Hej
Tutan på min 125GTR fungerar inte och jag vet inte riktigt var jag ska börja leta efter felet. Är det nån som har något tips på vad som brukar va fel? Allt annat fungerar bra.
/Hannah
Trasig tuta
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Troligtvis tutan i sig som lagt av, i alla fall om den plötsligt lagt av. Alternativet är att en kabel pajjat å vägen till eller från tutan.
Att kolla om själva tutan är trasig är ju ganska enkelt. Skruva av den, lossa de två kablarna, koppla in 6V via batteri och se om den låter.
Funkar den är det glapp någon annan stans. Kolla att kabelskorna satt fast ordentligt och att kabeln sitter fast i kabelskon. Den kan vibrera av i skarven mellan kabel o kabelsko (även om tutan i sig inte borde vara så utsatt, värre borta vid motorn).
Nästa ställe är att skruva av omkopplaren på styret. Kolla att allt ser bra ut på baksidan. Börjar du skruva av kablar så ta ett kort eller rita av hur de sitter innan du lossar något. Underlättar när man ska sätta dit det igen.
Skulle tro att strömmen till tutan kommer från omkopplingar bakom framlyset på GTR:en (brukar väl göra på de flesta Vespor, rätta mig om jag har fel). Alltså, strömmen alstras av magneter o spolar bakom svänghjulet och går via spänningsregulatorn upp till framlyset varifrån det leds vidare till tuta, blinkers o dyl. Kolla att allt ser bra ut där.
Hittar du inget konstigt på dessa ställen får du leta upp ett kopplingschema (sök på scooterhelp.com till att börja med) och köpa ett mätinstrument på Clas Ohlsson och börja kolla sladdarnas kvalitet. Hade själv ett kabelbrott i en sladd, innanför isoleringen vilket inte syntes utnpå en gång. Men det tillhör nog sällsyntheterna.
/JM
Att kolla om själva tutan är trasig är ju ganska enkelt. Skruva av den, lossa de två kablarna, koppla in 6V via batteri och se om den låter.
Funkar den är det glapp någon annan stans. Kolla att kabelskorna satt fast ordentligt och att kabeln sitter fast i kabelskon. Den kan vibrera av i skarven mellan kabel o kabelsko (även om tutan i sig inte borde vara så utsatt, värre borta vid motorn).
Nästa ställe är att skruva av omkopplaren på styret. Kolla att allt ser bra ut på baksidan. Börjar du skruva av kablar så ta ett kort eller rita av hur de sitter innan du lossar något. Underlättar när man ska sätta dit det igen.
Skulle tro att strömmen till tutan kommer från omkopplingar bakom framlyset på GTR:en (brukar väl göra på de flesta Vespor, rätta mig om jag har fel). Alltså, strömmen alstras av magneter o spolar bakom svänghjulet och går via spänningsregulatorn upp till framlyset varifrån det leds vidare till tuta, blinkers o dyl. Kolla att allt ser bra ut där.
Hittar du inget konstigt på dessa ställen får du leta upp ett kopplingschema (sök på scooterhelp.com till att börja med) och köpa ett mätinstrument på Clas Ohlsson och börja kolla sladdarnas kvalitet. Hade själv ett kabelbrott i en sladd, innanför isoleringen vilket inte syntes utnpå en gång. Men det tillhör nog sällsyntheterna.
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05