En indier för USA till Sverige

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

En indier för USA till Sverige

Post by Peter Sundfeldt »

fritte wrote:Kul! Betyder det att det kommer en Stella till Sverige? Hur kom Du på den iden? :grin:
När jag av en tillfällighet på nätet ramlade in på några amerikanska sidor och hittade "The Stella", blev jag nyfiken dels på grund av kulten (eller av den fräcka amerikanska marknadsföringen snarare) runt Stella och dels på grund av att min 5-åriga dotter heter Stella. Den billiga dollarn och det faktum att jag har den stora fördelen av att kunna göra jobb om roliga motorprylar gjorde att jag bestämde mig för att försöka hitta en Stella.
Den mintgröna på bilderna är en 03:a med en LML 200-motor som har en "rotary valve" i stället för originalets 150 med "reed valve". Floyd som säljer den jobbar på scootershopen "Vespa Atlanta", vars ägare för övrigt har köpt upp de sista PX:arna i USA (05:or, över 100 st i silver!), köpte den i Florida av den första ägaren.
Image
Stella gillar sin nya ride, i hennes favoritfärg dessutom.
Image
Inspelning, Floyd till höger.
Image
Image
Image
Provkörning i bara ärmar i 32 grader var skönt, men den riktiga anledningen var att bagaget blivit försenat.
Image
Min tanke var att köra för egen maskin de dryga 70 milen ned till Tampa, (där den ska skeppas ut) men det blev för ont om tid då hojen måste in i containern tisdag morgon (idag). Stoppade istället in den i en Toyota Sienna (lika stor som en Chrysler Grand Voyager) och så körde vi hela familjen ned hit. Stellan kommer att vara hemma i Sverige den senare delen av juli och sen får vi se hur det går med import och besiktning.
Ola Lång wrote:Bra Peter! Vi väntar spänt på en provkörningsartikel från Stellainköpet, postad direkt till scooteristens hungriga redaktion!!
Den kommer, ska försöka skriva något för Teknikens Värld också.
Kommer att göra ett par andra jobb när jag ändå är, dessutom hoppas jag kunna vara med på Atlanta scooter community's onsdagsträff "Scooltanta", men då på annan lånad Stella förstås.
Last edited by Peter Sundfeldt on Tue 07 Oct 2008, 14:40, edited 3 times in total.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Shit va spännande det är med LML Stella, the curry burner!

Vill man jämföra lite med PX-150 kan man kolla här:
http://www.provoscooter.com/px150/stellavspx.htm
Kul med alla färgkombinationer. Vore kul om indierna kunde
exportera denna skönhet till Sverige. Engelsmännen tar ju in
PX-klonen för fulla muggar, se annonser i Scootering, men
då heter den ju inte Stella utan NV och Star om jag inte minns
fel? Inte heller lika snygg.

Rock on, Stella!

Image
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Och i senaste av Scootering (nr 265, July 2008), som anlände till min brevlåda idag, berättar Andy hur man med några snabba, enkla och billiga åtgärder höjer effekten på en LML 125 Star DLX (= Stella?) från 5,69 hk på bakhjulet till 7,92, och toppfarten från 56 mph till 66.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Peteess
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 33
Joined: Sun 08 Jun 2008, 20:51

Post by Peteess »

TJUSIG!!!!

En fundering bara Peter: Är det några problem med att registrera den i Sverige? SBP, CE-märkning etc.

Såg denna: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Other-Ma ... enameZWDVW
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Fint! Färgen är onekeligen riktigt läcker!
Nu behöver du bara byta ut bakljuset... :lol:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Skoj!

Ole i Köpenhamn importerar desamma...ganska poppis där.
Han letar dessutom efter ÅF i Sverige.
http://www.vespaparts.dk/index.asp
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Får man fråga vad du gav för den. Och vilka kostnader har du räknat med på vägen innan den rullar lagligt i Sverige?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Jämfört med de färger Vespan finns i, är Stellan med sina glada färger en klar glädjespridare! :grin:
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Peteess wrote:TJUSIG!!!!
En fundering bara Peter: Är det några problem med att registrera den i Sverige? SBP, CE-märkning etc.
När jag talade med Bilprovningen var det bara ett intyg från tillverkare eller importör på att motorn uppfyller utsläppskraven som skulle behövas. Annars såg de inga problem med den.
Ronnie wrote:Fint! Färgen är onekeligen riktigt läcker!
Nu behöver du bara byta ut bakljuset... :lol:
Lite härligt 80-talsmintgrön! Japp, jag tror också det. Båda ljusinsatserna bör nog vara E-märkta eller så. Men det är ju bara att köpa nya eller begagnade PX-grejor.
anders2011 wrote:Får man fråga vad du gav för den. Och vilka kostnader har du räknat med på vägen innan den rullar lagligt i Sverige
Jag betalade $3 000, lite mer än vad de står i egentligen, men det här exemplaret är i ett väl omhändertaget skick, har bra med utrustning och framför allt; den ovanligare 200-motorn som värderas högt här. Vet inte riktigt än vad det kommer att bli, men jag får en ganska billig transport då Stellan åker i en redan bokad container, tillsammans med en Dodge-41 och en Mustang-65, för övrigt. Den totala kostnaden får jag lov att återkomma till, men några tusen svenska kronor tillkommer nog.
fritte wrote:Jämfört med de färger Vespan finns i, är Stellan med sina glada färger en klar glädjespridare! :grin:
Absolut! Tyvärr finns inte den mintgröna på de nya. Tangerine(orange), Red(röd!) Black(svart!) finns kvar och Powder Blue(ljusblå) och Avocado(olivgrön snarare) har tillkommit.

