Mek inför Eurolambretta

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Mek inför Eurolambretta

Post by Ola Lång »

Såhär inför den stundande storträffen så känns det som att det inte bara är i vårat garage det tok-mekas, det måste vara en uppsjö av dekadenta Lammys som får sin make-over i allehanda garage, bodar, skumma källare och uthus! Nå, vad skruvar ni med just nu ?

I Linköpings-garret meckas det med Tv175 ser 2 å en Li 177 ser 1 och ½.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Mek inför Eurolambretta

Post by Hedge »

Inget större mek på gång...Tv175 ser 3, punka på framhjulet. Sen ska den väl funka.

/G
Ola Lång wrote:Såhär inför den stundande storträffen så känns det som att det inte bara är i vårat garage det tok-mekas, det måste vara en uppsjö av dekadenta Lammys som får sin make-over i allehanda garage, bodar, skumma källare och uthus! Nå, vad skruvar ni med just nu ?

I Linköpings-garret meckas det med Tv175 ser 2 å en Li 177 ser 1 och ½.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

..och i Linkeboda mekas det även med GråGoggon. Jag smällde igång den för första gången på fyra år i helgen. F-n vad den skramlar, hade glömt det! Anledningen till att den blivit stående var att drevet hade slitit sig från splinsen på utgående växellådsaxel, kändes lite tungt då men det visade sig att med en nålfil, en dremmel, lite aceton och locktite, och en extra kontramutter så kan det nog funka ett tag till. Frågan är om det håller till och från Karlskrona...
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

... och i de djupa källarvalven i Göteborgs högst belägna stadsdel är den Cannonballrasade kolven bytt och provkörd ett 20-tal mil och alla bultar kontrolldragna och vaxet vaxat. Fast det är väl inte att meka egentligen :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Re: Mek inför Eurolambretta

Post by Ronnie »

Hedge wrote:Inget större mek på gång...Tv175 ser 3, punka på framhjulet. Sen ska den väl funka.

/G
Framhjulet? Med tanke på att det verkade vara vi två som tävlade i kategorin "bästa däckslitage" på Cannonball hade jag snarare tippat på bakhjulet! :wink:
User avatar
Micool1972
Entusiast
Entusiast
Posts: 192
Joined: Sun 03 Jun 2007, 09:32
Location: Lund Sweden

Post by Micool1972 »

Tja jag ska väll sätta in den liiilla liiiilla pinnen i låset som gör styrlåset på min DL200 stöldsäker. Det var allt jag behövde göra ;)

Michaele
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Mek inför Eurolambretta

Post by Hedge »

Redan bytt innan besiktningen. Framhjulet lyckades jag, liksom med bakhjulet, att klämma sönder slangen på. Men nu är det fixat. Satte på en ny bakdämpare när jag ändå höll på.

/G
Ronnie wrote:
Hedge wrote:Inget större mek på gång...Tv175 ser 3, punka på framhjulet. Sen ska den väl funka.

/G
Framhjulet? Med tanke på att det verkade vara vi två som tävlade i kategorin "bästa däckslitage" på Cannonball hade jag snarare tippat på bakhjulet! :wink:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

I helgen fick SXen en ny kolv, iofs tveksamt om kolven verkligen var ny eftersom det såg ut som den fått en svampinfektion, men jag inbillar mig att det gör att cylindern får en automathoning ocha alla skrovligheter gör smörjningen extra fin fin ..

TV3an bestämde sig i Lördags för att köra med automatgas och tokvarvade till astronomiska höjder på motorvägen utan att man behövde röra gashandtaget. Praktiskt om man ska köra hela vägen ner till Karlskrona men mindre praktiskt om man ska finköra i kortege. Dags för en motorrenovering på de få kvällar som finns kvar innan avfärd :cry:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Oj, har meckat varje kväll och natt:
Byggt 1st TS1motor till Anders Poulsen
Byggt 1st Mugellomotor till Mange P
Montering och trimning av en Luna
Servning av D150
Servning och lagning av LD150
Storservice av Li125 TS1
Tillfixning/slutbyggnation av elsystem på Li150
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Hade inte du lagt ner scooterverkstan :)
Bara det är gjord av plåt så....
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

kejj wrote:Hade inte du lagt ner scooterverkstan :)
Jo, men den stod där nyckelfärdig och fick tillfälligtvis startas upp igen...
Inte helt lätt att fixa scooters till alla besökare från fjärran östern...
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Galet mycket fix! Men det går väl snabbt med en verkstad redo att användas.
Bara det är gjord av plåt så....
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

kejj wrote:Galet mycket fix! Men det går väl snabbt med en verkstad redo att användas.
...jo...det kan man säga! Men så är man ju likt andra här på forumet beroende av motormeck för sitt välbefinnande. Kanske är kroppen beroende av ngn promille av verkstadsolja som tas upp i blodet för att hjärtat skall klappa i tvåtakt och hjärnan räkna rätt?
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Har lite problem med klistermärkena till benskölden.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Klingen wrote:Har lite problem med klistermärkena till benskölden.
Har du testat med cuba libre som katalysator till mekanikerns uppfinningsrikedom?
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Byte till limpsadel som nu också är ihoptejpad.
Är snart på Klingens nivå :) Känns skönt efter två månaders mekande...

Låter som Calle har det lite hektiskt... :)
Kanske mr Kossa från Honkong hade kunnat vara till experthjälp...

Mvh
Christer - Götet
Last edited by Popolino on Wed 11 Jun 2008, 14:15, edited 1 time in total.
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

På Ekens har det gått i nattmekeandets och packboxbytandets tecken. Jag kunde provstarta strax efter midnatt och Soulboy som höll till på kopplingssidan fick visst köra fram till gryningen.....
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Inte lätt att köra maskiner från förra seklet :)
Bara det är gjord av plåt så....
Post Reply