Rattlesnakes

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Rattlesnakes

Post by henrikborjeson »

Nu var det inte Lloyd Cole låten jag tänkte på utan snarare min P200 som har ett skumt missljud när man varvar ut med motorn varm.

Med kall motor går det hur finns som men efter ett par minuter körning kommer ett litet tunt fint skramlande oregelbundet ljud - ungefär som en liten metallbit som åkte runt - när man kör ~90 på 3:an. Tros iofs inte att det är något löst eftersom det borde skramla vis alla varv och även vid kall motor. Det är inte 4-taktning (testade med 130 munstycke och då taktade den på fullgas), inget växellådeklonk och inte kickdrevet som slirar emot

B8ES stift, 120 i huvudmunstycke och tändningen på 23 grader (sliten men honad originalcylinder med ny kolv). 95 oktan med 2% TTS

Tips?

mvh/HB
Last edited by henrikborjeson on Mon 09 Jun 2008, 18:51, edited 1 time in total.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Skrammlande kolv?
Skrammlande vevstakslager?
primavera133
Administrator
Administrator

Re: Rattlesnakes

Post by primavera133 »

henrikborjeson wrote:ungefär som en liten metallbit som åkte runt
Det kanske är en lite metallbit som åker runt? En mutter i avgasröret? En mutter under tanken? Hade en dito själv som rasslade runt i många år innan jag fick upp den med en magnet på en pinne.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Det är inte knackning då (pinking)? Kan ju pröva med 98 oktan och se om det försvinner. P hade väl snäppet högre komp än PX?

/Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Rattlesnakes

Post by Hedge »

23 grader är i högsta laget om du betänker vilken skitbensin det är i pumparna nuförtiden. Speciellt 95 oktan. Testa att tanka 98, eller häll i en sup med oktanbooster i den bensin du har, och kolla om det försvinner.

Men det kan ju vara nåt annat, som t ex en skruv till fläktkåpan som lossnar lite när den blir varm...eller nåt annat skoj som rör på sig när det blir varmt.

Mvh

/G
henrikborjeson wrote:Nu var det inte Lloyd Cole låten jag tänkte på utan snarare min P200 som har ett skumt missljud när man varvar ut med motorn varm.

Med kall motor går det hur finns som men efter ett par minuter körning kommer ett litet tunt fint skramlande oregelbundet ljud - ungefär som en liten metallbit som åkte runt - när man kör ~90 på 3:an. Tros iofs inte att det är något löst eftersom det borde skramla vis alla varv och även vid kall motor. Det är inte 4-taktning, inget växellådeklonk och inte kickdrevet som slirar emot

B8ES stift, 120 i huvudmunstycke och tändningen på 23 grader (sliten men honad originalcylinder med ny kolv). 95 oktan med 2% TTS

Tips?

mvh/HB
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Kolla om ljuddämparbulten i svingen inte har gängat ur sig, då kan det låta så för när det är kallt hålls bulten (oftast ) i spänn och sedan ändrar blåset position när det blir varmt och röret sträcker på sig. klingljudet kommer av att bulten går i däcket mest hela tiden...

känt typfel hos team KING under CB-08!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Och även hos två vespaspakare som skulle till Sauna Run förra året.

:)

/G
Ola Lång wrote:Kolla om ljuddämparbulten i svingen inte har gängat ur sig, då kan det låta så för när det är kallt hålls bulten (oftast ) i spänn och sedan ändrar blåset position när det blir varmt och röret sträcker på sig. klingljudet kommer av att bulten går i däcket mest hela tiden...

känt typfel hos team KING under CB-08!
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Testade att ta av topp, kollade efter spår av misständning och rensade toppen från det lilla sot där satt men icke att det hjälpte...

Motorn är lite sliten och jag börjar fundera på om glappet i ramlagren kan strula till tändningen?? Å andra sidan borde det inte vara temp-relaterat i så fall om inte glappet blir värre när motorn blir varmare...

mvh/HB
arfwidson
Entusiast
Entusiast

Post by arfwidson »

Jag tror på spikning... Höj oktantalet och testa.
Det låter som det är ett par stenar i en hink som skramlar runt.

/SAmuel
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Precis så låter det!! Ska testa med lite 98 oktanigt och se om det försvinner.

mvh/HB
arfwidson wrote:Jag tror på spikning... Höj oktantalet och testa.
Det låter som det är ett par stenar i en hink som skramlar runt.

/SAmuel
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Nu har jag tankat upp med 98 oktan och TTS i rätt proportioner men det skramlar lik förbannat för det.
Däremot tycker jag att det blev lite mer tryck i motorn med 98 men det är kanske bara inbillning, 14.20 per liter tar i alla fall bort den känslan ganska effektivt.
:cry:
Tror att det blir motorrivning och ny vev/kolv/cylinder + nya ramlager som är enda utvägen. Kollade även kolvtoppen och den visar inte minsta spår av misständning (som ju annars brukar synas som "svetsloppor"
Last edited by henrikborjeson on Sun 22 Jun 2008, 23:38, edited 1 time in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jag rev min motor o bytte lager för att det skramlade.. :sad:

efteråt begrep jag att det var kopplingen som varit lös.. :eek:
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Renoverade en Honda motor för ett tag sen som skramlade nåt så förbaskat! Ägaren sa att det var ramlagren som var slut, visade sig att de var perfekta! Däremot vevstakslagret var totalslut, glappade nästan 1mm :yuck:
Skadar inte att plocka ner motorn ibland.
Ha de!
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Efter att vespan rasslat rejält även på tomgång rev jag kopplingen, mest för att kolla att något inte satt löst. Och visst gjorde det det. Kronmuttern kunde nästan tas med fingrarna efter att låsringen bändts bort. I den 4-skiviga kopplingen hade korgen gjort 5mm djupa hack i lamellerna. Med nya lameller (3 skivor fick räcka i en otrimmad motor), nytt shims och tajt åtdragning låter den som den ska på tomgång igen.

