P200 - svårstartad när det är varmt

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
realdexter
Drömmare
Drömmare

P200 - svårstartad när det är varmt

Post by realdexter »

Köpte en p200 -82 lagom till sommaren förra året. Körde mest varma fina dagar, och tyckte att vespan var svårstartad och gärna dog när man stannade och körde på tomgång. Även svårstartad när den borde varit rejält varmkörd.

Jag blev desto gladare när jag kickade igång den i mitten av april, första gången efter vintern. Vespan har stått i carporten hela vintern. Startade nästan direkt och gick som en klocka och har så gjort ända fram till idag. Som bekant har denna fredag varit årets hittills varmaste dag och det firade vespan med att 1 Vara svårstartad, även när den var varmkörd 2 Dog i nästan varenda korsning där jag fick stanna 3 Gick allmänt knackigt

Är det vanligt att vespor är känsliga för fint väder och värme?? Vad kan det bero på??

Alla tips mottages varmt
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!
Tyvärr ett fel som kan ha många olika orsaker.

Kanske behöver den bara en rejäl service med nytt stift (NGK B6ES) , rengöring av förgasare och liknande.

Det kan även vara tändspolen som är sönder.

Kan bero på låg vevhuskomression p.g.a. läckande packboxar, cylindern sliten eller/och slitna kolvringar.

Har den gått långt kan det vara förgasaren som är utsliten. (ovanligt fel)

Kan bero på svag gnista p.g.a. rostiga lameller i tändplattan och/eller svag magnetism i svänghjulet. (ovanligt fel)

VH/Calle
realdexter
Drömmare
Drömmare

Post by realdexter »

Det var många tips...

Jag tror helt enkelt att jag börjar uppifrån och byter tändstift, sen fortsätter jag väl listan igenom.

Tack för tipsen!!
Post Reply