Tjenix!
Har monterat 133cc-sats på min 125, -82 och den går väl bara sådär...
Originalförgasare sitter på men jag har bytt till större huvudmunstycke (största av de som följde med i satsen, 85 vill jag minnas).
På växel#3 varvar den ut och fyrtaktar men på 4:an beter den sig inte riktigt bra: Upp till 70-75 Km/h funkar allt fint med sedan i stället för att varva ut så börjar det rycka/hacka som om den stryps. Känns nästan som om man trampar till på fotbromsen...
Vad kan det vara? Munstycken, tjuvluft, smuts i bränslekranen, tändning, nåt med vxllådan...?
Nån som känner igen detta eller kan tipsa om hur jag går lämpligast felsöker?
Jag har ställt om tändning till 19 grader, och satt dit nytt stift enl.rek. Originaldämpare sitter på.
/P
Primavera 125... 133cc-kit
-
- Nybörjare
Du har säkert för stort munstycke. Jag har för mig att det rekomenderas att man tar upp veven till dom flesta 133 kit och då kanske 85 passar bra. Men om du kör med oportad-originalvev och oportat insug så spelar det ingen roll om du byter upp i munstycke, motorn kommer bara att fyrtakta mer utan att varva mer.
Min erfarenhet säger att du kan få mer bottenvrid och styrka med enbart trimcylinder men för att få upp varvet krävs ett bra avgasystem och framför allt portning för att få in mer bränsle.
Under mektips på SSK webben finns en utförlig beskrivning av hur man trimmar Primavera 125, mått för portning m.m.
lycka till/ Federico
Min erfarenhet säger att du kan få mer bottenvrid och styrka med enbart trimcylinder men för att få upp varvet krävs ett bra avgasystem och framför allt portning för att få in mer bränsle.
Under mektips på SSK webben finns en utförlig beskrivning av hur man trimmar Primavera 125, mått för portning m.m.
lycka till/ Federico
-
- Nybörjare
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />mer bottenvrid och styrka med enbart trimcylinder men för att få upp varvet krävs ett bra avgasystem och framför allt portning för att få in mer bränsle.
lycka till/ Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bra, tack!
Jo, starkare har den definitivt blivit av trimsatsen. Portning och vevmek känns dock lite för avancerat för mig, men ett lämpligt avgassystem står numera på inköpslistan.
Tyckte faktiskt att den gick bättre med de första mindre munstyckena jag testade... Får byta tillbaka igen.
Hur är det med större förgasare då? Måste portning och vevmodifiering till för att få nån effekt?
/P
<br />mer bottenvrid och styrka med enbart trimcylinder men för att få upp varvet krävs ett bra avgasystem och framför allt portning för att få in mer bränsle.
lycka till/ Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bra, tack!
Jo, starkare har den definitivt blivit av trimsatsen. Portning och vevmek känns dock lite för avancerat för mig, men ett lämpligt avgassystem står numera på inköpslistan.
Tyckte faktiskt att den gick bättre med de första mindre munstyckena jag testade... Får byta tillbaka igen.
Hur är det med större förgasare då? Måste portning och vevmodifiering till för att få nån effekt?
/P
Portning av vev är ett måste, byter du enbart till större förgasare kommer den att gå sämre än den gör nu.
Vevpartiets öppningstider har jättestor betydelse på den här typen av motorer.
Det finns trim/racingvevar att köpa, färdigportade och balanserade. tyvärr måste man ju klyva motorn för att byta vev. däremot räcker det bra med enbart vevbyte för att få snurr på motorn. Självklart ska man porta insug och byta till större förgasare om man vill ha en riktigt snabb primmy men 19mm förgasaren räcker ganska långt.
/federico
Vevpartiets öppningstider har jättestor betydelse på den här typen av motorer.
Det finns trim/racingvevar att köpa, färdigportade och balanserade. tyvärr måste man ju klyva motorn för att byta vev. däremot räcker det bra med enbart vevbyte för att få snurr på motorn. Självklart ska man porta insug och byta till större förgasare om man vill ha en riktigt snabb primmy men 19mm förgasaren räcker ganska långt.
/federico
-
- Nybörjare