Gilera 180 - modeller och historik?
Gilera 180 - modeller och historik?
Hej.
Jag har börjar snegla på att införskaffa mig en beggad Gilera 180 FXR (tvåtakt), och undrar om det är någon som vet en bra länk eller kan ge en kortare sammanfattning kring modellens historik. Dvs motorer, bromsar upphängning etc. Som jag förstår det har den haft olika märken på motorerna under åren, stämmer det?
Info om det finns någon årsmodell man absolut ska undvika, är ju såklart jättebra det med.
Mvh
Guran
Jag har börjar snegla på att införskaffa mig en beggad Gilera 180 FXR (tvåtakt), och undrar om det är någon som vet en bra länk eller kan ge en kortare sammanfattning kring modellens historik. Dvs motorer, bromsar upphängning etc. Som jag förstår det har den haft olika märken på motorerna under åren, stämmer det?
Info om det finns någon årsmodell man absolut ska undvika, är ju såklart jättebra det med.
Mvh
Guran
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
hedge in da house:
kan ge en kortare sammanfattning kring modellens historik.
Har haft en 50cc Runner och gillade den STORT, dock var den kittad med Polini EVO 70cc och gick som ett skott till någon stal den....
Har inte 100% koll på 180cc men vet lite vad som har varit problem med dom och största problemet var fram till 2001 med gafflar som läckte olja något kopiöst, det var samma gaffel på moppe & mc versionen, tyvärr höll den inte på 180cc så jag vet att det byttes en hel del gafflar på garanti på både moppe & mc. Efter detta bytte man till en mycket kraftigare gaffel på 125 & 180cc (tror dock inte att det kom några 125cc till Sverige). Det har även varit lite strul med tanken, bensinpumpen & den lilla expansionstanken som förser motorn med soppa (duhhh), sprickor i plasten och pumpar som inte funkar men Piaggio har varit rätt på med byten & fix på garanti.
DP says: Runner 180cc 2T är IMHO en höjdarscoot, har alltid ögat på om det dyker upp någon till rätt pris....
kan ge en kortare sammanfattning kring modellens historik.
Har haft en 50cc Runner och gillade den STORT, dock var den kittad med Polini EVO 70cc och gick som ett skott till någon stal den....
Har inte 100% koll på 180cc men vet lite vad som har varit problem med dom och största problemet var fram till 2001 med gafflar som läckte olja något kopiöst, det var samma gaffel på moppe & mc versionen, tyvärr höll den inte på 180cc så jag vet att det byttes en hel del gafflar på garanti på både moppe & mc. Efter detta bytte man till en mycket kraftigare gaffel på 125 & 180cc (tror dock inte att det kom några 125cc till Sverige). Det har även varit lite strul med tanken, bensinpumpen & den lilla expansionstanken som förser motorn med soppa (duhhh), sprickor i plasten och pumpar som inte funkar men Piaggio har varit rätt på med byten & fix på garanti.
DP says: Runner 180cc 2T är IMHO en höjdarscoot, har alltid ögat på om det dyker upp någon till rätt pris....
Jag vardagskörde några år en Hexagon (version 2) 1998 som hade samma pigga 180 cc tvåtaktsmotor som Runner 180. Den motorn var riktigt rolig att köra, när de väl fått bensinpumpen att funka som de skulle (gratis på garantin).
Min bild är att det var samma motor i alla FXR men att den först hade trumbroms (som min) och senare skivbroms. Mavio bör veta en hel del om detta, samma motor sitter även i hans Dragster 180.
I Göteborg (och utanför EM Scooters) börjar det dessutom dyka upp ett hyfsat stort antal Runner 180 utan reg.skylt. Den ultimata trimmade moppen
/jens
Min bild är att det var samma motor i alla FXR men att den först hade trumbroms (som min) och senare skivbroms. Mavio bör veta en hel del om detta, samma motor sitter även i hans Dragster 180.
I Göteborg (och utanför EM Scooters) börjar det dessutom dyka upp ett hyfsat stort antal Runner 180 utan reg.skylt. Den ultimata trimmade moppen

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hmmm...jag var av uppfattningen att tidiga Gilera 180 hade Minarelli-motor, som sedan (när vet jag inte) byttes ut mot Piaggios Leader-motor. Men jag vet som sagt inte alls om det stämmer.
Att dom går som attans, det vet jag.
Mvh
G
Att dom går som attans, det vet jag.

