Extremt slö v50
Extremt slö v50
Köpte just en v50 från 67 som jag kommer behöva lite råd om. När jag provkörde innnan köp fungerade den (den startade på första kick, och motorn gick fint, om än slött, och endast med choke). Men väl hemma, när jag och min kvinna skulle ut och göra stan, slutade det med att hon fick gå, och jag fick putta min fina vespa upp för backen hem.
Choke problemet löste jag genom att städa upp i förgasaren, så nu går den fint utan choke, i friläge. Lägger jag i växel eller gasar upp, börjar den tendera att vilja dö. Om jag sitter på den och försöker köra så börjar den dö. Det jag kan komma på, är att tändstiftet måste bytas (det ser för jävligt ut), och att jag kan ha slängt i för rik oljeblandning när jag tankade i all min iver att få igång den.
Vad annars? jag har inte fått loss ljuddämparen, men jag misstänker att det är något igensatt (moppen har tydligen stått i princip omekad sedan 67), men hur mycket kan detta spela in?
Problemet är alltså att den upplevs som extremt svag. Den korta stund jag lyckades åka på den, orkade den inget lut alls, och på 3ans växel orkade den inte ens på plan mark. Och hastighet? en ganska skönt lunkande promenadhastighet.
Jag har dels tänkt lämna in den på EM för genomgång, men jag tänker att jag borde kunna göra mycket själv först, och kanske tjäna en slant (den var förhållandevis dyr). Dels tänker jag trimma den, men jag vill först få den att funka i orginalutförande.
Jag skulle uppskatta råd och synpunkter, med det i åtanke, att jag är vespa-färsking, och mek-ovan.
//Magnus
Choke problemet löste jag genom att städa upp i förgasaren, så nu går den fint utan choke, i friläge. Lägger jag i växel eller gasar upp, börjar den tendera att vilja dö. Om jag sitter på den och försöker köra så börjar den dö. Det jag kan komma på, är att tändstiftet måste bytas (det ser för jävligt ut), och att jag kan ha slängt i för rik oljeblandning när jag tankade i all min iver att få igång den.
Vad annars? jag har inte fått loss ljuddämparen, men jag misstänker att det är något igensatt (moppen har tydligen stått i princip omekad sedan 67), men hur mycket kan detta spela in?
Problemet är alltså att den upplevs som extremt svag. Den korta stund jag lyckades åka på den, orkade den inget lut alls, och på 3ans växel orkade den inte ens på plan mark. Och hastighet? en ganska skönt lunkande promenadhastighet.
Jag har dels tänkt lämna in den på EM för genomgång, men jag tänker att jag borde kunna göra mycket själv först, och kanske tjäna en slant (den var förhållandevis dyr). Dels tänker jag trimma den, men jag vill först få den att funka i orginalutförande.
Jag skulle uppskatta råd och synpunkter, med det i åtanke, att jag är vespa-färsking, och mek-ovan.
//Magnus
V50/N, 1967
En v50 i svenskt orginalutförande är EXTREMT svag men det låter som om du kanske har lite taskig gnista.
testa att byta tändstift.
Kolla brytarspetsarna (avstånd ca 0.4 mm)
testa tändvinkeln (19 grader tror jag)
Sota ur avgasröret.
För att få den lite mer körbar kan du byta veven men det krävs en isärplockning av motorn, se http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html
Mycket hjälp kan fås här på forumet, du är inte den första med dessa problem om man så säger
MVH
Crispin
testa att byta tändstift.
Kolla brytarspetsarna (avstånd ca 0.4 mm)
testa tändvinkeln (19 grader tror jag)
Sota ur avgasröret.