Image
Bra mätare för import med båda graderingarna. Chassit har gått 9 500 miles(ca 1 500 mil) och motorn 5 000 miles(ca 800 mil)
Image
En lättare registreringsskylt från handlaren som räcker i månad tills du fått din "Titel" (registreringsbevis som tar ett par veckor på sig (byråkrat-USA!) och skaffat en "Tag" (registreringskylt).
Image
I Australien och Nya Zeeland heter den Belladonna. Nästan lika vackert. Men bara nästan.
Image
Lite rörande att jänkarna fortfarande tycker att självklarheten blyfritt förtjänar en grön miljösymbol!
Image
Härligt typisk amerikansk uppmaning.
Image
Image
CDI-enheten sitter och ser lite annorlunda ut än på PX-motorn. Har inte fått klart för mig om kompabiliteteten ännu.
Image
En Grimeca skivbroms i alla fall!

Åkte på liten ride-out igår onsdag på en lånad röd Stella med Floyd på en gammal P200E och hans fru Denise på en Buddy (taiwanesisk automat som säljer bra i USA; samma importör och lika bra marknadsföring som Stella).
Image
Image
Image
Image
Image
Varje onsdag träffas de på "Thinking Man Tavern", ett medvetet hak med medveten publik. Inte typiskt amerikanskt, alltså. De vet var Europa och vårt land ligger och så. Inte alls så självklart i det här landet. Den vita Jet 200:an och den kartongblå Vespa 150 GT:n på bilderna bjöd dessutom på dragrace på gatan utanför haket.
Riktigt trevligt att få ta del av en aktiv scooter-community i USA, det verkar vara en internationell feeling det här, scooterkänslan. Medvetet, mänskligt och bra "camraderie". "You look after each other", som Floyd uttryckte det. Gott så.
Last edited by Peter Sundfeldt on Fri 27 Jun 2008, 04:41, edited 1 time in total.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Andra lökiga etiketter de sätter på Vesporna är till exempel etiketten i utrymmet under sadeln på de nyare Vesporna: "Utrymmet är ej för transport av husdjur"... :roll:
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Innan jag lämnade Stellan till speditören i Tampa var det sagt att det var väldigt bråttom, men när vi kom dit berättade de att det var (är) väldigt ont om lediga containers och lediga platser på båtarna. Orsaken är att mycket gods exporteras från USA just nu och inte bara bilar, motorcyklar och båtar utan allt möjligt. Min gröna skulle i alla fall in i en container så fort som möjligt tillsammans med en Dodge-41 och en Mustang-65.
Image
Här är Stella lastad med dem och idag fick jag reda på att hon åker från Savannah den 11/8...
Om jag kunde lämnat henne i där i stället vet jag inte, förmodligen lastades containern i Tampa, men Savannah ligger i alla fall runt 40 mil närmare Atlanta!
Jaja, det spelar ingen roll nu, Stella seglar stolt med fartyget APL Turquoise och ankomsten är beräknad till den 28/8.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Jag hoppas att bilen (Dodgen) är bra förankrad för annars blir nog Stellan en lätt matsch för den! Började fundera hur man får in bilar i en container? In kan man ju inte köra dem för då kommer ju inte chaffisen ut. Hur gör man det? Lyfter man in dem med gaffeltruck, rullar in dem?
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 89
Joined: Thu 11 Oct 2007, 23:25
Location: Malmö

Post by swepett »

Och hur mcyket plats är det egentligen där på sidorna av bilarna? Det ser ut att röra sig om millimetrar...
GT200 '07
Touring '60
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Hur som helst gillar jag färgen på din Stella skarpt. Den är en riktig karamell! Snart på en scooterfika nära mig?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

victor wrote:Andra lökiga etiketter de sätter på Vesporna är till exempel etiketten i utrymmet under sadeln på de nyare Vesporna: "Utrymmet är ej för transport av husdjur"... :roll:
Nä? Nu skojar du, väl?
korkade kan väl inte ens jänkarna vara!? :lol:
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Ronnie wrote:
victor wrote:Andra lökiga etiketter de sätter på Vesporna är till exempel etiketten i utrymmet under sadeln på de nyare Vesporna: "Utrymmet är ej för transport av husdjur"... :roll:
Nä? Nu skojar du, väl?
korkade kan väl inte ens jänkarna vara!? :lol:
Jeps!

