Favoritvägar på scooter!?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
klinkhammer
Lärling
Lärling

Favoritvägar på scooter!?

Post by klinkhammer »

Just hemkommen från en av mina favoritturer runt stockholm -maratonrundan. För er som inte kan stockholm marathons sträckning så är det kortfattat så här om man startar i Vasastan:
Odengatan till vallhallavägen - Över Gärdet och förbi Kaknäs - Över Djurgårdsbrunnskanalen, förbi Manilla - Djurgården förbi Skansen etc - Strandvägen- Nybroplan- Strömbron- Skeppsbron- slussen - Södermälarstrand - Västerbron - Rålis - Norrmälarstrand- Stadshuset- Tegelbacken - Vasagatan- Norra Bantorget - Torsgatan- St Eriksplan- Odengatan!
Så låt höra, vad är era favoritturer?
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Bufflig & jag gjorde en skön tur i eftermiddags till Waxholm. :grin: :smile: :grin: :smile:

Image
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Aahh, Bogesundslandet - en klassiker på tvåhjuling. Svinningevägen är inte dålig heller, gott om tillfälle att lägga ner...
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

På Nationaldagen gjorde jag en trevlig tur, ej på scooter men väl på Aprilia Mana 850 med variomatic....

Började på Mosta Hill (kl 09.00), åkte in till Enköping och besökte Strul MCC's årliga Indian Swap Meet, köpte inget satte sen av över Sigtuna, Rosersberg, Vallentuna, Arnige till Vaxholm och tog en glass i solen. Tillbaka Bogesunds leden och sen av på Svinningevägen hem till en polare vid Svinnige kiosken och fikade, vände och tog samma väg tillbaka till Vaxhom för att få känna på kurvorna åt andra hållet, Tillbaka i Vaxhom köpte jag en påse rökta räkor, lite aioli och ett par ramlösa, det var VARMT på 6 juni, satte mig längst ut på piren och matade fiskmåsar med räkskal och kollade båtgyttret. Tog färjan över till Gustavsberg och bara njöt av vägarna. Gustavsberg till Stockholm gick på leden fram till Nacka Forum och av på gamla Värmdövägen, rullade in förbi Ekens Gassers men ingen var där, slökörde lite runt i Tokholm för att tillslut rulla ut på E18 mot Enköping, nästan inga bilar ute så jag slog hastighetsmätarnålen i botten 220kph (visade sig vara 219 när jag kollade högsta hastighet på trippmätaren) svängde av i Bålsta för middag på trottoaren utanför Thai hålet i väggen sen bar det av dom sista km över Hjällsta, Örsa hem till Mosta Hill (kl 20.30) och kalla öl i kylen....

DP says: Vilken dag!!!!! Inte ens trött av allt åkande det blev nästan 40mil totalt....
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Ni vet förhoppningsvis att Sverige består av betydligt mer än 08-området? :P

Om någon vill ha tips på sköna vägar i Skåne, Halland, Blekinge och Småland har jag en hel del tips att dela med mig av.
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Terraplane Blues wrote:Om någon vill ha tips på sköna vägar i Skåne, Halland, Blekinge och Småland har jag en hel del tips att dela med mig av.
Gör det! Inte för att jag kör scooter så ofta i skåne, men det finns säkert andra som skulle vilja veta.

För övrigt kan jag rekomendera Ducatiklubbens karta med utmärkta hojvägar. Kan köpas från http://www.ducceklubben.org/
Bra skala och utmärkt för att hitta nya roliga vägar.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Hannah
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hannah »

Jag vill gärna ha bra tips på vägar i Skåne. Var ute och körde runt Torup och Häckeberga, riktigt fint :grin:
/Hannah
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

hannah in da house:
Jag vill gärna ha bra tips på vägar i Skåne.

terraplane blues in da house:
Om någon vill ha tips på sköna vägar i Skåne

Brukar spendera en hojvecka varje sommar på Österlen med utgångspunkt Kyls Strandbad, kan köra Brösarpsbackar (Österlens Bogesundsled) hur många gånger som helst fram & tillbaka tidigt, tidigt på morgonen innan turisterna vaknat. Hela kustvägen mellan Kivik & Simrishamn och vidare in mot Ystad, hamnen i Kvik & Vik är höjadre att bara glida ner till. BranteRöken i Brantevik är ett toppen pitstop, så även SkillingeBörsen i Skillinge, lite dyrare. Peter Havetons moped & prylmuseum i Ravlund Bränneri, ja det finns hur mycket som helst och alla vägar kors & tvärs över slätten är bara såååå fräna att åka på.....

