Jag har inte lyckats hitta något svenskt forum eller hemsida som inte "rynkar på näsan" åt ägare av BMW C1.
Är vi klassade som parias även här?
Hälsningar
Stefan
BMW C1
Jodå, jag hoppas du trivs med din BMW C1. Det verkar dock inte vara så många som gör det, av beg-priserna att döma. Tycker mig ha sett ett antal nästan nya för typ halva nypriset.
Och nejdå, du är inte någon paria. Du är välkommen på våra träffar men sannolikt är vi artigt ointresserade av din scooter. Samma sak skulle troligen inträffa om du dök upp med en ny Volvo S60 på en träff för PV och Amazon.
Kör lugnt
/jens
som gillar både Lambretta 200 och Vespa GT 200.
scooterdaddy - gammal är äldst
Och nejdå, du är inte någon paria. Du är välkommen på våra träffar men sannolikt är vi artigt ointresserade av din scooter. Samma sak skulle troligen inträffa om du dök upp med en ny Volvo S60 på en träff för PV och Amazon.
Kör lugnt
/jens
som gillar både Lambretta 200 och Vespa GT 200.
scooterdaddy - gammal är äldst
Opsss.. Det var länge sedan jag var här sist.
En C1 200 gör ca. 115-120 km/h men då tror jag det sliter rätt bra.
70-100 är komfortabelt.
Den enda erfarenhet jag har när det gäller sidvind är vid omkörning av
långtradare/buss: det är i det närmaste odramatiskt.
Andra mer refarna C1 åkare, framförallt i England (finns närmare 2000 C1:or där) som kört tung MC med stora kåpor säger att det är fullt jämnförbart. Men nog är det så att stark sidvind, typ kuling och uppåt inte är någon "hit".
Jag bet att få återkomma när vintern är över.
En C1 200 gör ca. 115-120 km/h men då tror jag det sliter rätt bra.
70-100 är komfortabelt.
Den enda erfarenhet jag har när det gäller sidvind är vid omkörning av
långtradare/buss: det är i det närmaste odramatiskt.
Andra mer refarna C1 åkare, framförallt i England (finns närmare 2000 C1:or där) som kört tung MC med stora kåpor säger att det är fullt jämnförbart. Men nog är det så att stark sidvind, typ kuling och uppåt inte är någon "hit".
Jag bet att få återkomma när vintern är över.
Hej Stefan!
Finns det några trimprylar till C1? Det finns
ju kamaxlar, avgassystem etc till andra fyr-
taktare. Jag har hitta några firmor som har
delar till större BMW, men ej C1.
Med lite bättre prestanda och utan hjälmtvång
så skulle C1:an vara helt OK för pendling upp
till ett par mils resväg till jobbet. Jag har
provkört en 200 men tycker att det är en lite
skum känsla att styra den. Jag tycker att det
krävs lite våld för att bryta in den i kurvor
och sedan växlar den till överstyrning. Detta
kanske dock är en vanesak som ingen tänker på
efter lite mer körning.
/Robert
Finns det några trimprylar till C1? Det finns
ju kamaxlar, avgassystem etc till andra fyr-
taktare. Jag har hitta några firmor som har
delar till större BMW, men ej C1.
Med lite bättre prestanda och utan hjälmtvång
så skulle C1:an vara helt OK för pendling upp
till ett par mils resväg till jobbet. Jag har
provkört en 200 men tycker att det är en lite
skum känsla att styra den. Jag tycker att det
krävs lite våld för att bryta in den i kurvor
och sedan växlar den till överstyrning. Detta
kanske dock är en vanesak som ingen tänker på
efter lite mer körning.
/Robert
Visst är det en skum känsla. Överstyrningen är helt klart en vanesak. Det är 185kg MC med relativt hög tyngdpunkt som skall in i böjen. Du skall enligt körskolemanér ha bromsat klart innan du påbörjar en sväng, men det vet ju du. Man har till skilnad från ett vanligt tvähjuligt fordon vindruteramen/störtbågen som referens i förhållande till horrisontalplanet när man lägger omkull den vilket de första milen är minst sagt obehagligt. Det går att lägga ner en C1:a betydligt mer än vad man tror är möjligt. Ligger man i ett hjulspår i asfalten i t.e.x en rondell och har lite vana blit det "tomtebloss i böjen", centralstödet tar i asfalten och tendenser till framhjulsläpp uppträder, mer eller mindre beroende på vägbeläggningens standard.
Trimmdelar: Hmmm....Jag tror att det inte är möjligt att plocka ut så mycket mer ur Rotax 178CC motor utan att livslängden på motorn förkortas avsevärt. Det är samma spis som sitter i Aprilia Leonardo 125/150 fast uppborrad och med BMW:s 4-ventilstopp och elektronisk insprutning. 0-50 km/h på 3,9 sek från stillastående vid ett rödljus med 18 hk och 185 kg säger en del. BMW tog fram C1:an som en dedicerad citycommuter, till och från jobbet, hel och ren. Säkerhets/miljökoceptet är unikt. Vill man ha riktigt kul på två hjul finns det andra maskiner. Men visst, jag håller med dig, med 5-10 kusar till och kanske lite större hjul så skulle den kunna ha blivit vansinnigt kul och betydligt vanligare på de svenska vägarna.
Trimmdelar: Hmmm....Jag tror att det inte är möjligt att plocka ut så mycket mer ur Rotax 178CC motor utan att livslängden på motorn förkortas avsevärt. Det är samma spis som sitter i Aprilia Leonardo 125/150 fast uppborrad och med BMW:s 4-ventilstopp och elektronisk insprutning. 0-50 km/h på 3,9 sek från stillastående vid ett rödljus med 18 hk och 185 kg säger en del. BMW tog fram C1:an som en dedicerad citycommuter, till och från jobbet, hel och ren. Säkerhets/miljökoceptet är unikt. Vill man ha riktigt kul på två hjul finns det andra maskiner. Men visst, jag håller med dig, med 5-10 kusar till och kanske lite större hjul så skulle den kunna ha blivit vansinnigt kul och betydligt vanligare på de svenska vägarna.