Hej!
Min Lambretta TV 175 serie 2 fungerade idag fint i några hundra meter sedan blev den allt mer orkeslös och bara ville dö när jag gasar.
Några fina förgasarknallar bjussade den på också...
Har bytt brytarspetsar, kollat förgasare/bränsle och ställt ned tändingen som verkade stå lite högt.
Vad är troligast, kass kondensator eller tändspole?
Eller något annat med elen?
Har en kabelstam med fem sladdar till bromljuset enligt den här varianten :
http://www.scooterhelp.com/electrics/pa ... 175.2.html
Har ett tändningslås som ser ut så här:
http://www.scooterhelp.com/electrics/pages/_GP125.html
För de som har boken "Slimstyle Scooters", sid 211 och 212.
Hur kopplar jag kabelstammens gråa kabel (från bromsen) som blir över?
Om jag skippar att koppla kablarna via "Rectifiern" utan istället kopplar ihop dem direkt, hur gör jag då med motstånd? säkring m.m.?
Lambrettan funkar ca 500 meter...
Lambrettan funkar ca 500 meter...
Last edited by Popolino on Sun 08 Feb 2009, 11:11, edited 1 time in total.
Re: Lambrettan funkar ca 500 meter...
Det låter som om något med tändningen. Har du kollat att svänghjulet verkligen sitter fast, och inte har roterat på veven? Testa att byta kondensator, det brukar vara den som felar om problem uppstår när motorn blir varm.Popolino wrote:Hej!
Min Lambretta TV 175 serie 2 fungerade idag fint i några hundra meter sedan blev den allt mer orkeslös och bara ville dö när jag gasar.
Några fina förgasarknallar bjussade den på också...
'Verkade' stå lite högt? Vad stod den på, och vad står den på nu?Popolino wrote: Har bytt brytarspetsar, kollat förgasare/bränsle och ställt ned tändingen som verkade stå lite högt.
Som sagt: Kolla svänghjulet, byt konding. Strular den fortfarande, gör dig då en stor tjänst och införskaffa ett brytarlöst 12V system. Det kostar några kronor, men du får en elektriskt helt problemfri motor. Och - ett mycket enklare elsystem.Popolino wrote: Vad är troligast, kass kondensator eller tändspole?
Eller något annat med elen?
Har en kabelstam med fem sladdar till bromljuset enligt den här varianten :
http://www.scooterhelp.com/electrics/pa ... 175.2.html
Har ett tändningslås som ser ut så här:
http://www.scooterhelp.com/electrics/pages/_GP125.html
För de som har boken "Slimstyle Scooters", sid 211 och 212.
Hur kopplar jag kabelstammens gråa kabel (från bromsen) som blir över?
Om jag skippar att koppla kablarna via "Rectifiern" utan istället kopplar ihop dem direkt, hur gör jag då med motstånd? säkring m.m.?
Jag skulle prova att koppla ihop grå med orange i nya tändningslåset. Då kommer bakljuset fungera i läge tre -tror- jag. Men jag är inte säker.
Frångår du likriktaren, kommer du bli tvungen att se över hela elsystemet, eftersom det är avpassat för likström. Tutan måste troligen bytas, t ex. Du måste dessutom se till att reglera strömmen så att den håller sig i skinnet.
Mvh
Guran
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Tack för hjälpen!
Började med det enklaste och bytte tändspole och nu funkar den igen!
Lagom till besiktningen idag tisdag...
Byter nog kondensator också framöver så är allt i bra skick.
Tändningen var ca 22 grader. Mätte lite hastigt. Tyckte ändå den lät fin den lilla stund den fungerade. Ställde ned den pga. Stickybokens tips där de hävdar att med dagens bensin så är det lämpligare med runt 20 grader.
Ska pröva att koppla grå med orange.
Glömde att det var en likriktare inblandad.
Nej den ger jag mig inte på att härja med...
Jo, det får blir ett elektroniskt 12 V senare i sommar.
Har nog landets enda gammelscooter där det monterats en ciggtändare...
Urkopplad nu, tillsammans med blinkers, tutkompressor och reglage för varselljus samt extraljus...
Började med det enklaste och bytte tändspole och nu funkar den igen!
Lagom till besiktningen idag tisdag...

Byter nog kondensator också framöver så är allt i bra skick.
Tändningen var ca 22 grader. Mätte lite hastigt. Tyckte ändå den lät fin den lilla stund den fungerade. Ställde ned den pga. Stickybokens tips där de hävdar att med dagens bensin så är det lämpligare med runt 20 grader.
Ska pröva att koppla grå med orange.
Glömde att det var en likriktare inblandad.
Nej den ger jag mig inte på att härja med...
Jo, det får blir ett elektroniskt 12 V senare i sommar.
Har nog landets enda gammelscooter där det monterats en ciggtändare...
Urkopplad nu, tillsammans med blinkers, tutkompressor och reglage för varselljus samt extraljus...