Regpapper till en Popolino 1965?
Regpapper till en Popolino 1965?
En gammal kompis broder kontaktade mig härförleden efter att ha blivit ägare till en Vespa Popolino 125 från 1965. Dessvärre saknade maskinen papper och övrig registreringshistorik (regskyltar eller ägarnamn), varför han inte visste hur han skulle få den registrerad ånyo.
Jag lovade att höra efter via kontakter och SSK-forumet huruvida någon kunde tipsa om lämpligt tillvägagångssätt. Finns det möjlighet att begagna sig av papper från t ex en Primavera (som faktiskt heter Popolino i regpappren), eller faller det på ramnumrets prefix? Var hittar man annars papper på en Popolino och vad bör det kosta? Tips på andra vägar att gå?
MVH
Jag lovade att höra efter via kontakter och SSK-forumet huruvida någon kunde tipsa om lämpligt tillvägagångssätt. Finns det möjlighet att begagna sig av papper från t ex en Primavera (som faktiskt heter Popolino i regpappren), eller faller det på ramnumrets prefix? Var hittar man annars papper på en Popolino och vad bör det kosta? Tips på andra vägar att gå?
MVH
Detta brukar gå att lösa via MHRF, där Svenska ScooterKlubben är medlem. Fast jag tror att det kostar en slant.
Förslag: Du eller scooterägaren kontaktar Bo Jörnemark, han har kontakterna hos MHRF och vet hur man gör (tfn och mail under Försäkringar på startsidan på scooterklubben.com).
/jens
Förslag: Du eller scooterägaren kontaktar Bo Jörnemark, han har kontakterna hos MHRF och vet hur man gör (tfn och mail under Försäkringar på startsidan på scooterklubben.com).
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Tackar för infon, jencla! Hur mycket är "en slant", tro? Några hundralappar eller tusenlappar? Kanske man rentav tjänar på att försöka köpa papper på någon Popolino istället?jencla wrote:Detta brukar gå att lösa via MHRF, där Svenska ScooterKlubben är medlem. Fast jag tror att det kostar en slant.
/jens
Är det f ö någon som vet om det går att härleda identiteten via ramnummer? Har för mig att man kan göra detta via länsarkiv eller liknande?
MVH
Går du via MHRF skapar du en ny identitet för fordonet. Alternativet är att söka rätt på den via arkiven. Jag har aldrig gjort så men minns att det skrivits om hur man går tillväga i något nummer av ScooteristenTerraplane Blues wrote:Är det f ö någon som vet om det går att härleda identiteten via ramnummer? Har för mig att man kan göra detta via länsarkiv eller liknande?MVH
/jens
Okej, tack!Dartman wrote:ca 2 000 kr!
Tackar! Jag skall vidarebefordra informationen samt leta igenom gamla nummer av Scooteristen.jencla wrote:Går du via MHRF skapar du en ny identitet för fordonet. Alternativet är att söka rätt på den via arkiven. Jag har aldrig gjort så men minns att det skrivits om hur man går tillväga i något nummer av ScooteristenTerraplane Blues wrote:Är det f ö någon som vet om det går att härleda identiteten via ramnummer? Har för mig att man kan göra detta via länsarkiv eller liknande?MVH
/jens
MVH
Ramnummer har jag lyckats med med en gammal primavera, men det ska tydligen vara omöjligt numera. Har du däremot en gammal reggplåt, eller vet vilket regnummer den en gång hade, kan man kontakta arkivet i Ramsele där alla fordon som avregistrerades mellan 1972-2004 finns lagrade.
http://www.svar.ra.se/
Får du tag i det gamla typintyget går det att registrera in den igen, har du inte det måste du kontakta MHRF för en ursprungsbesiktning.
Mvh
Guran
Får du tag i det gamla typintyget går det att registrera in den igen, har du inte det måste du kontakta MHRF för en ursprungsbesiktning.