DP says: Who says 08 fixated????
Terraplane Blues

primavera133 wrote:För övrigt kan jag rekomendera Ducatiklubbens karta med utmärkta hojvägar. Kan köpas från http://www.ducceklubben.org/
Bra skala och utmärkt för att hitta nya roliga vägar.

/JM
Japp, Ducceklubbens kartguide "Utmärkta vägar" är en riktig klassiker! Finns i olika versioner och har varningsskylten "kurvig väg" (eller vad den nu heter?) med en tilläggsskylt där det litet fyndigt står något i stil med: "Gäller ej Ducati". Rekommenderas!
Hannah wrote:Jag vill gärna ha bra tips på vägar i Skåne. Var ute och körde runt Torup och Häckeberga, riktigt fint :grin:
/Hannah
Oj, det finns hur mycket fina vägar här nere som helst! Var i Skåne vill utgå ifrån eller köra till?

Japp, Torup och Häckeberga är riktigt vackert! Du kan fortsätta från Torup via Hyby-Kongsmarken-Björnstorp-Rommelåsen-Genarp och där hitta sanslöst vackra vägar, både smala slingriga grusvägar samt asfalterade dito. Kolla kartan och ta sikte på Alberta mellan Genarp och Staffanstorp. Riktigt schyssta grusvägar där i gemytlig miljö. Alberta kan vara svårt att hitta (kräver detaljerad karta), men skönare grusvägar får man som sagt leta efter... :wink:

En klassiker är annars den fantastiskt vackra kustvägen mellan Trelleborg och Ystad, väg 9 (kan med fördel därifrån sedan fortsättas ut till Abbekås, Kåseberga och den vackra skepssättningen Ales Stenar).

Likaså är den gamla kustvägen mellan Malmö och Helsingborg riktigt skön (Malmö-Lomma-Bjärred-Löddeköpinge-Saxtorp-Landskrona-Glumslöv-Rydebäck-Helsingborg).

I Nordvästra Skåne rekommenderas någon av serpentinvägarna vid Kullabygden (Viken-Mölle-Arild-Jonstorp-Ängelholm-Vejbystrand-Förslöv-Torekov-Båstad-Östra Karup m fl). Den sk "Italienska vägen" i Båstadstrakten är ett måste att uppleva för alla som färdas på två hjul.

Hojta till om det är några specifika skåneområden du vill åka till. Jag har en hel del godbitar att dela med mig av, mest beroende på varifrån och vart du vill åka.
Last edited by Terraplane Blues on Wed 11 Jun 2008, 13:43, edited 2 times in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

272:an över Gysinge till Sandviken, även det en trivsam väg. :grin:
Terraplane Blues

DP wrote:hannah in da house:
Jag vill gärna ha bra tips på vägar i Skåne.

terraplane blues in da house:
Om någon vill ha tips på sköna vägar i Skåne

Brukar spendera en hojvecka varje sommar på Österlen med utgångspunkt Kyls Strandbad, kan köra Brösarpsbackar (Österlens Bogesundsled) hur många gånger som helst fram & tillbaka tidigt, tidigt på morgonen innan turisterna vaknat. Hela kustvägen mellan Kivik & Simrishamn och vidare in mot Ystad, hamnen i Kvik & Vik är höjadre att bara glida ner till. BranteRöken i Brantevik är ett toppen pitstop, så även SkillingeBörsen i Skillinge, lite dyrare. Peter Havetons moped & prylmuseum i Ravlund Bränneri, ja det finns hur mycket som helst och alla vägar kors & tvärs över slätten är bara såååå fräna att åka på.....

