Lathund för oljeblandning
Lathund för oljeblandning
Hittade denna på någon flygarsite, gäller så klart även andra märken än Castrol.

Federico
Re: Lathund för oljeblandning
Eller så räknar man bara procent * antal liter = antal cl olja
Ex: 3 * 5 = 15cl = 1.5 dl olja för fem liter.
Men det är klart att man slipper ju det med en lathund.
/G

/G
Federico wrote:Hittade denna på någon flygarsite, gäller så klart även andra märken än Castrol.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Re: Lathund för oljeblandning
eller så har man ett oljemåttHedge wrote:Eller så räknar man bara procent * antal liter = antal cl olja
/G
Federico wrote:Hittade denna på någon flygarsite, gäller så klart även andra märken än Castrol.
http://img522.imageshack.us/img522/9899/oilrs2.jpg
Federico
Det gjorde jag också en gång i tiden! Hade värsta nypnojan när jag puttrade runt på GS:ar och fick svår huvudbry när jag läste i Bryants gamla Vespamanual att: "Therefore, if for a given model 5 per cent is called for, then this means 5 parts of oil to 95 parts of petrol."fritte wrote:jag har funderat på att man säger 5% oljeblandning, enligt tabellen adderar man 5% olja/liter bensin. Då blir blandningen 0,05 / 1,05 x 100 = 4,76 % oljeblandning...
"Vän av ordning"
Nuförtiden kör man ju dock istället ultrapålitlig Lambretta och behöver inte bry sig om sådana petitesser

/Fredrik
Jamen ni brukar ju också säga att med de nya fina oljorna så behöver man inte köra med orginalprocent! De modigaste kör med nästan halva mängden. I så fall så är ju en procentdelsfelräkning inte så farligt?? Vi har en måttkopp nuförtiden, lifvet blev enklare (förutsatt att man ser måttstrecken vilket är jobbigt när det är mörkt...) trots att vi nog kunde räkna + lade i en mikrodroppe extra!
-
- Administrator
Tävling!!! Vem vågar köra med minst olja!
Jag vann för ett par år sedan. Körde min Malossitrimmade Rally, helt utan olja, i fullt spett på motorvägen. Fort gick det, innan den nöp. Märkbart fortare faktiskt...
Sedan dess har vägrar jag stänga sadeln innan jag vet 100% att jag haft i olja.
/JM
Jag vann för ett par år sedan. Körde min Malossitrimmade Rally, helt utan olja, i fullt spett på motorvägen. Fort gick det, innan den nöp. Märkbart fortare faktiskt...

Sedan dess har vägrar jag stänga sadeln innan jag vet 100% att jag haft i olja.
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
-
- Lärling
Vår SS 180 hade körts med 2% en tid utan problem. Killen hade då enbart Heynes bok där alla modeller råkade vara 2%:are. Sedan kom då den dagen då han behövde accelerera snabbt upp på den stora ring-vägen in i den livliga trafiken. Då gick det litet sämre, maskinen nöp ordentligt och han fick tacka övre makter att han lyckades komma med livet i behåll till vägkanten. Taxikillen som stannade och hojtade att man skall kolla att man har bensin innan man startar var nära på att få sig en smäll...
Så att det går säkert bra en tid med mindre olja, men den dagen då man utsätter sin maskin för större påfrestning kan det gå dåligt säger lärdomen från ovan.
Så att det går säkert bra en tid med mindre olja, men den dagen då man utsätter sin maskin för större påfrestning kan det gå dåligt säger lärdomen från ovan.
Redline garanterar full bärighet ner till 1%. Har alltid kört 2%(eller 1dl till 5liter soppa) efter inkörning för säkerhets skull. Har inte sett antydan till nypning efter 900mil, tror även att tidigare angivelse avser betydligt högre effektuttag än vad vi plockar ur våra hobbyfordon..freddarok wrote:Nuförtiden kör man ju dock istället ultrapålitlig Lambretta och behöver inte bry sig om sådana petitesser![]()
/Fredrik

Det där råkar man ut för oftare än titt som tätt i länder där man ej tankar själv.SoulBoy wrote:Det där vet jag en som försökte göra och sen fick stå halva natten och försöka få bort kolvringarna mha svarv för att kunna ta sig hem igen.fritte wrote:efter tankning när jag skulle fylla olja, fick bara hälften plats.. så jag körde en ½ mil och fyllde sen i resten..
nada problema
/r.
Har upptäckt att de flesta 2T oljor verkar ha högre densitet än bensinen så det är bara att hälla på oljan sakta i mitten av hålet och låta överskottsbensinen rinna över, I allafall rinner bensinen ur och oljan in...
Bensinmackar brukar vara skyddade för bensinspill så maskrosorna klarar sig nog också.
det är några år sedan det hände, men jag tror mig minnas:calle wrote:Det där råkar man ut för oftare än titt som tätt i länder där man ej tankar själv.SoulBoy wrote:Det där vet jag en som försökte göra och sen fick stå halva natten och försöka få bort kolvringarna mha svarv för att kunna ta sig hem igen.fritte wrote:efter tankning när jag skulle fylla olja, fick bara hälften plats.. så jag körde en ½ mil och fyllde sen i resten..
nada problema
/r.
Har upptäckt att de flesta 2T oljor verkar ha högre densitet än bensinen så det är bara att hälla på oljan sakta i mitten av hålet och låta överskottsbensinen rinna över, I allafall rinner bensinen ur och oljan in...
Bensinmackar brukar vara skyddade för bensinspill så maskrosorna klarar sig nog också.
-tankade 8 liter i 14 liters tank
-tankinnehåll 8 liter oblandad bensin + 6 liter 2 %, ger 0,85% oljeblandning.
-fyllde i all olja som fick plats, 0,1 liter, ger 1,57 % oljeblandning.
Det framgick inte tidigare utan gick att tolka som det bara var enprocentig oljeblandning jag hade i tanken...