i bustamentes tråd under "trimma mera"
-"Primmy 73" skriver om sitt polini 130
Nu har jag öppnat kanalerna ytterligare i cylindern och matchat detta till block.
Avgasporten bredda jag till ca.65% av borrning. Var ca 61% original.
Då jag plockade på cylindern på blocket märkte ja att kolvtoppen blockerade
porten med 1,7mm då kolven var i nedre dödläge.
Jag tillverka en 1.5mm alupackning som med papperspackningar blir ca. 1,7mm. Nu öppnas portarna fullt. Skulle minnas att porttiderna på min polini var ungefär 110 grader transfer och 170 grader avgas. Med höjningspackningen blir dom 122 grader och 177 grader.
Cylindern är som bäst på verkstad var dom fräser bort 2.1mm från övre sidan på cylindern, detta ger mig 1,1mm squish.
För övrigt var squishen på min original polini ca. 2mm.
Öppningen i kolven som släpper in bränsleblandning till boostporten var ca.3,5mm för smal, den har jag matchat till cylindern.
Jag lägger upp bilder på hela procesen bara det blir klart.
Kör med original tändning tills jag får ihop stålar till parmakit.
-Slut citat-
Då jag skall riva min motor för växel byte inom kort så ligger ju ändå cylindern där och skräpar.
Hade ju varit väldans trevligt att med hjälp av topslip och fräs få ut lite ytterligare. Givetvis förstår jag att slå tillverkaren(polini) på fingrarna är ingen lätt match och att det förmodligen resulterar i minskad driftsäkerhet.
Sett att det går att köra med GS kolv i polini130 mfl. Är det högre kompression man är ute efter eller vad är det som förändras?
Jag skulle behöva ha tag i en lagom pedagogisk sida som förklarar hur det fungerar och hur man räknar på cylinderns tider samt reder ut termerna?
Kastar mig in ibland squish, transfer och porttider....