Hejsan alla.
Jag funderar på att köpa en skoter, och bland allt sökande på nätet efter uppgifter och tips så hittade jag denna sida. Skitbra. Här finns ju all erfarenhet verkar det som. Vet inte riktigt vad jag skall köpa, men en 250cc av nått slag blir det nog. Det är ju så förbannat tråkigt att köra in en motor. Typ max 1/3 gas i 15 mil sen max 2/3 gas 150 mil. Phuuu. Är det verkligen så noga ? Om man köper en begagnad vet man ju ändå inte hur den är inkörd.
xtrail wrote:Hejsan alla.
Jag funderar på att köpa en skoter, och bland allt sökande på nätet efter uppgifter och tips så hittade jag denna sida. Skitbra. Här finns ju all erfarenhet verkar det som. Vet inte riktigt vad jag skall köpa, men en 250cc av nått slag blir det nog. Det är ju så förbannat tråkigt att köra in en motor. Typ max 1/3 gas i 15 mil sen max 2/3 gas 150 mil. Phuuu. Är det verkligen så noga ? Om man köper en begagnad vet man ju ändå inte hur den är inkörd.
Köp en beg om du vill gasa fullt på en gång. Självklart vet man inte hur en begagnad är inkörd, men man betalar ju förhoppningsvis mindre också.
Förr, på tvåtaktstiden var det inte ovanligt att man hade s.k inkörningsmunstycke som byttes vi första service.
Ett trick om man renoverar själv och vet med sig att man har svårt att inte gasa fullt är att spärra gasen, så att den helt enkelt inte öppnar mer än 1/3 på "fullgas". det kanske känns bättre i hjärnan att dra tills de tar stopp...
xtrail in da house:
Det är ju så förbannat tråkigt att köra in en motor. Typ max 1/3 gas i 15 mil sen max 2/3 gas 150 mil. Phuuu. Är det verkligen så noga
Köper du en ny scooter från Aprilia, Vespa, Piaggio, Gilera, Kymco, Derbi eller annat kvallitetsmärke (dock EJ Kinamaksiner) så kan man med gott samvete dra på från första milen, vi brukar rekommendera att ej skjutsa eller ligga på konstant varvtal dom första 50milen, man behöver inte heller plåga den på toppfart då den är ny. Dagens kvalite på delar, material, oljor, etc. gör att inkörning är något förlegat....
DP wrote:xtrail in da house:
Det är ju så förbannat tråkigt att köra in en motor. Typ max 1/3 gas i 15 mil sen max 2/3 gas 150 mil. Phuuu. Är det verkligen så noga
Köper du en ny scooter från Aprilia, Vespa, Piaggio, Gilera, Kymco, Derbi eller annat kvallitetsmärke (dock EJ Kinamaksiner) så kan man med gott samvete dra på från första milen, vi brukar rekommendera att ej skjutsa eller ligga på konstant varvtal dom första 50milen, man behöver inte heller plåga den på toppfart då den är ny. Dagens kvalite på delar, material, oljor, etc. gör att inkörning är något förlegat....
DP says: Go cruise and enjoy you ride.....
Jag håller med. Moderna 4-taktsmotorer mår bäst av vanlig stadskörning med varierande varvtal. Däremot kan jag rekommendera att byta olja och filter efter bara ett par tiotals mil. Det är ändå under de allra första milen som motorn "sätter sig" och allt ev. gjutskägg och annat ovälkommet trillar av och hamnar i filtret.
Min LX körde jag fullt med tämligen omgående och den går bättre än en kompis, som meskörde hela inkörningsperioden, likadana.
Lite nyfiken på hur din nya PX125 går, med katalysator mm. Min gamla men fina PX125 1984, med bara ungefär 1000 mil på mätaren, toppar mellan 90 och 100.
/jens
jencla wrote:Lite nyfiken på hur din nya PX125 går, med katalysator mm. Min gamla men fina PX125 1984, med bara ungefär 1000 mil på mätaren, toppar mellan 90 och 100.
/jens
Lär minst ta en månad innan jag försöker testa topfarten. Väntar först på att ha kört 100milaservicen. på papper står de 89km/h
Vem vet, det kanske tom stämmer