Tändning Touring VGLA1T

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Tändning Touring VGLA1T

Post by fat_mac »

Igår startade jag upp min touring för att låta den gå lite grann. Startade rätt så enkelt, gick ett tag tills lag lät den dö (tomgången funkar lite dåligt när den är kall). Precis när den dog så kom en sån avgassmäll.

Jag har under hösten pysslat med tändningen och ansett mig ställt in på bästa sätt. 18 grader förtändning på en VGLA1T med Polini 177cc enligt EM. Bytte även då brytare och kondensator. Har gått bra sedan dess (dock inte så mycket - ca. 2 timmar). Men igår blev jag lite skraj.

Kanske är detta ett vanligt fenomen med kalla äldre vespor? Kanske är det nåt konstigt med kondensator eller tändspole, eftersom han uppenbarligen ger gnista när utblåset är öppet???

Tacksam för tips!

// Mackan
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tok-vespa »

Hej
Ett tips kan vara att kolla så inte kilen mellan vevaxel och svänghjul har gått av, då vrider sig svänghjulet lite som det vill med följd att tändningen ställs om.

Tips 2:
Markera övre dödläge och 18 graders förtändning, använd en stroboskoplampa för att avgöra hur tändningen står under gång.

/martin
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Igår startade jag upp min touring för att låta den gå lite grann. Startade rätt så enkelt, gick ett tag tills lag lät den dö (tomgången funkar lite dåligt när den är kall). Precis när den dog så kom en sån avgassmäll.

Jag har under hösten pysslat med tändningen och ansett mig ställt in på bästa sätt. 18 grader förtändning på en VGLA1T med Polini 177cc enligt EM. Bytte även då brytare och kondensator. Har gått bra sedan dess (dock inte så mycket - ca. 2 timmar). Men igår blev jag lite skraj.

Kanske är detta ett vanligt fenomen med kalla äldre vespor? Kanske är det nåt konstigt med kondensator eller tändspole, eftersom han uppenbarligen ger gnista när utblåset är öppet???

Tacksam för tips!

// Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det behöver inte vara fel på tändingen. min gamla 177:a Sprint kunde också smälla till sådär ibland, bara den inte gör det ofta. gissar på att du skulle slippa det om du hade gasat ur lite när motorn blivit varm, trolivis surade den bara ner sig.

sedan kan man få avgassmällar om brytaravståndet är fel, alltså även om tändplattan osv. är rätt ställt. för lite avstånd ger smällar, garanterat ;). kolla med bladmått så att inte brytaren åkt ihop.

Federico
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Jo, sist jag monterade svänghjul så var jag jädrigt noga eftersom jag två gånger innan satt på svänghjulet snett så att första kicken slog av halvmånekilen. Anståndet mellan brytarna var när jag monterade svänghjulet 0,4 mm.

Jag är inne på Federicos linje (och hoppas ;-), att det bara var för att den var kall, samt att den kanske tände en sista gång när svänghjulet snurrade tillbaka typ ett halvt var, alltså att det gav gnista när svänghjulet snurrade åt fel håll (om det nu kan funka så?).

Om jag får upprepade smällar får jag nog kolla avståndet mellan brytarna.

// Mackan
Post Reply