Mvh
Guran
jencla wrote:Går du via MHRF skapar du en ny identitet för fordonet. Alternativet är att söka rätt på den via arkiven. Jag har aldrig gjort så men minns att det skrivits om hur man går tillväga i något nummer av ScooteristenTerraplane Blues wrote:Är det f ö någon som vet om det går att härleda identiteten via ramnummer? Har för mig att man kan göra detta via länsarkiv eller liknande?MVH
/jens
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Tackar för svar! Du menar att du lyckades regga en Primavera enbart efter ramnumret? Varför funkar inte det längre? Tyvärr saknade den aktuella Popolinon all identifikation (förutom ramnumret), men det kanske är möjligt att luska fram regpappren via just ramnumret? Vill minnas att det skall gå via respektive ursprungsläns myndighet (Landsarkivet, eller vad det nu hette?).Hedge wrote:Ramnummer har jag lyckats med med en gammal primavera, men det ska tydligen vara omöjligt numera. Har du däremot en gammal reggplåt, eller vet vilket regnummer den en gång hade, kan man kontakta arkivet i Ramsele där alla fordon som avregistrerades mellan 1972-2004 finns lagrade.
Mvh
Guran
MVH
Det enda landsarkiv som kan söka på ramnummer är det i Härnösand.
Skicka en förfrågan på http://www.boup.ra.se/Order_fordon.asp
Om man har tur kan den ha rullat i Norrland en period. (Min 51:a hade det)
Sök på alla län där uppe.
Tyvärr är Härnösands arkiv även det långsammaste av alla, trots (eller pga kanske) att det är mest datoriserat.
/P
Skicka en förfrågan på http://www.boup.ra.se/Order_fordon.asp
Om man har tur kan den ha rullat i Norrland en period. (Min 51:a hade det)
Sök på alla län där uppe.
Tyvärr är Härnösands arkiv även det långsammaste av alla, trots (eller pga kanske) att det är mest datoriserat.
/P
Jag hade tur, för det verkar som den jag fick kontakt med tog sig tid och sökte på ramnumret. Polare som ringt efter det har fått beskedet att det endast går att söka på reggnummer. Antagligen har dom satt upp en regel som säger att dom inte ska tillåta det, av resursskäl förmodligen.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
Terraplane Blues wrote:Tackar för svar! Du menar att du lyckades regga en Primavera enbart efter ramnumret? Varför funkar inte det längre? Tyvärr saknade den aktuella Popolinon all identifikation (förutom ramnumret), men det kanske är möjligt att luska fram regpappren via just ramnumret? Vill minnas att det skall gå via respektive ursprungsläns myndighet (Landsarkivet, eller vad det nu hette?).Hedge wrote:Ramnummer har jag lyckats med med en gammal primavera, men det ska tydligen vara omöjligt numera. Har du däremot en gammal reggplåt, eller vet vilket regnummer den en gång hade, kan man kontakta arkivet i Ramsele där alla fordon som avregistrerades mellan 1972-2004 finns lagrade.
Mvh
Guran
MVH
Jag menar inte att du minns fel, men i vilket arkiv var det?
/P
/P
Hedge wrote:Jag hade tur, för det verkar som den jag fick kontakt med tog sig tid och sökte på ramnumret. Polare som ringt efter det har fått beskedet att det endast går att söka på reggnummer. Antagligen har dom satt upp en regel som säger att dom inte ska tillåta det, av resursskäl förmodligen.
Mvh
Guran
Terraplane Blues wrote:Tackar för svar! Du menar att du lyckades regga en Primavera enbart efter ramnumret? Varför funkar inte det längre? Tyvärr saknade den aktuella Popolinon all identifikation (förutom ramnumret), men det kanske är möjligt att luska fram regpappren via just ramnumret? Vill minnas att det skall gå via respektive ursprungsläns myndighet (Landsarkivet, eller vad det nu hette?).Hedge wrote:Ramnummer har jag lyckats med med en gammal primavera, men det ska tydligen vara omöjligt numera. Har du däremot en gammal reggplåt, eller vet vilket regnummer den en gång hade, kan man kontakta arkivet i Ramsele där alla fordon som avregistrerades mellan 1972-2004 finns lagrade.