DP says: Who says 08 fixated????
Ja, Österlen är sagolikt, både kuststräckan och inlandet! Om man kommer från ystadhållet och kör upp inlandet av Österlen, mot Borrby-Hammenhög-Gärsnäs-Onslunda-St Olof o s v, finns där makalöst fina småvägar att finna. Kurviga och smala vägar (i princip otrafikerade) som går mellan gårdar och jordbruksstycken. Kan detaljera vägarna dit om någon är sugen.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Kalvstigen vid Delsbo är ockå en minnesvärd väg. :mrgreen:
Terraplane Blues

Höll på att glömma en 2 km lång slinga (evighetsslinga om man vill) som går under benämningen "Mc-åttan" i Malmö för den som gillar att busköra! "Mc-åttan" saknar troligtvis motstycke i Sverige, då man överhuvudtaget inte kör en meter på någon ordinarie vägsträcka, utan all körning sker på av- och påfarter.

Så här kan ett varv på "Mc-åttan" se ut:

Image

Tyvärr endast högerkurvor, men å andra sidan kan man trycka på ganska ordentligt om man vill, eftersom samtliga kurvor är skönt velodromiskt utformade. Man kan alltså köra rejält fort om man bara vill och en scooter är kanske därför inte det optimala fordonet på "Mc-åttan" - men det är förbaskat kul ändå!

Så här hittar man till "Mc-åttan":

http://kartor.eniro.se/query?what=map&a ... 2C+Malm%F6

PS. Det är många som har blivit av med sina körkort på "Mc-åttan" p g a att det kan gå riktigt fort där om man vill. Kör försiktigt! DS.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ett landskap med härliga vägar för scooter & MC är natursköna Dalsland, ni som kört där vet, ni andra, upplev det! :grin: :smile: :grin: :smile:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Herrarna och damen i denna debatt (utom vännen Primavera 133) har missat något väsentligt när det gäller vackra scootervägar nämligen Cannonball.

Jag säger bara:
2003 runt hela Skåne, inkl här nämnda sträckor på sydkusten (kontroll vid Ales stenar) och förbi Brösarps backar
2004 på slingrande snabba asfaltvägar i Skånes inre
2005 i det vilda Södermanland med bl a många vackra slott och skönt leriga skogsstigar (på hårt fjädrad Lambretta med S1-däck)
2006 bl a runt Orust och Tjörn (banläggare yours truly, med god hjälp av Libers mc-karta)
2007 på det vackra Själland
2008 kors och tvärs i på Östgötaslätten

Fruktansvärt roligt och vackert, några av mina bästa körupplevelser någonsin. Och jag har ändå kört scooter sedan våren 1964 :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jencla wrote:Herrarna och damen i denna debatt (utom vännen Primavera 133) har missat något väsentligt när det gäller vackra scootervägar nämligen Cannonball.

Jag säger bara:
2003 runt hela Skåne, inkl här nämnda sträckor på sydkusten (kontroll vid Ales stenar) och förbi Brösarps backar
2004 på slingrande snabba asfaltvägar i Skånes inre
2005 i det vilda Södermanland med bl a många vackra slott och skönt leriga skogsstigar (på hårt fjädrad Lambretta med S1-däck)
2006 bl a runt Orust och Tjörn (banläggare yours truly, med god hjälp av Libers mc-karta)
2007 på det vackra Själland
2008 kors och tvärs i på Östgötaslätten

Fruktansvärt roligt och vackert, några av mina bästa körupplevelser någonsin. Och jag har ändå kört scooter sedan våren 1964 :wink:
/jens
hmm.. jo det är säkert vackra vägar kors o tvärs, var som helst, hur som helst, lite varstans.. tar man andra till vänster för at hitta dessa, eller.. :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:
Hannah
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hannah »