i toppvarv kommer rasslet fortfarande....ett svagt oregelbundet rassel istället för att den skrikvarvar ut i 120 ;-)
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Grrrr...nu är det snart en prestigefråga :D
Provade att börja mixtra med tändningen men märkte att rasslet faktiskt inte fanns när jag varvade motorn i friläget (och ja, jag varvade..) - då går den upp hur snyggt som helst och går nästan mjukt trots att det skriker i motorn. Om jag däremot kör med belastning så kommer rasslet vis samma varvtal i alla växlarna och med samma missljud.

Rev kopplingen då den slirade och hittade en skev lamell och en bruten fjäder men trots byte ( + ny korg då den gamla spretade som en halvdöd tulpan) så är det "rattle as usual"

mvh/HB
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Då kan man väl nästan anta att det har med växellådan eller den utgående axeln att göra. Har du kollat schimsningen på växellådan? Hur mår utgående lagret?

Mvh

Guran
henrikborjeson wrote:Grrrr...nu är det snart en prestigefråga :D
Provade att börja mixtra med tändningen men märkte att rasslet faktiskt inte fanns när jag varvade motorn i friläget (och ja, jag varvade..) - då går den upp hur snyggt som helst och går nästan mjukt trots att det skriker i motorn. Om jag däremot kör med belastning så kommer rasslet vis samma varvtal i alla växlarna och med samma missljud.

Rev kopplingen då den slirade och hittade en skev lamell och en bruten fjäder men trots byte ( + ny korg då den gamla spretade som en halvdöd tulpan) så är det "rattle as usual"

mvh/HB
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Likt freddarok och arfwidsson gissar jag på att du har ngn form av snickeri i din motor. Prova att sota ur pipan eller testa med en annan. Tändning och komp antar jag är samma som innan det började? Tjuvluft när den är varm? Ett kallare stift kan va värt att testa. Lycka till!
/David
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Kan ju va spikning eftersom spikning inte uppkommer utan belastning, dvs när du varvar den stillastående. Prova att utsätta den för mycket last typ brant backe å gasa på så den knappt orkar och se om det uppkommer då. Om det gör det kan du vara ganska säker på att det är spikning.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Då är det nog klart att den spikar
1. Kommer bara under belastning
2. Låter som småsten i cylindern
3. Kommer bara när motorn är varm
Ska byta avgassystem och ev. riva cylindern imorgon och kolla vad orsaken är, hittade en läcka vid cylinderforten och det kan ju påverka om den tjuvdrar luft där.

mvh/HB
marre wrote:Kan ju va spikning eftersom spikning inte uppkommer utan belastning, dvs när du varvar den stillastående. Prova att utsätta den för mycket last typ brant backe å gasa på så den knappt orkar och se om det uppkommer då. Om det gör det kan du vara ganska säker på att det är spikning.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Då har man:
  • Rensat cylinder och topp från minimalt med sot
    Spänt toppen så läckaget vid cylinderfoten försvann
    Bytt stift till kallare (B8ES)
    Provat med annan tändenhet
    Kollat så tändningen står rätt, eller t.o.m en grad sent
    Lagt in en topppackning för att sänka kompet något
    Tankat Shell V power högoktaning bensin
    Kollat bensinflödet från kranen
    Rensat avgassystemet
För att travestera Lindeman "Inte fan slutade den att skramla på högvarv"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

är du säker på att det kommer från motorn? :o
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej
Tanken har slagit mig men jag är ganska säker eftersom motorn går lite sämre när skramlet kommer istället för att varva ur. Det mystiska är att varken topp, kolv eller stift visar några symptom på spikningar. Annars brukar man se små svetsmärken här och där av detonationerna - här ser allt superfint ut.

Ett annat skrammel visade sig vara fotstödet till störtbågarna som spruckit och där var jag nästan på väg att riva motorn innan jag hittade det..puh
fritte wrote:är du säker på att det kommer från motorn? :o
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

henrikborjeson wrote:Hej
Tanken har slagit mig men jag är ganska säker eftersom motorn går lite sämre när skramlet kommer istället för att varva ur
min p200 tycker jag ibland att skramlar, inte varvar ur, e svårväxlad. Jag tror att det är jag själv många gånger som lyssnar o känner efter lite för mycket.

Jag tror inte man ska fundera för mycket så länge det funkar någotlunda. :mrgreen: :mrgreen:
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

fritte wrote:
henrikborjeson wrote:Hej
Tanken har slagit mig men jag är ganska säker eftersom motorn går lite sämre när skramlet kommer istället för att varva ur
min p200 tycker jag ibland att skramlar, inte varvar ur, e svårväxlad. Jag tror att det är jag själv många gånger som lyssnar o känner efter lite för mycket.

Jag tror inte man ska fundera för mycket så länge det funkar någotlunda. :mrgreen: :mrgreen:
Så sant, med tanke på att skramlet kommer när jag ligger på skrik-varv i de nedersta växlarna så är ju en variant att växla upp och slippa problemen :lol: .
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Hur gick det med skramlet?
Post Reply