Import från Asien?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Palle
Drömmare
Drömmare

Import från Asien?

Post by Palle »

Är det någon som vet vad som gäller om man vill ta hem en gammal scooter från ett land utanför EU?

Jag är sugen på att chansa och ta hem en Lambretta från Vietnam. Eftersom både säljare och frakt betalas i US dollar så är det ju relativt billigt just nu. Men jag vill ju vara säker på att det går att regga in den här sedan och ungefär vad det kan kosta.

Jag har ingen aning om hur sådant går till så all info tas tacksamt emot.

(Vet inte om detta är rätt forum men "nya fordon" kändes inte heller rätt för en Li)

Palle
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Ring till vägverket.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

God Morgon,

Kolla här: http://www.shorl.com/hekekelafrero
(eller www.bilprovningen.se och klicka vidare)

Det finns ganska många som har blivit missnöjda med import från Vietnamn, alla firmorna är inte helt seriösa.
Det finns också dom som blivit nöjda men inte lika stort antal...

Vilken firma skall du köpa ifrån?
VH,
Calle
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

har ni tid / ork att vänta så tänkte jag & farsan börja importera så småningom, fast kanske främst t. england. han bor där och har ordnat hyfsat mgt kontakter redan. jag åker förmodligen dit om ett par veckor, som semester, men tänkte kolla upp så mgt jag kan tills dess.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

De Vietnam Lambrettor man har sett i Sverige (finns faktiskt ett par stycken) har varit hyfsade faktiskt. Man får nog räkna med att det händer lite saker på en nyrenoverad, oinkörd veteranscooter. har inte hört om några allvarligare fel. Men klara sig utan verktygslåda gör man nog tyvärr inte.

Sedan det där med detaljer, kvalitet och utseende. Man får nog inte räkna med att de här Lambrettorna har så mycket delar med innocentistämplar på sig, skulle gissa att ramen ibland är det enda som har sitt ursprung i Italien. Det används nog mest indiska delar och hemtillverkat för dom här renoveringarna, inte sagt att det skulle vara sämre, men inget för detaljfreaks.

De flesta TV/SX modeller som säljs verkar ha modifierade indiska-DL kåpor som är handknackade i Vietnam för att se ut som t.ex SX200 kåpor.. - Ja, det är sant! har själv studerat ett par i verkligheten.

Man får nog inte ha för stora förhoppningar om lager m.m. i motorn heller, standarden är kanske inte samma som vi är vana vid här uppe.

Allt det här måste nog vägas mot priset, det är ju trots allt väldigt lite man betalar för en classiclambretta som är renoverad även när frakt och registrering är betald. En period var man orolig för att alla Svensksålda Lambrettor skulle gå till England, nu verkar det som att det kommer in nya istället! kul!

Federico
johan
Nybörjare
Nybörjare

Post by johan »

nu var det ju ett tag sedan någon använde den här tråden senast, men..

har eventuellt en nyrenoverad vespa på gång i vietnam. min svenska kontakt och goda vän på plats i hanoi har köpt en hoj av samma firma och går i god för kvaliteten, men man måste ju göra nån form av ekonomiskt överslag och möjlighetsanalys innan man ger sig in i affären. trots att priset blir mer än överkomligt för maskinen så vill man ju få hem den och kunna regga in/försäkra den på plats hemma..

har någon gjort sig några erfarenheter det senast halvåret som kan vara värda att ta med i beräkningarna?
/johan
Post Reply