En stolt nybliven ägare av en Popolino 1968 med funderingar

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
kalle mankan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sun 11 May 2008, 22:29
Location: Falun

En stolt nybliven ägare av en Popolino 1968 med funderingar

Post by kalle mankan »

Hej alla!

Som ni läste i rubriken så har jag förlänats ett nytt projekt. Jag har inte tidigare arbetat med tvåhjulingar men har en del bil renoveringar bakom mig. Objektet är tänkt att i första hand fungera som transport till och från arbetet, men vet ju aldrig vad som händer när man börjar riva i saker.....
Vespan har inte rullat på 20 år, men den ser och verkar relativt solid så det skall inte vara några problem att få i gång den då gnista finnes.

Några spörsmål:

Framgaffeln är borttagen då någon har svetsat upp styrstoppet samt införstningen för skärmen. Övriga delar, lager mm ligger vid sidan av. Finns det någon sprängskiss på det hela?

Hur ser det med reservdelförsörjning? Tips på var jag kan handla?

Det verkar saknas någon form av kåpa över svänghjulet/fläkten som skall föra luft mot motorn för kylning. Skall det sitta nån där eller är det jag som tänker puch dakota? I så fall hur ser den ut och kan den köpas?

Allmänt, vad annat kan vara bra att veta?

Ja som sagt var, det är några frågor och det kommer säkert mer allt eftersom!

//Kalle :grin:
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

Grattis till nyförvärvet!

Jag gjorde ett liknande köp för ett par veckor sedan. Dock i rullande form, men med en hel del skönhetsfläckar.
Det ska absolut sitta en kåpa där du beskriver. Om du får fart på den innan du sätter dit kåpan så ska du nog vara försiktig så att du inte överhettar maskinen, som säkerligen är i ganska stort behov av den ditfläktade luften där den sitter gömd under karossen. Ta inte mina ord som något grundande nu. Jag bara gissar i avsaknad av vettigare svar från gammelrävarna.

Jag har ingen vidare koll på gammelvespor än, men jag har fått för mig att om du ska handla i Sverige så är det EM Scooters i Göteborg som gäller:
http://www.emscooters.se/

EHR i Stockholm har ju iaf. varit duktiga på gammelvespor, men när jag var där för någon vecka sedan så grinade de mest över gamla vespor och sa att de inte skulle befatta sig med sådana längre. Iaf. inte handgripligen, men beställa delar kan du säkert göra.
http://www.vespa-service.se

Annars finns det våra tyska vänner på SIP Scootershop:
http://www.sip-scootershop.com/

Lycka till!
Johan
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Kul med en ny smallframe-ägare!

Din vespamodell heter egentligen bara Popolino i svenska registreringspapper, ska du leta efter delar är det Vespa 125/Primavera (PV) du ska leta efter. Orginal-popolinon (före -66) var en unik modell för Sverige, men din modell fanns överallt och det mesta finns att köpa nytt!

Den är också en s k smallframe och det rätta stället att posta frågor är forumavdelningen "Smallframes Rule", men du är knappast den första som hamnar i fel avdelning med sin nyinköpta smallframe :)

Sprängskisser på många vespamodeller, bland annat Vespa 50 (som är mycket lik PV) finns att hitta på nätet, på http://www.scooterhelp.com, V50-sprängskisserna finns mer specifikt att nå här:
http://www.scooterhelp.com/serial/V5A1T ... parts.html.

Lite skiljer den gamla V50'n från din lättviktare, just bromstrumman är t ex annorlunda (med den gamla modellen av slutna "bilfälgar") på den V50 scooterhelps sprängskisser visar, men jag tror du kan få det mesta klart för dig ändå genom att titta på dem. Möjligen är USA-versionen nyare och har mer lik bromstrumma: http://www.scooterhelp.com/serial/V5B3T.parts.book.html.

I övrigt kan jag bara instämma i wanten's rekommendationer. Fläktkåpan behövs definitivt, cylindern får sin kylning genom att svänghjulets fläktblad forcerar luft från omgivningen in under cylinderkåpan. Utan fläktkåpa överhetttas motorn snabbt. Du kommer se på sprängskisserna hur det ska se ut. Fläktkåpa och eventuellt saknad cylinderkåpa finns att köpa på de butiker wanten rekommenderade.

Lycka till!
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

flyttade topicen till smallframes-delen av forumet

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

En sak till, det finns numera en servicestationsmanual för primavera/V50 på scooterhelp, den har en del information om framgaffeln som kanske kan vara till hjälp:
http://scooterhelp.com/serial/service.V ... VMA2T.html
kalle mankan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sun 11 May 2008, 22:29
Location: Falun

Post by kalle mankan »

OJ, det kom lite nya fakta. Det sas till mig att det skulle vara en 68 men det verkar vara en 67 enligt scooter help och rep papper som jag fick i dag. Är det nån skillnad på en 68 och en 67? De första i chassienummret VMAIT.
Tack för svaren hittils och jag återkommer när jag fått i gång den.

//Kalle
kalle mankan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sun 11 May 2008, 22:29
Location: Falun

Post by kalle mankan »

bufflig wrote:Fläktkåpa och eventuellt saknad cylinderkåpa finns att köpa på de butiker wanten rekommenderade.

Lycka till!
Har kollat runt och försökt hitta nåt som verkar stämma med mina "wheels", ,men jag är inte helt på det klara med modell namn med mera. Är det nån som kan visa mig vilka kåpor jag skall ha?


//Kalle
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

har inte tid att kolla/leta just nu.

men om det står PV efter artikeln i fråga, så passar den din.

eller om det står primavera 125, så passar den oxå.

iallafall om du syftar på sip scootershop
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
kalle mankan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sun 11 May 2008, 22:29
Location: Falun

Post by kalle mankan »

Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

kalle mankan wrote:Alltså så skall denna passa?

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Japp, det är den. Finns i kromad och därmed dyrare variant också. Om du även saknade cylinderkåpan är det denna:

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Post Reply