Min Vespa har blivit misshandlad!

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
User avatar
rasjen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Wed 09 May 2007, 19:37
Location: Finland

Min Vespa har blivit misshandlad!

Post by rasjen »

Under valborgsnatten så har någon misshandlat min Vespa 200 GT...
Ryckt sönder styret antagligen för att försöka bryta upp styrlåset.
Vilket gjort att framhjulet verkar ha frikopplats från styret.

Är det någon som varit med om samma sak och kan säga om man kan laga det själv enkelt, eller om den måste in på verkstad för reparation.

Och om man kan fixa själv, vad behöver man införskaffa för reservdelar?

/Jens
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Jävla otur där. Idioter utan respekt. Speciellt en kväll som valborg.
Bara det är gjord av plåt så....
User avatar
rasjen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Wed 09 May 2007, 19:37
Location: Finland

Post by rasjen »

Ja och det känns extra trisst om man skall bli tvungen att punga ut 3000 kr i självrisk för att någon ryckt i styret.

Så om någon varit med om samma sak och vet hur man lagar, är jag tacksam för all hjälp som finns.

/Jens
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Jag har ingen erfarenhet av din modell, men har tidigare hittat den här sprängskissen: http://www.jettin.com/PiaggioProducts/GTParts.pdf... Om man tittar på den (förutsatt att den stämmer någorlunda med din modell), skulle ditt problem helt enkelt kunna vara i fästet mellan gaffeln och styret. I så fall borde du kunna inspektera genom att skruva bort höljet runt styret vid lampan. Med lite tur är det bara en att lätta på skruven som håller styret vid "framgaffeln", skjuta/vrida styret i rätt läge och dra åt. Se sprängskisserna i den ovan länkade PDF'en, sid 19, bild 32, 35 och 36 för detaljer.
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Det finns en stor insexskruv som håller fast styret. För att kolla om den är OK måste du ta bort kåporna på styret. Jag har för mig att det finns instruktioner för detta på http://www.modernvespa.com. Prova att göra en sökning där.
Här kan du se hur du tar bort kåpan på styret http://www.modernvespa.com/forum/topic7431.html
Om du tittar på den sista bilden ser du den stora insexskruven som håller fast styret, en bit under hastighetsmätaren (skyms delvis av ett kontaktstycke).

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
User avatar
rasjen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Wed 09 May 2007, 19:37
Location: Finland

Post by rasjen »

Tack för alla svar!

Då blir det till att ta fram skruvmejseln i helgen. Det låter ju faktiskt inte som ngn större operation.

/Jens
User avatar
rasjen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Wed 09 May 2007, 19:37
Location: Finland

Post by rasjen »

Nu är den reparerad!

Bulten som låser styret vid styrstången såg ut som en Banan (lägger upp en bild om jag lyckas fota den).

Det gick på 18 kr istället för 3000 kr i självrisk :). Tack alla som kom med tips!

/Jens
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

rasjen wrote:Det gick på 18 kr istället för 3000 kr i självrisk
Det är ju faktiskt en suverän konstruktion. I stället för att de knäcker styrlåset (och stjäl Vespan), knäcker de bara en skruv för 18 kronor, som man kan byta själv.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
User avatar
rasjen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Wed 09 May 2007, 19:37
Location: Finland

Post by rasjen »

Men enligt killarna på EHR borde mer ha gått sönder... Så jag vet inte om jag bara hade tur.

Glad är jag i alla fall.

/jens
Post Reply