Trottelnålen

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
hark
Lärling
Lärling

Trottelnålen

Post by hark »

Hej
Jag är helt kass på det här med förgasare.Min trottelnål skall enligt Scooterhelp sitta i läge 2, men räknar man uppifrån eller nerifrån på nålen? Nu står den på 3 nerifrån räknat. Den har 4 spår. Hur mycket påverkar de olika lägena på nålen motorn? Min motor fyrtaktar i läget mellan 1/2 och 3/4 gas, har inte vågat gasa mer pga inkörning av nyborrad cylinder. Är det något annat det kan bero på? Luftskruven ligger på 1 och 1/4 varv ut. Tändningen är korrekt inställd. Det är en GS150, VS5

/Hans
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Man brukar räkna spåren uppifrån, så att din borde sitta enligt scooterhelps tips... Men testa att flytta upp clipset till högsta hacket. Min fyrtaktade precis där du beskriver, och det försvann när jag flyttade clipset högst upp... Men jag är novis på förgasare, så lyssna på mig på egen risk...
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Tack Bustamente!

Flyttade ner nålen och det klart bättre resultat, lite fyrtakt fortfarande men det kanske går att justera med luftskruven?

/Hans
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Flyttat upp den igen. Värmenyp på Älvsborgsbron. Bron byggs om så det är redigt trångt där just nu. Har aldrig vara så nära döden som när jag puttade Vespan över bron och lastbilarna bara visslade förbi.

/Hans

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Aj då. Har du kollat luftfiltret? (jag hittade en tvättsvamp i luftburken på min vl3 -56, och den gick mycket bättre när jag tog bort den :grin: ) Fast som sagt, jag är inte rätt man att ge råd om förgasare...
Post Reply