Mvh
G
jencla wrote:Jag vardagskörde några år en Hexagon (version 2) 1998 som hade samma pigga 180 cc tvåtaktsmotor som Runner 180. Den motorn var riktigt rolig att köra, när de väl fått bensinpumpen att funka som de skulle (gratis på garantin).
I Göteborg (och utanför EM Scooters) börjar det dessutom dyka upp ett hyfsat stort antal Runner 180 utan reg.skylt. Den ultimata trimmade moppen![]()
/jens
Sorry, Leadermotorn är ju såklart fyrtakt. Nej, vad jag menade var om de tidiga Runner hade Minarelli-motorn eller inte. Om alla har haft Piaggiomotorn är det ju kanon, eftersom det finns så himla mycket delar till dessa. Nu verkar det inte så, eftersom -98 låter som ungefär då runnern kom. Eller?
Italjet Dragster hade ett tag Minarelli om jag inte minns fel, och därför trodde jag (vet inte varför) att Gileran hade haft det också.
Mvh
Guran
Italjet Dragster hade ett tag Minarelli om jag inte minns fel, och därför trodde jag (vet inte varför) att Gileran hade haft det också.
Mvh
Guran
jencla wrote:Min Hexagon 98 hade definitivt en Piaggio-motor. FXR 180 ersattes 200? av VXR 200, där kom väl den fyrtakts Leadermotorn. Eller minns jag helt fel?
/jens
Min bild är att Dragster 50 hade en Minarellimotor medan 125 och 180-orna var från Piaggio. Och jag är 98% säker på att Runner 125 och 180 hade Piaggio-motorer direkt när de lanserades.
Har sökt lite på nätet men inte hittat någon bra Runner-historik. Jag kanske måste gå ner i källaren och leta fakta i gamla nummer av Scootering. Om inte någon annan vet?
/jens
Har sökt lite på nätet men inte hittat någon bra Runner-historik. Jag kanske måste gå ner i källaren och leta fakta i gamla nummer av Scootering. Om inte någon annan vet?
/jens
Alla tvåtaktarna har piaggios juvel i 125 och 180 utförande.
Som DP nämner är dom äldre uppochnergafflarna inte lika bra som dom konventionella gafflar som satt på dom senare årsmodellerna. Packboxarna var bara dåliga något år så en uppochnergaffel behöver inte vara dålig. Den rättvända är bara bättre.
Dom tidiga modellerna har tolvtumshjul och trumma i bak och dom senare tretton och skiva. Trumman är fullt tillräcklig. Speciellt i kombination med runnerns riktigt bra frambroms.
02 eller 03 ändrades designen lite försiktigt. Det syns speciellt i bak där sadeln går lite längre på dom senare modellerna och passagerarhandtaget är xxl.
Man sitter bra på runnern men jag tycker sadeln är lite mjuk.
Det finns hur mycket trimdelar som helst och med några små knep går det att få en nästan std 180 att gå väldigt bra med bibehållen bränsleekonomi. Struntar man i det finns det ingen gräns.
Som DP nämner är dom äldre uppochnergafflarna inte lika bra som dom konventionella gafflar som satt på dom senare årsmodellerna. Packboxarna var bara dåliga något år så en uppochnergaffel behöver inte vara dålig. Den rättvända är bara bättre.
Dom tidiga modellerna har tolvtumshjul och trumma i bak och dom senare tretton och skiva. Trumman är fullt tillräcklig. Speciellt i kombination med runnerns riktigt bra frambroms.
02 eller 03 ändrades designen lite försiktigt. Det syns speciellt i bak där sadeln går lite längre på dom senare modellerna och passagerarhandtaget är xxl.
Man sitter bra på runnern men jag tycker sadeln är lite mjuk.
Det finns hur mycket trimdelar som helst och med några små knep går det att få en nästan std 180 att gå väldigt bra med bibehållen bränsleekonomi. Struntar man i det finns det ingen gräns.

/David
Hexagon 250 hade en fyrtaktare från Honda. Fast min egen med 180 cc tvåtaktare var roligare och piggareBergfors wrote:Den enda outsourcade motor jag känner till att Piaggio har använt är en 250-kubikare från Yamaha (=Minarelli?) som väl satt i Hexagon. Alla tvåtaktare är definitivt Piaggios egna./Jörgen

Ev tänker du Jörgen på Aprilia Leonardo 250, den hade lånat 250-kubikaren från Yamaha majesty 250.
/jens
-
- Drömmare
Länkar?
Hej!
Jag har precis köpt en Runner 180 och ännu har jag inte känt något behov av att trimma den
Men jag undrar finns det några bra återförsäljare av trimdelar/delar till Gilera 180 eftersom jag misstänker att jag måste byta framgaffel i framtiden (fick anmärkning på bilprovningen)
Då tänkte jag nog byta till en "rättvänd" om det går?
Jag har precis köpt en Runner 180 och ännu har jag inte känt något behov av att trimma den

Re: Länkar?
http://www.sip-scootershop.com
http://www.scooter-center.com
Där finns nog allt du kan önska dig till en Runner.
/G
http://www.scooter-center.com
Där finns nog allt du kan önska dig till en Runner.
/G
per.lidman@alecta.se wrote:Hej!
Jag har precis köpt en Runner 180 och ännu har jag inte känt något behov av att trimma denMen jag undrar finns det några bra återförsäljare av trimdelar/delar till Gilera 180 eftersom jag misstänker att jag måste byta framgaffel i framtiden (fick anmärkning på bilprovningen)
Då tänkte jag nog byta till en "rättvänd" om det går?
-
- Lärling
http://www.blocket.se/vi/14451686.htm?ca=11_s
Gilera under demontering. Framgaffeln ser ut att finnas kvar.
//Anders
Gilera under demontering. Framgaffeln ser ut att finnas kvar.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Lärling
jencla wrote:Fast de var mopedvarianten av Runner, inte samma gaffel som på Runner 180.
I Göteborg börjar äldre Runner 180 dyka upp i förorten, utan skyltar och förklädda till mopeder. Den ultimata trimmade moppen?
/jens
Har Gilera runner 180 och en 200 VXR i göteborg "förorten" utan skyltar och förklädd till moped haha