6v -> 12v primmy probs?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

6v -> 12v primmy probs?

Post by subitus »

Jag har nyligen monterat ett vespatronic 12v tändsystem i min primavera 67:a, tändningen funkar bra men resten är det sådär med.

Ljuset funkar ej i läge ett (mitten/parkljkus), dock tänds lilla lampan i andra läget tillsammans med halvljus.
Kommer ej ihåg ifall det va så innan jag gick över till 12v eller inte.
Mäter jag mellan anslutning 1 på ljusomkopplaren och 3 så ligger den och jordar med spaken även i läge ett.

Fotbromsenkontakten insåg jag ganska tidigt att jag ej kan använda då den ligger och sluter/jordar hela tiden.

Tutan funkar sådär tror inte den gillar 12v då den är gjord för 6v.

Så nu till mina frågor;

1.Passar tutan från en nyare PX i tuthålet på min primavera 67:a?

2.Jag har hört att fotbromskontakten på PX är av (NO) typ dvs sluter vid påverkan. Men Passar den i fotbromshuset på min primmy?

3. Är min ljusomkopplare kass då den jordar pol3 med ljusomkopplaren i mittenläge (parkeringsljus). Eller skall det vara så?

Blev lite soppigt inlägg som vanligt när man inte har bokom ett tangentbord att göra, men jag hoppas ni fattar vad jag är ute efter. :/
-1967 Primavera 154cc-
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

2. Japp... Finns 2 olika, tror den är röd den du ska ha.

Jag kör med orginaltutan i min konverterade vera. Har 2 stycken som jag konverterat till 12v elektronisk, och båda har orginaltutorna och 6v glödlampor kvar...
Post Reply