men i varje fall) utan problem.

Numer ar den borttagen till fordel for Piaggios sport flyscreen, som inte ger nagot som helst skydd. Tidigare kandes 100 km/h som 25 km/h kanns nu, och efter en timmes motorvagskorning i 120-130 km/h kanns det i axlar och nacke.

Summa summarum, hang pa en stor vindruta - det ar definitivt vart det om du ska pendlar och dessutom bor i norden och har 45 km enkel resa.
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Victor:
Du har ett kraftpaket, en 250 gts. Jag tror du måste provköra en Innova... Jag är GANSKA säker på att du kommer ha en annan syn på saken vad gäller luftmotstånd efter en åktur på en 9 hk scooter. Varje litet extra motstånd räknas. Men visst: jag har ingen ruta. Är det någon på en 9hk scooter som testat med och utan ruta?
mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Det ska inte gora nagon skillnad. Luftmotstandet blir det samma, mojligen aven mindre taget atanke att en vindruta ar mer stromlinjeformad och darmed ger upphov till mindre turbolens och drag an en persons overkropp.

Ser du cykeln framifran, med eller utan vindruta, sa har den samma yta som traffar vinden. Ytan okar inte. Daremot ar ytan stromlinjeformad, sa istallet for att virvla upp vinden som ett ej stromlinjeformat objekt gor (las overkropp), far den vinden att lyftas over och runt foraren.

Mojligen kan man "uppleva" en hogre hastighet utan ruta i o m allt drag, men jag ar saker pa att hastighetsmataren inte visar mindre med en ruta. Kan till och med ga i vad pa det ;)
Post Reply