Mvh
Guran
MVH
Jag minns inte fel, och det kan även bevisas i form av fotostatkopia på registreringsbeviset. Jag kontaktade SVAR i Ramsele, och detta var i nådens år 2002.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
Paka wrote:Jag menar inte att du minns fel, men i vilket arkiv var det?
/P
Hedge wrote:Jag hade tur, för det verkar som den jag fick kontakt med tog sig tid och sökte på ramnumret. Polare som ringt efter det har fått beskedet att det endast går att söka på reggnummer. Antagligen har dom satt upp en regel som säger att dom inte ska tillåta det, av resursskäl förmodligen.
Mvh
Guran
Terraplane Blues wrote: Tackar för svar! Du menar att du lyckades regga en Primavera enbart efter ramnumret? Varför funkar inte det längre? Tyvärr saknade den aktuella Popolinon all identifikation (förutom ramnumret), men det kanske är möjligt att luska fram regpappren via just ramnumret? Vill minnas att det skall gå via respektive ursprungsläns myndighet (Landsarkivet, eller vad det nu hette?).
MVH
Ok, jag har letat här i forumet efter info om hur man registrerar ett fordon som inte har papper.
Mitt senaste köp hade inga som helst dokument eller gammmal regskylt. Och jag har nu hamnat i en återvändsgränd.
Hos trafikstyrelsen sade de till mig: kan du inte styrka att den har rullat i sverige, kan vi inte hjälpa dig. Ta reda på det först! De hänvisade till riksarkivet i Stockholm där jag trodde att den fanns. Jag kollade där, för ägaren innan mig hade haft den i 19 år där och den fick han av en bekant som också bodde där. Inga papper som sagt.
Riksarkivet i Stockholm och Uppsala sade att det är ju i stort sett omöjligt att kunna ta fram en sån uppgift. De bad mig kolla med trafikstyrelsen, som precis innan bad mig kolla med riksarkivet!
Så nu sitter jag med min fina V30 från 51 tror jag, kan vara en 50, men också en 52. Den verkar inte gå att ta in i systemet. Finns det någon vänlig själ som har någon aning om hur jag löser detta? Oftaste läser man att "jag tror" eller "någon sade", men vänner, jag måste ha lite konkret hjälp här, för jag har ringt runt hela förra veckan och kommer ingenstans.
Det enda jag har är ett kvitto påskrivet av säljaren samt ramnummer och motornummer. Jag vill gärna ha den kvar, skulle vara surt att sälja den i delar bara för att man inte kan regga in den!
Så snälla, HELP!
Mitt senaste köp hade inga som helst dokument eller gammmal regskylt. Och jag har nu hamnat i en återvändsgränd.
Hos trafikstyrelsen sade de till mig: kan du inte styrka att den har rullat i sverige, kan vi inte hjälpa dig. Ta reda på det först! De hänvisade till riksarkivet i Stockholm där jag trodde att den fanns. Jag kollade där, för ägaren innan mig hade haft den i 19 år där och den fick han av en bekant som också bodde där. Inga papper som sagt.
Riksarkivet i Stockholm och Uppsala sade att det är ju i stort sett omöjligt att kunna ta fram en sån uppgift. De bad mig kolla med trafikstyrelsen, som precis innan bad mig kolla med riksarkivet!
Så nu sitter jag med min fina V30 från 51 tror jag, kan vara en 50, men också en 52. Den verkar inte gå att ta in i systemet. Finns det någon vänlig själ som har någon aning om hur jag löser detta? Oftaste läser man att "jag tror" eller "någon sade", men vänner, jag måste ha lite konkret hjälp här, för jag har ringt runt hela förra veckan och kommer ingenstans.
Det enda jag har är ett kvitto påskrivet av säljaren samt ramnummer och motornummer. Jag vill gärna ha den kvar, skulle vara surt att sälja den i delar bara för att man inte kan regga in den!
Så snälla, HELP!
