Fotlister till Popolino 1963

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Skoterett
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Wed 02 May 2007, 22:12
Location: Sweden

Fotlister till Popolino 1963

Post by Skoterett »

Hej!

Köpte en popolino i fredags som saknar fotlister.
Är det någon som vet längden på dem?

MVH

Jonas
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Fotlister till Popolino 1963

Post by wanten »

Skoterett wrote:Hej!

Köpte en popolino i fredags som saknar fotlister.
Är det någon som vet längden på dem?

MVH

Jonas
Hej.

Kan du inte mäta det på Vespan?

Annars har du kitet här;
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Tjena. Popolino ( VNS) har inte samma lister som Smallframe(VMA).
De är ungeför lika långa som de på t.ex touring, men bredden är samma som på smallframe. På tunneln ska det vara 2 st lister istället för gummimatta som på storasysterTouring ( Vgla/vglb) och elit.

De här till elit (vna /vnb) kan ev passa, med reservation, då man inte kan se bredden på bilden. Dock så saknas de 2 som är på tunneln i detta kit.

http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... cbc53bf46c
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

Ola Lång wrote:Tjena. Popolino ( VNS) har inte samma lister som Smallframe(VMA).
De är ungeför lika långa som de på t.ex touring, men bredden är samma som på smallframe. På tunneln ska det vara 2 st lister istället för gummimatta som på storasysterTouring ( Vgla/vglb) och elit.

De här till elit (vna /vnb) kan ev passa, med reservation, då man inte kan se bredden på bilden. Dock så saknas de 2 som är på tunneln i detta kit.

http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... cbc53bf46c
Okej. My bad. Hade dock för mig att jag hade bookmarkat den länken efter tips här på forat?

God natt,
Johan
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

wanten wrote: Okej. My bad. Hade dock för mig att jag hade bookmarkat den länken efter tips här på forat?
Det har du säkert, det är ett utmärkt kit till din maskin, som är en Vespa 125 smallframe (VMA1T/M). Dock gäller frågan en "gammal" Popolino (VNS), som är en largeframe specialtillverkad för svenska lättviktsregler. Den svenska importören återanvände -66 modellnamnet popolino till en helt annan maskin, därav namn-sammanblandningen :) Din maskin brukar kallas primavera här på forumet.
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Jag var med när Jonas "Silver" köpte sin Popolino.
En riktigt fin city-scooter, blev riktig sugen själv på en Pop.

Finns det någon info, hemsida eller liknande för denna modell?
Ola, du är ju inte helt obekant med Popolino.
Vilket trim gäller för orginalmotorn, om det finns?
Trimblås passar, det vet jag och px-motorn också.
Går det att sätta i större fälgar eller blir det knas med fram-
stänkan? Ser ut att bli tajt med större däck.

// K
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Åttatumsgaffeln är för kort för tiotumshjul, det gör att framdäcket tar i stänkan vid kraftig inbromsning, en bonusbroms som man kanske inte vill ha! Det skiljer inte mycket, men det räcker.

Jonas - som tiotumskonverterat en Elit -60
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Tjena Klingen å andra pop-fans!

Ingen hemsida finns nog i hela världen. Infot i mitt sjuka huvud kanske kan kopplas upp någon dag a´la johnny mnemonic :? :grin:
Image
För Vns1 gäller trimförbud. Dessa är omöjliga att få fatt i delar på då de är kolvstyrda med skum vev. Polaren försökte, det gick åt h-e.

För vns2 och uppåt finns ju som light-trim t.ex touringcylinder så enorma 150cc uppnås. Sen kan man ju övervålda med ett 177kit.

Att montera 4-bultad GS-fälg från VS1-3 är icke rekomendabelt då gaffeln är för kort i nedre längden, vilket innebär att vid kraftig inbromsning tar däcket i. Fast en del bryr sig inte då bromsen bara funkar halvkass :cry:
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Post Reply