För att få den lite mer körbar kan du byta veven men det krävs en isärplockning av motorn, se http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html
Mycket hjälp kan fås här på forumet, du är inte den första med dessa problem om man så säger

MVH
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Ja, det känns som lite trim här och där kommer bli nödvändigt så småningom. går det att få tag på typ 70cc motorer begagnat till en bra peng? eller bör man köpa nya grejer? hur som haver, det får bli nästa problem.
jag ska testa tändstift (har dom slutat sälja det på bensinmackar nu?). Ska kolla in länken med, det låter inte helt avlägset att plocka isär motorn i vilket fall som helst, den är ju som sagt i stort sätt omekad sedan tidigare. går det föresten att få tag på bättre begagnade vevar? inte för att inte min vespa är värd det bästa, men jag fick betala 7000 plus bensin fram och tillbaka från gbg till sthlm, så det är lite tomt i plånboken nu.
hehe, ne efter att ha lusläst forumet här har jag märkt att det snarare är mer regel än undantag med slöa v50. jag försöker tänka att det inte är råstyrka jag är ute efter, isfall hade jag köpt traktor, men efter att ha kört 150cc känns detta löjligt (dock innan jag testat dina tändstiftsknep).
tack för din tid!
//magnus
jag ska testa tändstift (har dom slutat sälja det på bensinmackar nu?). Ska kolla in länken med, det låter inte helt avlägset att plocka isär motorn i vilket fall som helst, den är ju som sagt i stort sätt omekad sedan tidigare. går det föresten att få tag på bättre begagnade vevar? inte för att inte min vespa är värd det bästa, men jag fick betala 7000 plus bensin fram och tillbaka från gbg till sthlm, så det är lite tomt i plånboken nu.
hehe, ne efter att ha lusläst forumet här har jag märkt att det snarare är mer regel än undantag med slöa v50. jag försöker tänka att det inte är råstyrka jag är ute efter, isfall hade jag köpt traktor, men efter att ha kört 150cc känns detta löjligt (dock innan jag testat dina tändstiftsknep).
tack för din tid!
//magnus
V50/N, 1967
0,6 det var rackarns mycket, bra idé att justera ner!
Kolla här för tändjustering:
http://soulscooter.com/tech/ign/ign.htm
Om den går bättre på choke är det ngt fel..kanske smutisg gasare? Luftfilter saknas? Luftläckage?
Lycka till!
Kolla här för tändjustering:
http://soulscooter.com/tech/ign/ign.htm
Om den går bättre på choke är det ngt fel..kanske smutisg gasare? Luftfilter saknas? Luftläckage?
Lycka till!
-
- Entusiast
Hmm, verkar va ett fenomen med extremt slöa V50, min nya "R" har 70 cc och gör för närvarande ca 4 km/h....tur för oss amatörer att detta forum finnns......och hoppas att vi fixar det....En kompis har en V50R med 75 cc, vi var på ett rally i söndags, så länge den gick så marchade vi i 70 km/h, vad som hände sen är en annan historia....
om,den går bättre med chok,då får den inte den soppa den vill ha,kolla filtret i fuggen,skit där å den får för lite,så va de på min.gammla vespor=skit i tanken.diktendo wrote:Ok, tändstift bytt, och nu går den förvånansvärt fint, men endast med choke. jag tänker att det måste vara förgasarfel då?
hur kollar/justerar jag tändvinkeln? mellan brytarspetsarna är det snarare 0.6 mm, vilket även står i manualen, men är 0.4 bättre?
tack!
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
freddarok: det stämmer utmärkt, jag menade tändstiftsgapet, det är 0.6, brytarspetsarna måste jag alltså kolla. ledsen för min okunnighet.
calle: tack för länken! det blir nästa helgs projekt helt klart. luftfiltret är superrent, och förgasaren i övrigt ser bra ut. luftläckage har jag inte tänkt på, så kan det ju vara!
loose lips: ja jag hoppas innerligt att vi löser detta. men som sagt, med expertisen från de övriga i detta forum förstår jag inte hur vi kan misslyckas. lycka till med din!
sen vill jag passa på att fråga om något annat, när jag ändå har en tråd uppe, omlackering, nåt bra tips om hur man får tag på orginalnyanser? vad kan det gå på att göra själv/att lämna in?
calle: tack för länken! det blir nästa helgs projekt helt klart. luftfiltret är superrent, och förgasaren i övrigt ser bra ut. luftläckage har jag inte tänkt på, så kan det ju vara!
loose lips: ja jag hoppas innerligt att vi löser detta. men som sagt, med expertisen från de övriga i detta forum förstår jag inte hur vi kan misslyckas. lycka till med din!
sen vill jag passa på att fråga om något annat, när jag ändå har en tråd uppe, omlackering, nåt bra tips om hur man får tag på orginalnyanser? vad kan det gå på att göra själv/att lämna in?