Jag har registrerat in flera scootrar som har saknat papepr / trillat ur registret och har egentligen inte haft några större problem. Enkelt kan man säga att om man inte hittar de gamla handlingarna i arkivet så får man gå via MHRFs ursprungskontroll. Svarar gärna på frågor om någon har funderingar, bara att skicka ett PM.
/H
/H
Hur svårt kan det va?
Länsarkivet i Härnösand ligger 758,6 km från mig 
Tipsen kommer in, så jag har börjat få i ordning saker och ting. Tack alla vänliga vespa/lambretta ägare som försöker hjälpa till.
Jag börjar med MHRF och ursprungskontrol.
Men först lite detektivarbete, blanketter, bilder och så mycket tur!
Jag ska försöka uppdatera det med hur det går.
Har fått det förklarat att det tar tid tyvärr, men det har jag mängder av!

Tipsen kommer in, så jag har börjat få i ordning saker och ting. Tack alla vänliga vespa/lambretta ägare som försöker hjälpa till.
Jag börjar med MHRF och ursprungskontrol.
Men först lite detektivarbete, blanketter, bilder och så mycket tur!
Jag ska försöka uppdatera det med hur det går.
Har fått det förklarat att det tar tid tyvärr, men det har jag mängder av!
Nja, du behöver inte åka till arkivet för att söka. Just Härnösand kan söka på ramnummer. http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=17472
Sök alltså i länen gävleborg, västernorrland, västerbotten och norrbotten.
Har du tur har knarren rullat där någon gång.
/P
Sök alltså i länen gävleborg, västernorrland, västerbotten och norrbotten.
Har du tur har knarren rullat där någon gång.
/P
testa att ringa. Senast jag gjorde det var det gratis.anz wrote:Alltså, hur går sökningen till? Söker de med hjälp av datorn eller vadå?
För de tar 150 pix i kvarten! En timmes sökning blir 600 pix! Dessutom vet jag inte var den har varit reggad innan, kan lika gärna vara jönköping...
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Hmmm, när jag ringde dit visste de inget om tjänsten, de kunde bara svara på frågor från 1972 och framåt. När jag förklarade om tjänsten, och undrade hur de gick till väga med sökningen så sade de att det förmodligen fanns på mikrofilm och och att man gör det manuellt, som är lika med tidskrävande, som är lika med stora utgifter.
De hänvisade mig att prova med länsstyrelsen i Stockholmslän!
Tillbaka på ruta minus 15 typ.
När jag ändå påpekade att i tjänsten man hade på riksarkivet så kunde man bl.a. ange ramnummer, så sade de att det inte gick, utan att man måste ha ett gammal regnummer, och det är just det jag letar efter!
Men jag kanske kom fram till någon som inte var insatt i detta!
Just nu, efter ca 14 dagars letande och många samtal har jag kommit så här långt:
Steg 1- Börja med ursprungskontrollen.
De hänvisade mig att prova med länsstyrelsen i Stockholmslän!
Tillbaka på ruta minus 15 typ.
När jag ändå påpekade att i tjänsten man hade på riksarkivet så kunde man bl.a. ange ramnummer, så sade de att det inte gick, utan att man måste ha ett gammal regnummer, och det är just det jag letar efter!
Men jag kanske kom fram till någon som inte var insatt i detta!
Just nu, efter ca 14 dagars letande och många samtal har jag kommit så här långt:
Steg 1- Börja med ursprungskontrollen.
Äntligen. Fick brev från Transportstyrelsen idag om bifall på registrering för min vespa. Det återstår registreringsbesiktning. Men snart rullar den med en ny regskylt. Oj vad glad man blir.
Jag håller på att skriva en "how to" hur jag gjorde, kostnader osv, ifall någon annan skulle behöva det.
Jag återkommer när det är klart.
Jag håller på att skriva en "how to" hur jag gjorde, kostnader osv, ifall någon annan skulle behöva det.
Jag återkommer när det är klart.
Borde kunna platsa som artikel i Scooteristen också. Skicka gärna till scooteristen@scooterklubben.com.
/jens
/jens