Hej!
I dag skruvade jag loss avgasröret för att sen kunna svetsa på ett nytt "rör" som gått av.
Jag har en lyft (Piaggio-kopia från 50-talet) där jag kan ställa vespan "på huvudet" för att komma åt bra. Upptäckte då att det rann ganska rejält med bensin ner på fotskölden. Kommer det från lufthålet i förgasaren eller kan det vara något annat som fallerar. F.ö. så upphörde läckaget när vespan kom i plant läge igen.
Upptäckte också att "luftbälgen" behöver bytas = trasig. Hur pass krångligt är det, och jag antar att det kan vara läge att passa på att byta flera torkade gummidelar. Eller hur!
Finns det att köpa något kit av något slag med "alla" gummidelarna?
En som frågat förr....(om annat)
Erling
V50S - 1965
Det är flödesventilen i förgasaren som gör att det ofta rinner ut i andra lägen än horisontella.
Att byta gummibälgen är inga problem. Lättast är att lossa stötdämparfäste samt förgasare från insugningsröret och helt sonika tilta motorn bakåt. Sedan är det inga problem att trycka dit bälgen.
Beträffande gummidetaljer av funktionell betydelse finns det ett "Oil seal kit" att köpa. Det innehåller o-ringar och packboxar till motor och förgasare (flottörlocket). Byte av o-ringar och packboxar i motorn kräver dock att man klyver och demonterar den i detalj.
Vad jag minns bytade du packningar och flottörnål på förgasaren förra året? Annars är det också lämpligt att göra detta. Även filtpackningen mellan insugningsrör och förgasare kan vara värd att kontrollera (ska vara indränkt i fett eller olja).
Detta är vad du behöver om du vill byta allt:
http://www.sip-scootershop.com/pages/index.php?ID=9766
http://www.sip-scootershop.com/pages/index.php?ID=11674
http://www.sip-scootershop.com/pages/index.php?ID=11126
http://www.sip-scootershop.com/pages/index.php?ID=16453
http://www.sip-scootershop.com/pages/index.php?ID=11681
Att byta gummibälgen är inga problem. Lättast är att lossa stötdämparfäste samt förgasare från insugningsröret och helt sonika tilta motorn bakåt. Sedan är det inga problem att trycka dit bälgen.
Beträffande gummidetaljer av funktionell betydelse finns det ett "Oil seal kit" att köpa. Det innehåller o-ringar och packboxar till motor och förgasare (flottörlocket). Byte av o-ringar och packboxar i motorn kräver dock att man klyver och demonterar den i detalj.
Vad jag minns bytade du packningar och flottörnål på förgasaren förra året? Annars är det också lämpligt att göra detta. Även filtpackningen mellan insugningsrör och förgasare kan vara värd att kontrollera (ska vara indränkt i fett eller olja).
Detta är vad du behöver om du vill byta allt:
http://www.sip-scootershop.com/pages/index.php?ID=9766
http://www.sip-scootershop.com/pages/index.php?ID=11674
http://www.sip-scootershop.com/pages/index.php?ID=11126
http://www.sip-scootershop.com/pages/index.php?ID=16453
http://www.sip-scootershop.com/pages/index.php?ID=11681