Bearbeta en 130 polini ??

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
subitus
Entusiast
Entusiast

Bearbeta en 130 polini ??

Post by subitus »

Satt och läste lite på sidan och snubblade över detta...
i bustamentes tråd under "trimma mera"

-"Primmy 73" skriver om sitt polini 130

Nu har jag öppnat kanalerna ytterligare i cylindern och matchat detta till block.
Avgasporten bredda jag till ca.65% av borrning. Var ca 61% original.

Då jag plockade på cylindern på blocket märkte ja att kolvtoppen blockerade
porten med 1,7mm då kolven var i nedre dödläge.
Jag tillverka en 1.5mm alupackning som med papperspackningar blir ca. 1,7mm. Nu öppnas portarna fullt. Skulle minnas att porttiderna på min polini var ungefär 110 grader transfer och 170 grader avgas. Med höjningspackningen blir dom 122 grader och 177 grader.
Cylindern är som bäst på verkstad var dom fräser bort 2.1mm från övre sidan på cylindern, detta ger mig 1,1mm squish.
För övrigt var squishen på min original polini ca. 2mm.
Öppningen i kolven som släpper in bränsleblandning till boostporten var ca.3,5mm för smal, den har jag matchat till cylindern.
Jag lägger upp bilder på hela procesen bara det blir klart.
Kör med original tändning tills jag får ihop stålar till parmakit.

-Slut citat-

Då jag skall riva min motor för växel byte inom kort så ligger ju ändå cylindern där och skräpar.

Hade ju varit väldans trevligt att med hjälp av topslip och fräs få ut lite ytterligare. Givetvis förstår jag att slå tillverkaren(polini) på fingrarna är ingen lätt match och att det förmodligen resulterar i minskad driftsäkerhet.

Sett att det går att köra med GS kolv i polini130 mfl. Är det högre kompression man är ute efter eller vad är det som förändras?

Jag skulle behöva ha tag i en lagom pedagogisk sida som förklarar hur det fungerar och hur man räknar på cylinderns tider samt reder ut termerna?

Kastar mig in ibland squish, transfer och porttider.... ;)
-1967 Primavera 154cc-
subitus
Entusiast
Entusiast

Post by subitus »

100 pers och inga tips.... :lol:

Har lånat "Two stroke performance" av Graham Bell på biblioteket.
Hoppas jag blir lite klokare av den. :o
-1967 Primavera 154cc-
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Formelsamlingen "den lille ligisten" http://www.bilsport.se/retrocars/ kanske kan vara till hjälp? Den är en trevlig liten introduktion till tvåtaktstrimmning, dock kaske inte heltäckande när det gäller vevstyrd matning (?). Excel eller openoffice krävs...
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Tjena,

Gör lumpen som bäst, så tiden vid datorn har varit vid minsta laget.

Jag var i samma situation som du, hamna riva motorn och lekte med cylindern när man nu ändå hade allt isär.

Bells bok är mycket bra att läsa för att förstå begreppen, såg att du hittat www.smallframeforum.com , mycket sakkunnigt folk där och jo, det är jag som skriver som nicsar där.

Först skulle jag bara öppna portarna till vevhuset lite mer än på original polinin. När jag torrmonterade märkte jag att jag måste höja cylindern för att
portarna i cyl.loppet skulle öppna helt då kolven var i nedersta läget.
Hålet i kolven var också mindre än i boostporten . Avgas porten breddade jag också en aning.

Jag har en exel tabell som räknar port tider utgående från data man matar i den. jag kan söka reda på den. Det går bra att kolla port tider med grad skiva som man lägger på vevaxeln och avläser direkt från skivan, lättare och mer logiskt tycker jag. I Bells bok finns vägvisande tabeller om
porttider i relation till motorkaraktär.

http://www.skoottericlubi.com/modules.p ... pic&t=1025

På finska forumet har jag en tråd om min Primmy, där finns en del bilder om olika skeden med polinin.
För övrigt tror jag att polinin i sitt originalutförande borde ge helt tillräckligt med effekt, tycker själv att mitt filande spårade kanske aningen ut, lättare att köpa M1 eller nån annan av monster kitten som finns på marknaden. Men mycket lärorikt har det varit att leka med polinin, hoppas den går bra när jag lägger den i vespan.

Lycka till

Nicke
subitus
Entusiast
Entusiast

Post by subitus »

primmy73 wrote:Tjena,

Gör lumpen som bäst, så tiden vid datorn har varit vid minsta laget.

Jag var i samma situation som du, hamna riva motorn och lekte med cylindern när man nu ändå hade allt isär.

Bells bok är mycket bra att läsa för att förstå begreppen, såg att du hittat www.smallframeforum.com , mycket sakkunnigt folk där och jo, det är jag som skriver som nicsar där.

Först skulle jag bara öppna portarna till vevhuset lite mer än på original polinin. När jag torrmonterade märkte jag att jag måste höja cylindern för att
portarna i cyl.loppet skulle öppna helt då kolven var i nedersta läget.
Hålet i kolven var också mindre än i boostporten . Avgas porten breddade jag också en aning.

Jag har en exel tabell som räknar port tider utgående från data man matar i den. jag kan söka reda på den. Det går bra att kolla port tider med grad skiva som man lägger på vevaxeln och avläser direkt från skivan, lättare och mer logiskt tycker jag. I Bells bok finns vägvisande tabeller om
porttider i relation till motorkaraktär.

http://www.skoottericlubi.com/modules.p ... pic&t=1025

På finska forumet har jag en tråd om min Primmy, där finns en del bilder om olika skeden med polinin.
För övrigt tror jag att polinin i sitt originalutförande borde ge helt tillräckligt med effekt, tycker själv att mitt filande spårade kanske aningen ut, lättare att köpa M1 eller nån annan av monster kitten som finns på marknaden. Men mycket lärorikt har det varit att leka med polinin, hoppas den går bra när jag lägger den i vespan.

Lycka till

Nicke

Jag är väldigt nyfiken på om du lät öka komressionen eller bearbetade du förbränningsrummet för att kompensera?

Höja 1.7mm fräsa av 2mm från cylinderhuvud = -0.3 sänkning med ett squishband på 50% som jag får polini toppen till,
borde detta ge 0.6mm djupare förbränningsrum. Enligt Bell.
Dvs om man vill ha kvar orginal kompression? :evil: :grin:

Funderar själv på att göra exakt samma då min kolv oxå täcker transferportarna. Vet dock inte om jag är sugen på att spänna upp toppen i svarven (bökig att centrera).
-1967 Primavera 154cc-
subitus
Entusiast
Entusiast

Post by subitus »

Resultatet blev över förväntan! Filmklipp kommer.... :grin:

En höjning på 2.25mm och en planing av cylindern med 3.1mm.
0.9mm i squish och duration transfer 125° och 186° på avgas.
Detta för att matcha mitt vsp-race....vilket ljud å vilket klipp...

Jag var bara tvungen att dela med mig.... :grin: :grin: :grin:
-1967 Primavera 154cc-
Post Reply