Byte av koppling m.m

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Byte av koppling m.m

Post by Mike Tropic »

Tjena, ny här på forumet, håller på och styr upp en V50 -68.
Tänkte byta koppling då den verkar vara helt kaputt. Den har stått ett bra tag så jag antar att lamellerna torkat ut totalt. Den nya har 4 lameller iställer för 3 som original, spelar det någon roll? Behöver man specialverktyget just för Vespa för att ta loss paketet eller kan jag sladda till närmaste moppehandlare och skaffa mig ett sådant verktyg där?

Kan ju även passa på att dryfta lite andra problem..

Motorn går ej att kicka igång, måste springa igång den med halvt gaspådrag. Tomgången är totalt obefintlig, utan gaspådrag dör den. Har gjort rent förgasare, insugsrör, topplock, cylinder, krök och bytt ljuddämpare. Även samtliga packningar från förgasare till ljuddämpare. Soppa kommer för stiftet blir blött. Till synes bra gnista finns, men ska byta kondensator, brytare, tändstift, tändkabel och hatt. Misstänker att det är dålig timing på tändningen eller dålig kompression. Jag har gått igenom de olika manualer som finns att tillgå online på scooterhelp och emscooters ang. tändningstiming. Har aldrig ställt in tändning tidigare, men tror jag gör rätt. 19 grader BTDC etc.. Krysskilen är fin, har 0.40 mellan spetsarna på brytaren och 0,60 på tändstiftet.

Finns det någon gearhead som har några stalltips i väntan på att alla nya delar kommer på plats?
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Klingen
Entusiast
Entusiast

Re: Byte av koppling m.m

Post by Klingen »

Tja Mr. Tropic!

Om du vill kan du skicka PM till mig så får du mitt telenr.
Vi meckar ju en del i centrala Örebro och du är välkommen
till oss med din V 50. Vi har lite specialverktyg som kanske behövs.
Om den är körbar så kan du ju ta med den in till oss.
Vi håller på att sätta ihop Annas Vespa 50 nu efter lackering.

Hälsn Klingen

Mike Tropic wrote:Tjena, ny här på forumet, håller på och styr upp en V50 -68.
Tänkte byta koppling då den verkar vara helt kaputt. Den har stått ett bra tag så jag antar att lamellerna torkat ut totalt. Den nya har 4 lameller iställer för 3 som original, spelar det någon roll? Behöver man specialverktyget just för Vespa för att ta loss paketet eller kan jag sladda till närmaste moppehandlare och skaffa mig ett sådant verktyg där?

Kan ju även passa på att dryfta lite andra problem..

Motorn går ej att kicka igång, måste springa igång den med halvt gaspådrag. Tomgången är totalt obefintlig, utan gaspådrag dör den. Har gjort rent förgasare, insugsrör, topplock, cylinder, krök och bytt ljuddämpare. Även samtliga packningar från förgasare till ljuddämpare. Soppa kommer för stiftet blir blött. Till synes bra gnista finns, men ska byta kondensator, brytare, tändstift, tändkabel och hatt. Misstänker att det är dålig timing på tändningen eller dålig kompression. Jag har gått igenom de olika manualer som finns att tillgå online på scooterhelp och emscooters ang. tändningstiming. Har aldrig ställt in tändning tidigare, men tror jag gör rätt. 19 grader BTDC etc.. Krysskilen är fin, har 0.40 mellan spetsarna på brytaren och 0,60 på tändstiftet.

Finns det någon gearhead som har några stalltips i väntan på att alla nya delar kommer på plats?
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Återkommer här med en liten update

Nu har jag bytt alla de tändningsdelarna jag skulle, ställt in och dubbelkollat tändningen, plus att jag slängt dit en sprillans 16/16 Dellorto förgasare och nytt insug. Med andra ord eliminerat förgasarproblem.

Men stiftet blir fortfarande blött.. Och nu kan jag inte ens springa igång den. Så inga jättekliv till framsteg.

Det känns fortfarande som att gnistan är för svag på nåt sätt, minskar jag gapet på stiftet uppstår gnistan lättare, och det skall jag ju ej behöva göra?

Ska sticka till biltema o köpa en kompressionsprovare för att förhoppningsvis kunna utesluta kompet, men vilka värden gäller? minimum etc.

Kopplingen är åtgärdad iallafall.
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Vad har du för stl. på munstyckena i fuggen?
// K
Mike Tropic wrote:Återkommer här med en liten update

Nu har jag bytt alla de tändningsdelarna jag skulle, ställt in och dubbelkollat tändningen, plus att jag slängt dit en sprillans 16/16 Dellorto förgasare och nytt insug. Med andra ord eliminerat förgasarproblem.

Men stiftet blir fortfarande blött.. Och nu kan jag inte ens springa igång den. Så inga jättekliv till framsteg.

Det känns fortfarande som att gnistan är för svag på nåt sätt, minskar jag gapet på stiftet uppstår gnistan lättare, och det skall jag ju ej behöva göra?

Ska sticka till biltema o köpa en kompressionsprovare för att förhoppningsvis kunna utesluta kompet, men vilka värden gäller? minimum etc.

Kopplingen är åtgärdad iallafall.
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Jag har lite munstycken ligger jag ska prova
main jets= 44, 48, 52 och orig. 72 eller vad det är till 16/16
idle jets= de två orig. till 16/10 och 16/16, kommer inte på vilka det är just nu.
Men har bara hunnit testa mainjet 52 och orig. 16/16 idle jet.
Förgasaren verkar inte gå på ända in på insugsrörer till filtringen, den sitter som ett j@#la berg dessutom, så efter varje gång man fått bort förgasaren i den här värmen blir det rökpaus. Vet inte om det tar i i aluminiumhylsan eller insuget, jävligt kasst hur som helst när det är sprillans prylar.

Vid närmare inspektion igår efter kneget, så verkar det som om stiftet blir mer oljigt än dränkt i bensin, kanske ser ut så, men fan om det är kass packbox eller nåt som gör att oljan kommer upp i vevhuset.. Som sagt ska mäta komp.

Tack för litteraturen Klingen, utsökt läsning i hängmattan!
Post Reply