Mekade med en Vespa50S som gick ganska bra men som plötsligt bara tvärdog och vägrade starta. När man tog ur stiftet var det svart och oljigt och trots renblåsning vägra det att gnistra. När man mätte med ohm-metern var det mellan 20-100kOhm resistans mellan mittelektrod och jord - det borde vara "oändligt".
Nåja, i med nytt stift och på det igen och samma sak upprepar sig efter ett par minuter...
Någon som varit med om liknande eller vet orsaken? Provade att byta till ny bensin och det verkar bättre men man vet ju inte hur länge det håller. Packboxarna är OK och det luktar inte bensin i växelllådsoljan. Har aldrig varit med om att man får kortis i ett stift annat än vid loppa.
mvh/HB
Kortis i tändstiftet
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Blir stiftet blött så kryper bensinen ner i isolatorn och då är det bara arr slänga stiftet, blir kortis. Vanligaste är väl att växellådsoljan sugs in i motorn och surar ner, inte att bensinen går in i växellådan. Nu är jag ingen specialist på Vespa motorer men skruvar Suzuki och Husaberg om dagarna, en hel del tvåtaktare.
Tvåhjulingsfantast
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Tackar för bra svar, vi rensade stiften och fick liv i dem men sedan kortslöt de så for man startade igen - papperskorgen nästa.
Bensinbyte verkade göra susen - den har gått flera timmar nu
mvh/HB
Bensinbyte verkade göra susen - den har gått flera timmar nu

mvh/HB
Kölis wrote:Blir stiftet blött så kryper bensinen ner i isolatorn och då är det bara arr slänga stiftet, blir kortis. Vanligaste är väl att växellådsoljan sugs in i motorn och surar ner, inte att bensinen går in i växellådan. Nu är jag ingen specialist på Vespa motorer men skruvar Suzuki och Husaberg om dagarna, en hel del tvåtaktare.