V50 Sport förgasarinställning
-
- Administrator
V50 Sport förgasarinställning
Köpte en V50S häromhelgen. Säljaren påpekade att den gick dåligt på tomgång men bra om man bara höll gasen vid liv. Nåja, tänkte jag, får väl skruva upp tomgångsskruven lite... Inte då.
Tomgångsskruven stod i maxläge, ändå var det bara en pytteglipa. Jämförde med en 16-10 förgasare jag hade på hyllan och det såg ut att vara originaldelar. Ändå gick luckan djupare ner och tomgångsskruven räckte följaktligen inte till. Nåväl, satte i en längre skruv och började om.
Nu startar motorn med att rusa, därefterskruvar jag ner tomgången, drar iväg och motorn surar ihop så fort man släpper på gasen. Släpper man inte på gasen går den kalasbra. Huvudmunstycket som sitter i är 60, är inte det lite litet? Men den går som sagt kanonbra när den väl rullar...
Jag misstänker att den tidigare bristfälliga tomgångsinställningen kompenserats med tokiga munstycken. Är det någon som har ett förslag på ett bra utgångsläge för en 16-16 förgasare på en V50S? Vad har ni för huvud, lågfart o tomgång?
/JM
Tomgångsskruven stod i maxläge, ändå var det bara en pytteglipa. Jämförde med en 16-10 förgasare jag hade på hyllan och det såg ut att vara originaldelar. Ändå gick luckan djupare ner och tomgångsskruven räckte följaktligen inte till. Nåväl, satte i en längre skruv och började om.
Nu startar motorn med att rusa, därefterskruvar jag ner tomgången, drar iväg och motorn surar ihop så fort man släpper på gasen. Släpper man inte på gasen går den kalasbra. Huvudmunstycket som sitter i är 60, är inte det lite litet? Men den går som sagt kanonbra när den väl rullar...
Jag misstänker att den tidigare bristfälliga tomgångsinställningen kompenserats med tokiga munstycken. Är det någon som har ett förslag på ett bra utgångsläge för en 16-16 förgasare på en V50S? Vad har ni för huvud, lågfart o tomgång?
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
-
- Lärling
Hej, anser du att det är en någorlunda optimal uppsättning crispin?
Jag ska slänga på ett Racing cylinder DR 50cc kit från SIP, mest för att den är billigare än piaggio original cylinder och kolv. Jag har också en 16/16 förgasare samt original ljuddämpare, men vet inte riktigt vilka munstycken jag bör ha. Vore skönt att ha något slags riktmärke att gå efter.
Jag ska slänga på ett Racing cylinder DR 50cc kit från SIP, mest för att den är billigare än piaggio original cylinder och kolv. Jag har också en 16/16 förgasare samt original ljuddämpare, men vet inte riktigt vilka munstycken jag bör ha. Vore skönt att ha något slags riktmärke att gå efter.
crispin wrote:På min V50S har jag:
SHB 16/16
63 i main jet
50 i starter jet
38 i idling jet
Jag vet inte om något av mina munstycken är uppborrade dock (men tror inte det ).
PE: Inte dags att fixa din snart?Du har mitt nummer...
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
-
- Administrator
Hittade felet igår kväll. Det saknades en fjäder till choken! Inte konstigt att den surade till ibland. Hann inte sätta ihop det och prova (Holland-Italien började) men det med den nya tomgångsskruven borde lösa alla problem, tycker jag.
Annars har jag samma uppsättning som Crispin förutom huvudmunstycket som är 60. Får se om jag går upp till 63 nu, kanske.
Tändstiftet var ett B5HS, är inte det lite väl varmt?
/JM
Annars har jag samma uppsättning som Crispin förutom huvudmunstycket som är 60. Får se om jag går upp till 63 nu, kanske.
Tändstiftet var ett B5HS, är inte det lite väl varmt?
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Uppsättnigen verkar fungera bra för min v50S iallafall. "S" modellen är lite annorlunda än öviga V50 (cylinder annorlunda om jag inte minns fel) så jag vet inte vad som passar för just din. individuella skillnader kan också förekomma, jag kör till exempel med 74-munstycke på en annan v50R motor jag har hemma.Mike Tropic wrote:Hej, anser du att det är en någorlunda optimal uppsättning crispin?
Brukar det inte komma rekommendationer på förgasarbestyckningar när man köper trim-kit förresten?
JM: vad har du för topphastighet? min gör 55 på raksträcka (eller gjorde, tändningen pajade på vägen hem igår

C
-
- Administrator
Vet inte riktigt, hastighetsmätaren fladdrar något kopiöst så den går inte att lita på. Men den tuffar på bra. Gör nog 65 på en raka skulle jag tro. Fortare med lite nedförslut. säljaren sa 90 i nerförsbacke, men de måste ha enna rejäla skidbackar i Laxå...crispin wrote:JM: vad har du för topphastighet? min gör 55 på raksträcka (eller gjorde, tändningen pajade på vägen hem igår)C

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
åfan, har du något annat trim på?primavera133 wrote: Vet inte riktigt, hastighetsmätaren fladdrar något kopiöst så den går inte att lita på. Men den tuffar på bra. Gör nog 65 på en raka skulle jag tro. Fortare med lite nedförslut. säljaren sa 90 i nerförsbacke, men de måste ha enna rejäla skidbackar i Laxå...![]()
/JM
-
- Lärling
Ok, jag väntar fortfarande på grejjerna, så det står väl säkert någonstans i kitets beskrivning. Först ska det bytas packboxar, har suspekt mycket olja i vevhuset.. För övrigt mätte jag upp kompet med en jävligt sotig och repig original kolv och cylinder och lyckades med kall(stendöd) motor kicka upp kompet till drygt 7,5 Bar. Antar att det inte är så mycket att hurra över..crispin wrote: Uppsättnigen verkar fungera bra för min v50S iallafall. "S" modellen är lite annorlunda än öviga V50 (cylinder annorlunda om jag inte minns fel) så jag vet inte vad som passar för just din. individuella skillnader kan också förekomma, jag kör till exempel med 74-munstycke på en annan v50R motor jag har hemma.
Brukar det inte komma rekommendationer på förgasarbestyckningar när man köper trim-kit förresten?
C
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
vet inte 100% hur det är med alla 50S (MC-modellen), men vissa av dem har en tidig version av smallframemotorblocket. Vespa 50 och 90 som var de första smallframeserierna verkar ha cylinderfot och motsvarande "hål" i blocket som endast är anpassat för dessa cylindrar, senare V50 har ju som ni vet en "tjock" fot och bygger på samma block som 125cc.Mike Tropic wrote:Ok, jag väntar fortfarande på grejjerna, så det står väl säkert någonstans i kitets beskrivning. Först ska det bytas packboxar, har suspekt mycket olja i vevhuset.. För övrigt mätte jag upp kompet med en jävligt sotig och repig original kolv och cylinder och lyckades med kall(stendöd) motor kicka upp kompet till drygt 7,5 Bar. Antar att det inte är så mycket att hurra över..crispin wrote: Uppsättnigen verkar fungera bra för min v50S iallafall. "S" modellen är lite annorlunda än öviga V50 (cylinder annorlunda om jag inte minns fel) så jag vet inte vad som passar för just din. individuella skillnader kan också förekomma, jag kör till exempel med 74-munstycke på en annan v50R motor jag har hemma.
C
Federico