Hej!
Ny på forumet. Hoppas jag inte postar i fel kategori. Har en Piaggio vespa LX 50 2T -05 som stått oanvänd i ett år. Tar fram den nu och finner genast problem. Först omöjlig att starta. Efter batteriladdning och putsning av tändstiftet startar den direkt och går jämt och fint på tomgång. När jag ska gasar dör motorn dock direkt, varvar först upp, men går snabbt ner i varv och orkar inte komma iväg, en sekund senare stannar motorn.
Slangade ur all bensin och lät den stå på tomgång tills den gick tom. Därefter i med färsk bensin. Det ledde till att den blev aningen piggare och klarade av att köra 10 m innan motorn tappar kraft och stannar.
Är ingen motorkännare. Har öppnat luftfiltret och tittat in. Ser rent ut och filtret är bara lätt igensatt på ena sidan av sot på några ställen.
Är det någon som känner igen problemet och kan ge mig tips om vad jag kan göra?
Bor i Umeå, svårt med serviceställen, 3 v väntetid på dom jag brukar använda.
mvh Johan
Vespa LX 50 2T motordöd efter 10 m
-
- Mästare
Re: Vespa LX 50 2T motordöd efter 10 m
Låter lite som om bensinkranen/pumpen kleggat igen och det lilla som rinner igenom bara räcker för att hålla den på tomgång. Prova att ta ur och rengöra den
mvh/HB
mvh/HB
johanh wrote:Hej!
Ny på forumet. Hoppas jag inte postar i fel kategori. Har en Piaggio vespa LX 50 2T -05 som stått oanvänd i ett år. Tar fram den nu och finner genast problem. Först omöjlig att starta. Efter batteriladdning och putsning av tändstiftet startar den direkt och går jämt och fint på tomgång. När jag ska gasar dör motorn dock direkt, varvar först upp, men går snabbt ner i varv och orkar inte komma iväg, en sekund senare stannar motorn.
Slangade ur all bensin och lät den stå på tomgång tills den gick tom. Därefter i med färsk bensin. Det ledde till att den blev aningen piggare och klarade av att köra 10 m innan motorn tappar kraft och stannar.
Är ingen motorkännare. Har öppnat luftfiltret och tittat in. Ser rent ut och filtret är bara lätt igensatt på ena sidan av sot på några ställen.
Är det någon som känner igen problemet och kan ge mig tips om vad jag kan göra?
Bor i Umeå, svårt med serviceställen, 3 v väntetid på dom jag brukar använda.
mvh Johan
Jag har ingen verkstadsmanual och i vanliga manualen finns ingen sprängskiss för Vespan.
Jag vet med andra ord inte var bensinkranen/pumpen sitter. Finns det ens bensinkran på LX50? Det finns något under bensintanken som ser ut som ett filter där 2 slangar är inkopplade med klämmor. Båda går till förgasaren. Antar att den en är bensin in och den andra ett återflöde från förgasaren av oanvänd bensin. Är det denna du menar?
Om någon har verkstadsmanual elektroniskt eller kan berätta mer om vad jag kan göra vore jag tacksam.
mvh Johan
Jag vet med andra ord inte var bensinkranen/pumpen sitter. Finns det ens bensinkran på LX50? Det finns något under bensintanken som ser ut som ett filter där 2 slangar är inkopplade med klämmor. Båda går till förgasaren. Antar att den en är bensin in och den andra ett återflöde från förgasaren av oanvänd bensin. Är det denna du menar?
Om någon har verkstadsmanual elektroniskt eller kan berätta mer om vad jag kan göra vore jag tacksam.
mvh Johan
En slang är bensinslang och den andra är en vakuumslang som är kopplad till insuget. Det funkar så att undertrycket i insugningsröret öppnar bensinkranen när du startar motorn.johanh wrote:Jag har ingen verkstadsmanual och i vanliga manualen finns ingen sprängskiss för Vespan.
mvh Johan
Jag skulle ta isär förgasaren och rengöra huvudmunstycket. Där tippar jag på att problemet ligger.
-Johan
Tack för råden. Skulle behöva en manual för att bäst veta hur jag tar loss förgasaren och även kan få den tillbaka. Ev är det enklast att vänta tills jag kan få den på service.
En annan sak jag märkt är att när jag försökt några gånger i rad att köra den och så fort den vill dö släpper gasen (då går den ner i varv och hyfsat jämn tomgång), stannar motorn till slut och blir mycket svårstartad ca 10 minuter. Sur?? Då är det väl snarast för mycket bensin eller för lite luft som är problemet?
En annan sak jag märkt är att när jag försökt några gånger i rad att köra den och så fort den vill dö släpper gasen (då går den ner i varv och hyfsat jämn tomgång), stannar motorn till slut och blir mycket svårstartad ca 10 minuter. Sur?? Då är det väl snarast för mycket bensin eller för lite luft som är problemet?
Servicemanualen kan du ladda ner på nedanstående länk:johanh wrote:Tack för råden. Skulle behöva en manual för att bäst veta hur jag tar loss förgasaren och även kan få den tillbaka. Ev är det enklast att vänta tills jag kan få den på service.
(dock till ET4 och ET2, men de är i princip identiska med din maskin)
http://www.modernvespa.com/files/worksh ... Manual.pdf