Jag har nu köpt en GT200 (ja, den grå, se annan tråd). Jag ringer IF där jag har alla mina försäkringar och därmed en massa rabatt. 10000+ ville de ha om året för en helförsäkring! Shit, då kan jag ju lika gärna sätta in de pengarna på ett konto och händer det inget med maskinen på ett par år kan jag köpa en ny för pengarna. Är det rimligt när maskinen kostade 39000 att köpa? Hur tänker de där?
Nåväl, jag sökte förstås i detta eminenta forum och fick tipset om Bilsport & MC så numera är jag kund hos dem och betalar lite rimligare 2800-nånting per år för helförsäkring.
Försäkringschock
Re: Försäkringschock
Det låter helt befängt. Har du provat att ringa andra bolag?swepett wrote:Jag har nu köpt en GT200 (ja, den grå, se annan tråd). Jag ringer IF där jag har alla mina försäkringar och därmed en massa rabatt. 10000+ ville de ha om året för en helförsäkring! Shit, då kan jag ju lika gärna sätta in de pengarna på ett konto och händer det inget med maskinen på ett par år kan jag köpa en ny för pengarna. Är det rimligt när maskinen kostade 39000 att köpa? Hur tänker de där?
Nåväl, jag sökte förstås i detta eminenta forum och fick tipset om Bilsport & MC så numera är jag kund hos dem och betalar lite rimligare 2800-nånting per år för helförsäkring.
Min LX 125 kostar runt 1500 om året och då bor i Stockholms innerstad, som borde vara en ganska dyr adress ur försäkringssynpunkt.
Min erfarenhet är att Folksam och Trygg Hansa är billigast på moderna maskiner. I mitt fall var Folksam billigast.
/Johan
-
- Lärling
Om jag förstår rätt så ringde swepett vidare och hittade en rimligare försäkring.
Att det skiljer flera 100 procent mellan bolag är inget ovanligt. För min mc som har lite högre premie än min vespa ringer jag runt varje år. Och varje år så skiljer det hur mycket som helst mellan bolagen och det är inte alltid samma bolag som är dyrt och billigt. Senast var den billigaste runt 3500 och den dyraste på nästan 9000.
Jag vet inte varför det är så här men det ligger säkert någon elak tanke bakom från försäkringsbolagens sida.
För bilar varierar det betydligt mindre.
//Anders
Att det skiljer flera 100 procent mellan bolag är inget ovanligt. För min mc som har lite högre premie än min vespa ringer jag runt varje år. Och varje år så skiljer det hur mycket som helst mellan bolagen och det är inte alltid samma bolag som är dyrt och billigt. Senast var den billigaste runt 3500 och den dyraste på nästan 9000.
Jag vet inte varför det är så här men det ligger säkert någon elak tanke bakom från försäkringsbolagens sida.
För bilar varierar det betydligt mindre.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Inte alls. De hade tidigare en speciell scooterrabatt, som man dock inte fick om man inte sade till om det. Nu har de tagit bort scooterrabatten men har i stället anpassat premierna för scootrar. Jag betalar 4000 per år i helförsäkring för min GTS250 i Stockholm.swepett wrote:Min teori om det hela är att IF bara försäkrar en motorcykel helt enkelt. De har dålig koll och skiljer inte så mycket på en HD och en Vespa.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"