Hej.
Min koppling är väldigt mycket trögare än andra jag har provat.
Vad brukar vara orsaken till det? Wiren och dess hölje verkar vara okej.
Hälsningar,
Johan
Hur åtgärdar jag en trög koppling?
Hej!
Kolla om plungen (tryckcylinder i mässing, vilken sitter i kopplingslocket) är sliten eller defekt och byt isåfall. Jag hade detta problem på min Primmy, men fick också tipset att korta wirehöljet så mycket det tillät - och de båda tipsen gjorde verkligen susen! Från stenhård koppling till normalmjuk på ett ögonblick...
Kolla om plungen (tryckcylinder i mässing, vilken sitter i kopplingslocket) är sliten eller defekt och byt isåfall. Jag hade detta problem på min Primmy, men fick också tipset att korta wirehöljet så mycket det tillät - och de båda tipsen gjorde verkligen susen! Från stenhård koppling till normalmjuk på ett ögonblick...
Tack! Det skall kollas i helgen!Terraplane Blues wrote:Hej!
Nr 25:Fredrick wrote:har någon en bra bild att visa som pekar på mässingsgrejen i fråga?
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page04.jpg
När kopplingar och bromsar går trögt men ändå fungerar så brukar det ofta vara att viren kärvar i höljet även om det går lätt och fint om man tar bort viren. En investering i ny vire och hölje brukar göra underverk. Smörj det hela med ATF olja så blir det fint! Varför inte vanlig olja då? Jo om man åker när det är kallt ute så kan den oljan bli så trög nere vid förgasaren som blir extra kall att man kan få gashäng. Ett tips från enduroskogarna...
Tvåhjulingsfantast