Primavera 125... 133cc-kit

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Pellegrino
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
Location: Saint Croix

Primavera 125... 133cc-kit

Post by Pellegrino »

Tjenix!

Har monterat 133cc-sats på min 125, -82 och den går väl bara sådär...

Originalförgasare sitter på men jag har bytt till större huvudmunstycke (största av de som följde med i satsen, 85 vill jag minnas).
På växel#3 varvar den ut och fyrtaktar men på 4:an beter den sig inte riktigt bra: Upp till 70-75 Km/h funkar allt fint med sedan i stället för att varva ut så börjar det rycka/hacka som om den stryps. Känns nästan som om man trampar till på fotbromsen...

Vad kan det vara? Munstycken, tjuvluft, smuts i bränslekranen, tändning, nåt med vxllådan...?

Nån som känner igen detta eller kan tipsa om hur jag går lämpligast felsöker?

Jag har ställt om tändning till 19 grader, och satt dit nytt stift enl.rek. Originaldämpare sitter på.

/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Du har säkert för stort munstycke. Jag har för mig att det rekomenderas att man tar upp veven till dom flesta 133 kit och då kanske 85 passar bra. Men om du kör med oportad-originalvev och oportat insug så spelar det ingen roll om du byter upp i munstycke, motorn kommer bara att fyrtakta mer utan att varva mer.
Min erfarenhet säger att du kan få mer bottenvrid och styrka med enbart trimcylinder men för att få upp varvet krävs ett bra avgasystem och framför allt portning för att få in mer bränsle.

Under mektips på SSK webben finns en utförlig beskrivning av hur man trimmar Primavera 125, mått för portning m.m.

lycka till/ Federico
Pellegrino
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
Location: Saint Croix

Post by Pellegrino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />mer bottenvrid och styrka med enbart trimcylinder men för att få upp varvet krävs ett bra avgasystem och framför allt portning för att få in mer bränsle.

Under mektips på SSK webben finns en utförlig beskrivning av hur man trimmar Primavera 125, mått för portning m.m.

lycka till/ Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bra, tack!
Jo, starkare har den definitivt blivit av trimsatsen. Portning och vevmek känns dock lite för avancerat för mig, men ett lämpligt avgassystem står numera på inköpslistan.
Tyckte faktiskt att den gick bättre med de första mindre munstyckena jag testade... Får byta tillbaka igen.

Hur är det med större förgasare då? Måste portning och vevmodifiering till för att få nån effekt?

/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Portning av vev är ett måste, byter du enbart till större förgasare kommer den att gå sämre än den gör nu.
Vevpartiets öppningstider har jättestor betydelse på den här typen av motorer.
Det finns trim/racingvevar att köpa, färdigportade och balanserade. tyvärr måste man ju klyva motorn för att byta vev. däremot räcker det bra med enbart vevbyte för att få snurr på motorn. Självklart ska man porta insug och byta till större förgasare om man vill ha en riktigt snabb primmy men 19mm förgasaren räcker ganska långt.

/federico
Pellegrino
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
Location: Saint Croix

Post by Pellegrino »

Tack igen!
Har nu en betydligt bättre bild av primaveratrimning.
Får väl sikta på ett vevbyte lite längre fram.

/P
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Passar Polinis 133 kit på samtliga "småramar"? Har en Primavera av den första modellen (VMA1) från -66 och klurar på om uttaget i vevhuset verkligen räcker till för att gå från 55 mm borrning till 57?
Har ingen större lust att gå lös på den med svarv/fräs.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Jajamensan!
Passar på alla Småramar, PK, Primavera, V50 etc...

/C

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Låter bra det. Tack Calle!
Post Reply