Byta golv på en Touring -59, se bild

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
k_stad
Nybörjare
Nybörjare

Byta golv på en Touring -59, se bild

Post by k_stad »

Hur gör man när man ska byta golvet? Jag har sett att det finns nya att köpa.
Några speciellt att tänka på? Förresten går "luckan" i mitten golvet att ta bort, bara att lossa en av de två skruvarna som är synliga?
Image
Pontus

http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=2585
Bergfors
Lärling
Lärling

Re: Byta golv på en Touring -59, se bild

Post by Bergfors »

k_stad wrote: Förresten går "luckan" i mitten golvet att ta bort, bara att lossa en av de två skruvarna som är synliga?
Vilken lucka? Det finns väl ingen lucka där? I alla fall gör det inte det på min Touring -62.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

skruvarna är pluggar för de hål man skruvar reservhjulshållaren i.

Image

när man byter golv är det lite att tänka på, har inte gjort det själv men läst en artikel. man får vara lite försiktig när man kapar bort det gamla golvet eftersom det går en del rör för vajrar inne i ramtunneln.
Federico
backman
Nybörjare
Nybörjare

Post by backman »

Federico wrote:
när man byter golv är det lite att tänka på, har inte gjort det själv men läst en artikel. man får vara lite försiktig när man kapar bort det gamla golvet eftersom det går en del rör för vajrar inne i ramtunneln.
Det gör det? Jag klämde, funderade och fixade nu när jag monterade vajrar. Hittade bara det korta röret till fotbromsen. Men, de andra vajrarna som går fram till styret, ska dom gå genom specifika rör? Jag har bara tryckt mina igenom och fram upp till styret. Gäller rören alla modeller, konsekvent?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

backman wrote: Jag har bara tryckt mina igenom och fram upp till styret.
ja me.. funkat bra i 16 år..:eek:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

backman wrote:
Federico wrote:
Det gör det? Jag klämde, funderade och fixade nu när jag monterade vajrar. Hittade bara det korta röret till fotbromsen. Men, de andra vajrarna som går fram till styret, ska dom gå genom specifika rör? Jag har bara tryckt mina igenom och fram upp till styret. Gäller rören alla modeller, konsekvent?
Ja, det är helt beroende på modell. I det här fallet när det handlar om Touring så är det rör för växelvajrar och rör för kopplingen, och natuligtvis för bakbromsen. Nyare Vespor har inte rör.
Federico
k_stad
Nybörjare
Nybörjare

Post by k_stad »

Var sitter rören fast? Vad händer när jag ska byta golvet?
Pontus

http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=2585
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

k_stad wrote:Var sitter rören fast? Vad händer när jag ska byta golvet?
jag har inget svar på den frågan, det var http://www.ricambi.dk/ som sålde golv och hade en fin artikel/beskrivning på hur man bytte. maila honom och kolla om han har bilder kvar
Federico
Post Reply