Pa amerikanska forum kallas just hjalm-boxen under sadeln for Pet-carrier :)

Image

http://www.modernvespa.com/forum/topic21292
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Sitter med ett så'nt där mobilt bredband med mycket sporadisk mottagning, då kan det bli lite extra-poster och misslyckanden :x. Nästa post är i alla fall ok...
Last edited by Peter Sundfeldt on Sat 09 Aug 2008, 00:59, edited 6 times in total.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

vespaco wrote: Började fundera hur man får in bilar i en container? In kan man ju inte köra dem för då kommer ju inte chaffisen ut. Hur gör man det? Lyfter man in dem med gaffeltruck, rullar in dem?
Enligt min kontakt på speditionsfirman kör/rullar man med förare i och kryper ut genom sidorutan.
swepett wrote:Och hur mcyket plats är det egentligen där på sidorna av bilarna? Det ser ut att röra sig om millimetrar...
Det är tydligen tillräckligt, men det går inte att vara en stor-stor amerikan, förstås!
jencla wrote:Hur som helst gillar jag färgen på din Stella skarpt. Den är en riktig karamell! Snart på en scooterfika nära mig?
/jens
Japp, absolut, den ska ut i trafik så fort som det är möjligt efter att den har landat.
victor wrote: Jeps!
På amerikanska forum kallas just hjälm-boxen under sadeln for Pet-carrier :)
Man får känslan av att en katt skulle protestera med högljudande jam under sadeln. Men om man tänker sig ett så'nt där Paris Hilton-smycke(liten råtta) till hund, går det i alla fall att tänka sig en bild av den lilla jycken sittandes i handskfacket!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

ImageImage
Efter att ha lastats om i Rotterdam kom i går kväll Stella till Sverige och Göteborgs Hamn med feeder-fartyget Electra och idag tisdag
öppnade vi containern på en lastbilsterminal i Orrekulla industriområde i norra Göteborg.
ImageImage
En stadig och spikad träram höll den på plats, men vi lyfte så småningom upp den ur ramen när det blev för jobbigt att bryta upp brädorna ur golvet. Och det gick ju fint!
ImageImage
Någon hade lämnat bensinkranen öppen, så producent och fotograf fick vänta en stund medan undertecknad for och hämtade stift och verktyg, men se'n startade den fint. På kicken, alltså. Körde sedan för egen maskin till garaget.
ImageImage
Batteriet var lite trött efter Atlantpassagen, så nu får Stella vila lite på lyften och ladda batteriet. Byter strålkastare till en PX med halogen och klarglas, även om original-lamporna faktiskt är E-märkta. Ansökan om ursprungskontroll och tillfällig registrering med "Title" (registeringshandling), "Bill of Sale" (köpekvitto), trafikförsäkringsbevis och tullhandlingen, är ivägskickat. Nu väntar bullerprov och när ursprungskontrollen är klar kan vi registreringsbesiktiga. Förhoppningsvis kan allt ske inom 14 dagar, men vi får väl se.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Grymt snygg, sitter det på en Bitubo som orginal? ser lite spännande ut i framgaffeln..

Skriv gärna en lite artikeln till Scooteristen om vad som behövs och turerna kring att importera och regga ett "nytt" fordon som importerats från icke-EU land.
Men vänta tills du har alla skyltar på plats :-)

mvh/HB
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

henrikborjeson wrote:Grymt snygg, sitter det på en Bitubo som orginal? ser lite spännande ut i framgaffeln..
Ja, alltså, den amerikanska importören sägs ha monterat bättre dämpare fram och bak, det vill säga de röda, men om det är Bitubo vet jag inte säkert. Ska syna dem lite närmare och se om jag hittar någon identifikation.
henrikborjeson wrote:Skriv gärna en lite artikeln till Scooteristen om vad som behövs och turerna kring att importera och regga ett "nytt" fordon som importerats från icke-EU land.
Men vänta tills du har alla skyltar på plats :-)
Japp, jag ska avgjort göra det, men väntar just tills allt är klart. Igår lördag klarade den för övrigt det obligatoriska bullerprovet för nyare fordon än årsmodell 1972. Det utförs, så där lite halvprivat ideellt känns det som, av SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation). Men så är det inte alls, 2 000:- för det intyget är föga ideellt även om de besiktningsmännen som utför provet gör det på sin fritid.
Så här i efterhand undrar jag om jag kanske kunde köpt ett bullerprovsintyg från England eller Danmark där Stella (eller LML Star snarare) importeras. Hade antagligen sparat uppemot 1 000:- på det, men samtidigt förlorat tid. Nu har jag ju, förmodligen, alla papper som krävs för registeringsbesiktningen i handen redan den här veckan, och den snabbheten i procesen ska också värderas!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

