Komp..ppp..

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Komp..ppp..

Post by Thomas »

Hur mycke otätt kan det vara i mellan cylindern och kolv samt kolv ringar
tills det inte går att starta.....
Jag vet att det bästa är att ha super raka nya fina grejer men
hur långt slitet kan man ha och fortfarande köra..
Repor i kolv eller cykinder är inte bra men hur mycke och hur kan man
om man kan det känna skillnaden..
(vill hälst slippa byta cylinder..dyrt)

:smile:
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Hej

Kompet kan vara ganska lågt och den startar ändå men är det under säg 4 bar (dvs kompression under 4:1) så blir det nog till att springa mycket. Man kan testa med startgas också eftersom denna exploderar nästan helt utan komp och det är vid lågt varv och kall motor som det är värst.

kolvringgapet har jag för mig ska vara <0.4mm

Sen ska man inte köra med läckande/repig kolv av flera anledningar. Läcker ringarna rusar varm gas förbi vid förbränningen och värmer upp hela kolvkroppen som kan expandera och fastna. Dessutom kommer kolven och ringarnas spår att sota igen av läckaget.

Oljefilmen på cylinderväggen förstörs också om ytan är för repig och det kan göra att cylindern nyper.

En ny DR cylinder+kolv till en V50 kostar kring 700kr och det är väl investerade pengar, faktiskt billigare än att borra om & byta kolv.
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Det får nog bli en ny kolv kanske en ny cylinder också. jag fick ett
värme nyp här om dagen när jag hade kört för länge och för mycke på full gas,har en 16/10 förgasare och det kanske skulle vara bra att
byta till en 16/16.Lättare att hitta rätt munstyken.....tror jag..!

Jag får ingen skillnad när jag ändrar läget på tändplattan,den är
lika svår startad när den stått stilla ett tag men funkar mycke bättre
när den är varm.
Om det nu är metallen som sväller när den blir varm och då
blir ev kompet bättre(tätare).
Tack för svar jag får prova lyckan. :P
Ständigt denna vespa........
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Jag kan bara tala om att jag har köpt ny kolv och cylinder
och det behövdes många repor och väldigt otätt.
Byte av tändstift gjorde jag åxå.
Men jag upptäkte efter att ha monterat alla delar nya och fina,
att förgasaren lock den del som sitter med två skruvar satt hur lös som hällst.... och då är ju frågan...
Men nu går den bra startar hur bra som hällst och förgasaren är fast
skruvad. :grin: :? :grin:
Post Reply