V50/N, 1967
Du kan ju prova att spruta startgas runt cylindern och insuget för att se om varvet går ner, isåfall drar den luft någonstans. Dock ingen vits att spruta startgas vid förgasaren, den sugs in genom luftfiltret och får alltid varvet att sjunka, oavsett läckage.diktendo wrote: calle: tack för länken! det blir nästa helgs projekt helt klart. luftfiltret är superrent, och förgasaren i övrigt ser bra ut. luftläckage har jag inte tänkt på, så kan det ju vara!
Har du blåst rent förgasaren och munstyckena med tryckluft? Det kan ibland vara lite småknöligt att få en riktigt gammal igengrodd förgasare ren. Huvudmunstycket kan också ha ärgat om den stått länge, med oväntat resultat. Jag fick aldrig min primavera att gå riktigt bra förrän jag bytte huvudmunstycke till ett nytt av samma storlek (dock gick den inte så dåligt som du beskriver).
Att sota ur blåset är också en bra grej i sammanhanget.
Klassikern i ditt läge är tyvärr läckande packboxar vid ramlagren, vilket innebär motorklyvning. Låt oss hoppas att du slipper det...
Jag har en webbsida som kanske kan hjälpa lite i detektivarbetet: http://vespasida.dyndns.org/frame-_0-fargtabell.html Tyvärr saknar jag information om blå V50, vilket din avatar antyder att du har. Mina tabeller ar för "tidiga" för att inkludera den färgen.sen vill jag passa på att fråga om något annat, när jag ändå har en tråd uppe, omlackering, nåt bra tips om hur man får tag på orginalnyanser? vad kan det gå på att göra själv/att lämna in?
Kanske någon annan vet? Sök lite på färgkoder i forumet också, det har pratats mycket om färger här genom åren.
Lycka till med din smallframe, du har skaffat den snyggaste mopeden i världshistorien och när du väl får den att gå bra kommer du att åka med stil

Ok, startgasknepet låter bra, det ska jag prova. Jag har inte blåst rent med tryckluft, utan bara blåst manuellt och ögnat efter orenheter. Jag fick skrapa ur ett munstycke med ståltråd, ärgning låter troligt. Jag har dock inte undersökt huvudmunstycket närmre, det kan fortfarande vara någ skit där. Provar med tryckluft, och hjälper det inte så skaffar jag nytt helt enkelt. Sota blåset stå5r också på min långa (härliga) lista över saker att göra/testa.
Ja, men läckande packboxar kanske inte är katastrof, för om jag funderar på trimning får jag byta ut ändå eller? Planen är att trimma, kanske sätta på 70cc osv, och även om det kanske dröjer en aning, kanske det är onödigt att göra för avancerade och jobbiga ingrrepp, på delar jag ändå isåfall kommer byta ut...men med min lista på enklare åtgärder jag fått här känner jag mig ändå ganska hoppfull att lösa detta på ett smidigt sätt.
Tack för länkarna! Jag tror jag hittade min färg, på coloreamico: PIA801 - rosa alltså, den blå på bilden är min touring. Den blå är hyffsat fin i lacken, men min rosa moppe är väldigt solblekt :/ PIA801 står under vespa 50L från 65, och min är vespa 50N från 67, men man kanske kan anta att det är samma nyans? vad står L'et för??
