Lathund för oljeblandning

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Post Reply
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Lathund för oljeblandning

Post by Federico »

Hittade denna på någon flygarsite, gäller så klart även andra märken än Castrol.

Image
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Lathund för oljeblandning

Post by Hedge »

Eller så räknar man bara procent * antal liter = antal cl olja

Ex: 3 * 5 = 15cl = 1.5 dl olja för fem liter.

Men det är klart att man slipper ju det med en lathund. ;-)

/G

Federico wrote:Hittade denna på någon flygarsite, gäller så klart även andra märken än Castrol.

Image
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Lathund för oljeblandning

Post by Federico »

Hedge wrote:Eller så räknar man bara procent * antal liter = antal cl olja

Ex: 3 * 5 = 15cl = 1.5 dl olja för fem liter.

Men det är klart att man slipper ju det med en lathund. ;-)

/G

Federico wrote:Hittade denna på någon flygarsite, gäller så klart även andra märken än Castrol.

http://img522.imageshack.us/img522/9899/oilrs2.jpg
eller så har man ett oljemått
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jag har funderat på att man säger 5% oljeblandning, enligt tabellen adderar man 5% olja/liter bensin. Då blir blandningen 0,05 / 1,05 x 100 = 4,76 % oljeblandning...

"Vän av ordning" :x
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

fritte wrote:jag har funderat på att man säger 5% oljeblandning, enligt tabellen adderar man 5% olja/liter bensin. Då blir blandningen 0,05 / 1,05 x 100 = 4,76 % oljeblandning...

Det gjorde jag också en gång i tiden! Hade värsta nypnojan när jag puttrade runt på GS:ar och fick svår huvudbry när jag läste i Bryants gamla Vespamanual att: "Therefore, if for a given model 5 per cent is called for, then this means 5 parts of oil to 95 parts of petrol."

Nuförtiden kör man ju dock istället ultrapålitlig Lambretta och behöver inte bry sig om sådana petitesser :wink:

/Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:jag har funderat på att man säger 5% oljeblandning, enligt tabellen adderar man 5% olja/liter bensin. Då blir blandningen 0,05 / 1,05 x 100 = 4,76 % oljeblandning...

just det. det är därför man alltid häller i en extra skvätt ;)
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jag har trott att vespans mått var graderat för att ge en blandning av exakt 2%, men nu är jag tveksam.. :sad:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jamen ni brukar ju också säga att med de nya fina oljorna så behöver man inte köra med orginalprocent! De modigaste kör med nästan halva mängden. I så fall så är ju en procentdelsfelräkning inte så farligt?? Vi har en måttkopp nuförtiden, lifvet blev enklare (förutsatt att man ser måttstrecken vilket är jobbigt när det är mörkt...) trots att vi nog kunde räkna + lade i en mikrodroppe extra!
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Tävling!!! Vem vågar köra med minst olja!

Jag vann för ett par år sedan. Körde min Malossitrimmade Rally, helt utan olja, i fullt spett på motorvägen. Fort gick det, innan den nöp. Märkbart fortare faktiskt...:razz:

Sedan dess har vägrar jag stänga sadeln innan jag vet 100% att jag haft i olja.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

efter tankning när jag skulle fylla olja, fick bara hälften plats.. så jag körde en ½ mil och fyllde sen i resten..
nada problema :grin:
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

fritte wrote:efter tankning när jag skulle fylla olja, fick bara hälften plats.. så jag körde en ½ mil och fyllde sen i resten..
Det där vet jag en som försökte göra och sen fick stå halva natten och försöka få bort kolvringarna mha svarv för att kunna ta sig hem igen.

/r.
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

Enligt Graham Bells bok så går en motor bättre på tex. 4% än på 2% oljeinblandning.
Den tätar väl bättre då?
Själv skulle jag inte gå under 2% hur bra oljan än sägs vara.
---------------------------------------------------------
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Vår SS 180 hade körts med 2% en tid utan problem. Killen hade då enbart Heynes bok där alla modeller råkade vara 2%:are. Sedan kom då den dagen då han behövde accelerera snabbt upp på den stora ring-vägen in i den livliga trafiken. Då gick det litet sämre, maskinen nöp ordentligt och han fick tacka övre makter att han lyckades komma med livet i behåll till vägkanten. Taxikillen som stannade och hojtade att man skall kolla att man har bensin innan man startar var nära på att få sig en smäll...

Så att det går säkert bra en tid med mindre olja, men den dagen då man utsätter sin maskin för större påfrestning kan det gå dåligt säger lärdomen från ovan.
JayJay
Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

freddarok wrote:Nuförtiden kör man ju dock istället ultrapålitlig Lambretta och behöver inte bry sig om sådana petitesser :wink:

/Fredrik
Redline garanterar full bärighet ner till 1%. Har alltid kört 2%(eller 1dl till 5liter soppa) efter inkörning för säkerhets skull. Har inte sett antydan till nypning efter 900mil, tror även att tidigare angivelse avser betydligt högre effektuttag än vad vi plockar ur våra hobbyfordon.. :)/J
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

SoulBoy wrote:
fritte wrote:efter tankning när jag skulle fylla olja, fick bara hälften plats.. så jag körde en ½ mil och fyllde sen i resten..
Det där vet jag en som försökte göra och sen fick stå halva natten och försöka få bort kolvringarna mha svarv för att kunna ta sig hem igen.

/r.
Det där råkar man ut för oftare än titt som tätt i länder där man ej tankar själv.
Har upptäckt att de flesta 2T oljor verkar ha högre densitet än bensinen så det är bara att hälla på oljan sakta i mitten av hålet och låta överskottsbensinen rinna över, I allafall rinner bensinen ur och oljan in...
Bensinmackar brukar vara skyddade för bensinspill så maskrosorna klarar sig nog också.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

calle wrote:
SoulBoy wrote:

/r.
Det där råkar man ut för oftare än titt som tätt i länder där man ej tankar själv.
Har upptäckt att de flesta 2T oljor verkar ha högre densitet än bensinen så det är bara att hälla på oljan sakta i mitten av hålet och låta överskottsbensinen rinna över, I allafall rinner bensinen ur och oljan in...
Bensinmackar brukar vara skyddade för bensinspill så maskrosorna klarar sig nog också.
det är några år sedan det hände, men jag tror mig minnas:
-tankade 8 liter i 14 liters tank
-tankinnehåll 8 liter oblandad bensin + 6 liter 2 %, ger 0,85% oljeblandning.
-fyllde i all olja som fick plats, 0,1 liter, ger 1,57 % oljeblandning.

Det framgick inte tidigare utan gick att tolka som det bara var enprocentig oljeblandning jag hade i tanken... :smile:
millgard
Nybörjare
Nybörjare

Post by millgard »

Man får väl utgå från att dagens tvåtaktsoljor har lika bra smörjning vid 2% som 1950-talets hade vid 5%...

Är det verkligen relevant att blanda i lika mycket olja idag på en veteranscooter som när den var ny?
Teknik&Design
"Det var bättre förr"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Man bör nog följa tillverkarens specification.
millgard
Nybörjare
Nybörjare

Post by millgard »

Ja men frågan gällde snarare huruvida tillverkarens specifikation är relevant om den är 50 år gammal.
Teknik&Design
"Det var bättre förr"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det är väl inte bara oljans kvalitet, utan även den tillgängliga mängden.
Post Reply