edit: har ändrat lite så att det blir rätt märke....
Keihin, KOSO, OKO, BGM, Stage 6 är märket. PWK är Keihins modellbeteckning på den typen av förgasare. Så alltså KOSO PWK (kopia), Keihin PWK (original).
Jag sätter en hel massa sönderdragna OKO-skruvar på att den som ScootRS säljer (OKO) är -identisk- med alla andra PWK-replikor som säljs. Iallfall vad gäller dom jag sett hittills, både på foto och i verkligheten.
Jag hade aldrig problem med gången på OKO'n. Hojen gick bra, med ett bra mycket bättre klipp än Dellorton. Det var bara det att en bestyckning aldrig gick att få till. Hur jag än betedde mig, så gick den antingen hett som satan, eller så bluddrade den fullständigt. Säkert hade jag fått skitmunstycken, men det tillsammans med att allting är el cheapo på förgasaren gjorde att jag kastade upp den på hyllan och där blir den kvar.
Liten recap på vad som gick fel med fuggen, förutom bestycknings- och tiltproblemen:
* skruvar till flottörhuset gick inte att få loss utan sönderdragna KRYSS-skallar...polygrip fram
* oringen till densamma var för stor med bränsleläckage som följd,
* chokeanrättningen läckte i stängt läge (choke hela tiden)
* hela aluminiumgodset flexade i anslutningen
* gummipackningen till trottellocket raserades vid första isärmonteringen liksom oringen till bottenpluggen på flottörhuset
* Sexkantsmunstyckena jag fick hade en dimension som inte verkade finnas i min Kamasa-låda...skiftnyckeldags
* Det gick inte pga placeringen att komma åt att byta huvudmunstycke utan att montera bort hela flottörskålen
Detta alltså med en HELT NY förgasare.
Mvh
Guran
Federico wrote:
Jag får inte riktig koll, men det finns alltså kopia på kopian?
Keihin är originalet (modell PWK/flatslide)
KOSO är en kopia
och så de PWK kopior som b.l.a SCOOTRS säljer är väl inte KOSO?
Vad gäller hur de fungerar så har jag funderat över skillnaden mellan 2t förgasare och fyrtakt. DelLorto PHB finns ju i båda utföranden och det som skiljer förutom munstyckestorlekar är att nålsätet har en upphöjning som förhindrar att tillbakaflåset drar upp soppa. Men moderna 2t förgasare har inte alltid den "skärmen". Exempelvis de "PWK" som SCOOTRS säljer saknar den. Kan det vara så att en sån förgasare fungerar bra på reedmatad motor men mindre bra på klassisk kolv eller vevhusstyrd motor? Nu vet jag att Guran testat sin på reedmotor, men den kan ju vara ett dåligt ex på annat sätt...