När jag av en tillfällighet på nätet ramlade in på några amerikanska sidor och hittade "The Stella", blev jag nyfiken dels på grund av kulten (eller av den fräcka amerikanska marknadsföringen snarare) runt Stella och dels på grund av att min 5-åriga dotter heter Stella. Den billiga dollarn och det faktum att jag har den stora fördelen av att kunna göra jobb om roliga motorprylar gjorde att jag bestämde mig för att försöka hitta en Stella.fritte wrote:Kul! Betyder det att det kommer en Stella till Sverige? Hur kom Du på den iden?
Den mintgröna på bilderna är en 03:a med en LML 200-motor som har en "rotary valve" i stället för originalets 150 med "reed valve". Floyd som säljer den jobbar på scootershopen "Vespa Atlanta", vars ägare för övrigt har köpt upp de sista PX:arna i USA (05:or, över 100 st i silver!), köpte den i Florida av den första ägaren.

Stella gillar sin nya ride, i hennes favoritfärg dessutom.

Inspelning, Floyd till höger.

Provkörning i bara ärmar i 32 grader var skönt, men den riktiga anledningen var att bagaget blivit försenat.

Min tanke var att köra för egen maskin de dryga 70 milen ned till Tampa, (där den ska skeppas ut) men det blev för ont om tid då hojen måste in i containern tisdag morgon (idag). Stoppade istället in den i en Toyota Sienna (lika stor som en Chrysler Grand Voyager) och så körde vi hela familjen ned hit. Stellan kommer att vara hemma i Sverige den senare delen av juli och sen får vi se hur det går med import och besiktning.
Den kommer, ska försöka skriva något för Teknikens Värld också.Ola Lång wrote:Bra Peter! Vi väntar spänt på en provkörningsartikel från Stellainköpet, postad direkt till scooteristens hungriga redaktion!!
Kommer att göra ett par andra jobb när jag ändå är, dessutom hoppas jag kunna vara med på Atlanta scooter community's onsdagsträff "Scooltanta", men då på annan lånad Stella förstås.