Tack så mycket för all hjälp! //Magnus
Ja, men läckande packboxar kanske inte är katastrof, för om jag funderar på trimning får jag byta ut ändå eller? Planen är att trimma, kanske sätta på 70cc osv, och även om det kanske dröjer en aning, kanske det är onödigt att göra för avancerade och jobbiga ingrrepp, på delar jag ändå isåfall kommer byta ut...men med min lista på enklare åtgärder jag fått här känner jag mig ändå ganska hoppfull att lösa detta på ett smidigt sätt.
Tack för länkarna! Jag tror jag hittade min färg, på coloreamico: PIA801 - rosa alltså, den blå på bilden är min touring. Den blå är hyffsat fin i lacken, men min rosa moppe är väldigt solblekt :/ PIA801 står under vespa 50L från 65, och min är vespa 50N från 67, men man kanske kan anta att det är samma nyans? vad står L'et för??
Tack så mycket för all hjälp! //Magnus
V50/N, 1967
Helt riktigt - du kommer ändå att vilja klyva motorn för att anpassa kanaler, byta till fräscha ramlager etc, så då blir det ju nya packboxar av bara fartendiktendo wrote: Ja, men läckande packboxar kanske inte är katastrof, för om jag funderar på trimning får jag byta ut ändå eller? Planen är att trimma, kanske sätta på 70cc osv, och även om det kanske dröjer en aning, kanske det är onödigt att göra för avancerade och jobbiga ingrrepp, på delar jag ändå isåfall kommer byta ut...men med min lista på enklare åtgärder jag fått här känner jag mig ändå ganska hoppfull att lösa detta på ett smidigt sätt.

Nu får jag ju skämmas, jag tittade inte ordentligt på avataren, det är ju uppenbart ingen V50! Nåja, så mycket bättre då för den färgen är inget mysteriumTack för länkarna! Jag tror jag hittade min färg, på coloreamico: PIA801 - rosa alltså, den blå på bilden är min touring. Den blå är hyffsat fin i lacken, men min rosa moppe är väldigt solblektPIA801 står under vespa 50L från 65, och min är vespa 50N från 67, men man kanske kan anta att det är samma nyans? vad står L'et för??

L står för Lusso (lyx), tror jag. L har ensitslimpa och aluminiumlister på benskölden, möjligen andra lister få "fotbrädan" också. I övrigt samma som den "vanliga " N. Min flickväns 50L finns också den på min hemsida för beskådande.
Last edited by bufflig on Mon 30 Jun 2008, 00:38, edited 1 time in total.
Tack alla för hjälpen, nu fungerar min v50 som en moppe bör! Exakt vad som gjorde susen vet jag inte, men jag bytte munstycken i förgasaren och nytt bränslefilter, och nytt tändstift. glappet mellan brytarspetsarna verkar stämma, och allt annat verkar vara inom normala värden. Nu återstår bara nya däck, nytt styrlås, och lite putsning, sen jäklar är det jag och min rosa hela sommaren!
(jag lär återkomma till er med frågor snart dock, för då är det trim- och lack-dags)
bufflig: adressen till din hemsida verkar inte funka, hade vart kul att se era v50..
//magnus
(jag lär återkomma till er med frågor snart dock, för då är det trim- och lack-dags)
bufflig: adressen till din hemsida verkar inte funka, hade vart kul att se era v50..
//magnus
V50/N, 1967
Tackar tackar, grebdnul och diktendo!
Kul att någon tyckte det var intressant med mina små artiklar, även om jag uppdaterar alltför sällan... Kanske får skärpa mig nu när fler än mina absolut närmaste läser

Kul att någon tyckte det var intressant med mina små artiklar, även om jag uppdaterar alltför sällan... Kanske får skärpa mig nu när fler än mina absolut närmaste läser

Javisst var den röda V50'n på premiären, framförd av min flickvän. Hoppas vi får ses "in real life" under sommaren - ser du någon av mina vespor så ge dig absolut till känna - jag bangar aldrig för att snacka vespa med en smallframerTror jag såg den röda v50n på Vespapremiären i Stockholm i år. Själv körde jag blå v50. Kommer fortsätta läsa om dina strapatser. Vi ses på gatorna.