När jag bytte strålkastaren till en ny PX-variant med klarglas fick jag inte helljuset att fungera. Var säker på att jag kopplat rätt när jag bytte ut den gamla sockeln till H4 dito.
ImageImage
Kunde inte tänka mig att det skulle vara något fabriksfel på produkten, utan var fundersam på om jag gjort något fel. Men, med fordons-elkunnig hjälp lokaliserades ett brott på kabeln innanför krympslangen.
Image
En stiftanslutning hade satts ihop med endast den avskalade kabeln i ena änden, och ett isoleringstejps-liknande material över det. Klart att inte det håller. Men nu är det åtgärdat med riktig skarv och material.
Vidare i den indiska djungeln erfor jag ett läckage av 2T-olja från under luftboxen. Detta påpekade Floyd redan när jag provkörde i Atlanta.
Försökte skruva av förgasaren (samma Dell'Orto som på PX), men den är fäst med interngängade skruv över pinnbultar från motorn. Det i sin tur gör ett förgasardemontage till en klurig operation som jag tills vidare avstod ifrån. Däremot kunde jag dra åt gasarskruvarna förstås, men för att åtgärda oljeläckaget måste förgasaren lyftas ur.
Image
Last edited by Peter Sundfeldt on Wed 17 Sep 2008, 10:25, edited 1 time in total.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

ImageImage
Idag 16/9 registrerings- och kontrollbesiktigades Stella med godkänt protokoll på Aröd-stationen i Göteborg. Nu är hon svensk! Om några dagar kommer både skylt och registreringsbevisbevis och då kan jag ställa på Stella. Se'n dyker snart skatten och även skattekvittot upp.
Hade skaffat tillfällig registrering med tillhörande röda skyltar för att kunna köra vid eventuella behov för reportagens skull. Därmed har Stella blivit tilldelad ett registreringsnummer, men det ställde till det lite när jag ville fortsätta med kontrollbesiktning direkt efter registreringsbesiktningen. Vid registreringsbesiktningen begär Bilprovningens dator ett registreringsnummer från Vägverkets dator som svarar att Stellas chassinummer redan har ett. Men med hjälp av telefon och fax löste besiktningsingenjören problemet. Annars var allt lugnt, förutom att man måste styrka att Stella är serietillverkad. Det finns nämligen inget dokument bland mina bilagor som styrker detta. Fast då finns ju Nätet där man med all önskvärd tydlighet kan hitta sidor som ger det svaret.

ImageImage
En Stella väger lite mer än en PX200, jag tror att det är lite mera plåt i henne. Har för mig att jag läste det på någon site från USA. Bytte också luftfilter från det blåa PX125 med någon slags tät duk på insidan till ett PX200 med ett vanligt se-i-genom stålnät. Tycker nog att den går lite bättre efter det...

Image
Hälsade på vid scooter-söndags-samlingen utanför Bar Centro i Göteborg i söndags 14/9 som en första gatudate för Stella. Tycker att hon står ut fint med sitt mintgröna yttre.

Det går alltså att importera en Stella för eget bruk från USA med en mentalt positiv kalkyl utan större åthävor. När jag handlade stod i och för sig dollarn i 5,90 mot dagens 6,70, så visst hade jag tur att jag köpte just då, i slutet av juni. En ny Stella kostar "på gatan" körklar med alla skatter betalda runt $4 000. Det varierar säkert från stat och återförsäljare, och det finns också förhållandevis gott om lätt begagnade. Hojen måste ju ha varit registrerad i USA tidigare för att smärtfritt kunna tas in till Sverige.

Nu ska jag ordna till lite småsaker som ett kromat stöd, nya backspeglar(den ena flög av idag på vägen tillbaks från besiktningen och besök hos EM Scooters), icke-svart väskhållare, Stella-stänkskydd (jomen, det finns!), fixa läckaget av olja vid foten av luftboxen (ska bara klura ut hur man lyfter ut förgasaren), byta ut Shinko-däcken till Continental Zippy (fick två nya med) och ytbehandla Sito Plus-dämparen. Till att börja med!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Peter Sundfeldt wrote:Till att börja med!
Du hinner inte få tråkigt, antar jag?

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Grattis!
Kul med en Stella i Sverige!
Post Reply