Terraplane Blues wrote:Oj, det finns hur mycket fina vägar här nere som helst! Var i Skåne vill utgå ifrån eller köra till?
Hej
Jag utgår från Malmö och hade tänkt mig lite vadsomhelst runt om i skåne. Eftersom jag är ganska ny vespakörare och inte kört så mycket är alla tips intressanta.
Så Tack, bra tips!, ska försöka hinna testa alla :D
/Hannah
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Hannah wrote:
Terraplane Blues wrote:Oj, det finns hur mycket fina vägar här nere som helst! Var i Skåne vill utgå ifrån eller köra till?
Hej
Jag utgår från Malmö och hade tänkt mig lite vadsomhelst runt om i skåne. Eftersom jag är ganska ny vespakörare och inte kört så mycket är alla tips intressanta.
/Hannah
Skåne är ju inte min bakgata, men jag tycker det är fantastiskt fint där. Mölle var fint, men jag körde bil dit så jag vet inte om det var så scootervänliga vägar.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Och om man nu har hittat in i natursköna Dalsland, varför inte köra till Ed, för att därefter kvista över till vackra Norge? :mrgreen:

Image
Terraplane Blues

Bengan wrote:Skåne är ju inte min bakgata, men jag tycker det är fantastiskt fint där. Mölle var fint, men jag körde bil dit så jag vet inte om det var så scootervänliga vägar.
Javisst, Mölle är något alldeles speciellt! Och visst är vägarna scootervänliga där, nästan mer än bilvänliga... :wink:
Hannah wrote:Hej
/Hannah
Vespakörare? Jaha, det där var en ny benämning som jag aldrig har hört tidigare... :wink:

Med Malmö som utgångspunkt finns det hur mycket trevliga vägar som helst att uppleva. En annan favoritsträcka är Malmö-Lockarp-Tygelsö-Arrie-Västra Ingelstad-Mellan Grevie-Fuglie och sedan därifrån ner mot antingen skanörhållet eller trelleborgshållet.

Du/ni får gärna hänga med oss på en runda någon gång när vi är ute och far (på både mc och scooter). Det är bara skicka ett pm och höra efter vid intresse.

Mvh

/ Fredrik, också vespakörare...
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

För er som håller till i stockholm så tycker jag att i princip varenda väg mot roslagen är fin och lite roligare än den (av hojar) överfulla bogesundsvägen.

Åk t.ex. gamla norrtäljevägen och ta en avstickare mot Rimbo. Fina, kurviga vägar där 70 är den perfekta hastigheten. Vill man ha en lite mer sjönära tur kan man åka förbi Åkersberga och åka mot Furusund. Att ta färjan över till Ljusterö kan verkligen rekommenderas! Bondgårdar, båtar, klippor och vatten överallt.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Hannah
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hannah »

Terraplane Blues wrote:Vespakörare? Jaha, det där var en ny benämning som jag aldrig har hört tidigare... Wink Du/ni får gärna hänga med oss på en runda någon gång när vi är ute och far (på både mc och scooter). Det är bara skicka ett pm och höra efter vid intresse.
Vespakörare, Ja, det låter lite roligt nu när du säger det, fast det är ju det jag är 8)

Hade varit skitkul att hänga med på en runda någon gång.
Min pojkvän håller på att ta körkort nu, så vi kör mest korta rundor tills körkortet är klart. Vore kul att köra lite längre någon dag. :grin:
/Hannah
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Terraplane Blues wrote:Ni vet förhoppningsvis att Sverige består av betydligt mer än 08-området? :P
Det var verkligen inte bara stockholmsvägar och scooterister som avsågs :wink: . Jag (och säkert många med mig) vill ha tips på trevliga turer över hela landet. ...eller förresten, varför begränsa sig till detta land...
Jag vill ha tips om turer överallt/vartsomhelst!!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

klinkhammer wrote:
Terraplane Blues wrote:Ni vet förhoppningsvis att Sverige består av betydligt mer än 08-området? :P
Det var verkligen inte bara stockholmsvägar och scooterister som avsågs :wink: . Jag (och säkert många med mig) vill ha tips på trevliga turer över hela landet. ...eller förresten, varför begränsa sig till detta land...
Jag vill ha tips om turer överallt/vartsomhelst!!
i så fall.. Kör till Grisslehamn & ta Ekeröfärjan och åk över Ålands alla öar till Finland, det är en jättetrevlig tur! :mrgreen:

Även att bara snurra runt Åland några timmar & ta en färja hem samma dag är en upplevelse. :grin:

Sen finns minipaketet att bara åka till Grisslehamn & äta nåt gott på värdshuset på kullen... :smile:
Post Reply