Skrota dellorton!

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
mavio
Lärling
Lärling

Skrota dellorton!

Post by mavio »

Dragstern har haft en dellorto phbl 25 sedan dackefejden och jag har lagt ner en hel del tid på att bestycka den. Förra året inhandlade jag en Koso PWK 28 som är en oblyg kopia på Keihin PWK 28 men den har mest legat och samlat damm. Men förra veckan blev det monteringsdags.

Image

Dellorton är inte direkt finkänslig och ändrar man en grej blir gärna något annat lite sämre.

Koson är grymt lätt att ställa in. Man känner direkt var ändringen gjort resultat. En större förgasare ska ju ge mer topp och övervarv men Koson är faktiskt bättre på allt. Den ger mer effekt än dellorton oavsett hur högt trotteln är hissad. Den svarar desutom snabbare på gasen och motorn känns krispigare och vem vill inte ha en krispig motor? :o

Köpte en sats med nio nålar till den och en massa munstycken men nålarna har blivit kvar i lådan för efter ett par timmars laborerande och fikande blev bestyckningen så pass bra med nålen som satt i från början att den fick sitta kvar.

Seså, kasta era dellortosar nu och skaffa en förgasare från taiwan. Ni kommer inte att ångra er. :grin:
/David
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Skrota dellorton!

Post by Federico »

mavio wrote:Dragstern har haft en dellorto phbl 25 sedan dackefejden och jag har lagt ner en hel del tid på att bestycka den. Förra året inhandlade jag en Koso PWK 28 som är en oblyg kopia på Keihin PWK 28 men den har mest legat och samlat damm. Men förra veckan blev det monteringsdags.

Image

Dellorton är inte direkt finkänslig och ändrar man en grej blir gärna något annat lite sämre.

Koson är grymt lätt att ställa in. Man känner direkt var ändringen gjort resultat. En större förgasare ska ju ge mer topp och övervarv men Koson är faktiskt bättre på allt. Den ger mer effekt än dellorton oavsett hur högt trotteln är hissad. Den svarar desutom snabbare på gasen och motorn känns krispigare och vem vill inte ha en krispig motor? :o

Köpte en sats med nio nålar till den och en massa munstycken men nålarna har blivit kvar i lådan för efter ett par timmars laborerande och fikande blev bestyckningen så pass bra med nålen som satt i från början att den fick sitta kvar.

Seså, kasta era dellortosar nu och skaffa en förgasare från taiwan. Ni kommer inte att ångra er. :grin:
Hur stor är den? Jag vet att Mikuni TMX är svår att klämma in under kåpan på en vespa. Frågan är hur Keihins rundtrottelförgasare är, den är mindre och finns i bra storlekar, den sitter bl.la på suzuki cross 125:or
Federico
arfwidson
Entusiast
Entusiast

Post by arfwidson »

mavio: Vad har du mer för gott på Dragstern? Finns det mycket trim att köpa, såsom cylinderkit, toppar mm mm. Det är väl andra märken som har en lika dan motor?

/Samuel

längtandes efter att köra vespa, men är fast i Afghanistan
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

arfwidson wrote:mavio: Vad har du mer för gott på Dragstern?
Frågan är väl snarare vad du INTE har (om jag fattat det rätt) :evil:
/jens
Last edited by jencla on Wed 16 Apr 2008, 20:47, edited 1 time in total.
scooterdaddy - gammal är äldst
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Så stor:

Image

http://www.keihin-us.com/am/products/pwk.php

Tycker inte att den ser större ut än en phbh. Koson finns med 36 eller 39 mm anslutning. Min har 36 och passar bra i ett insug avsett för en phbh.

Det finns hur mycket grejjer som helst till dragstern. Det är en piaggiomotor som finns både som luft och vattenkyld i 125, 150 och 180 cc och den sitter i piaggio skipper, sfera, hexagon, typhoon, gilera runner, aprilia sr och säkert någon till jag glömt. Som 180 cc har den 20 hk orginal.

Närmare medelhavet kör man mycket dragracing med scooter och det finns mycket exotiska specialdelar.

Image

S&S och Fabrizi gör 210 cc kit i halvfabrikat om man vill ha den riktigt elak.

ImageM

Min har just nu:

Vev, cylinder, cdi, kopplingsfjädrar, rem och variator från malossi. Topp och pipa från pm. Går fint! Förresten drar den mindre bensin med nya förgasaren märkte jag idag. :grin:
/David
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Den är ungefär lika stor som en PHBH 28/30. Jag har en på hyllan som jag förmodligen aldrig kommer använda, så den kan du få för ett bra pris om du är intresserad.

Jag är som du kanske märker inte ett dugg impad av KOSO-kopiorna. Funkar dom, så är dom jättebra. Funkar dom inte (som min) så har man slösat bort pengar. Köp hellre orginalet, så vet du att munstycken och packningar håller måttet.

Och: KOSO'n funkar riktigt dåligt på Vespan av den anledningen att den inte gillar att bli tiltad åt sidan. På Lambrettan kan den nog funka bättre, -om- man får ett ex som faktiskt går att justera. Det gjorde inte min.

Edit: Ovanstående ovett gäller OKO-fuggar från ScootRS. Säljs under benämningen 'PWK-type'.

Mvh

Guran
Federico wrote:
mavio wrote:Dragstern har haft en dellorto phbl 25 sedan dackefejden och jag har lagt ner en hel del tid på att bestycka den. Förra året inhandlade jag en Koso PWK 28 som är en oblyg kopia på Keihin PWK 28 men den har mest legat och samlat damm. Men förra veckan blev det monteringsdags.

Hur stor är den? Jag vet att Mikuni TMX är svår att klämma in under kåpan på en vespa. Frågan är hur Keihins rundtrottelförgasare är, den är mindre och finns i bra storlekar, den sitter bl.la på suzuki cross 125:or
Last edited by Hedge on Thu 17 Apr 2008, 17:51, edited 1 time in total.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Hedge wrote:Den är ungefär lika stor som en PHBH 28/30. Jag har en på hyllan som jag förmodligen aldrig kommer använda, så den kan du få för ett bra pris om du är intresserad.

Jag är som du kanske märker inte ett dugg impad av KOSO-kopiorna. Funkar dom, så är dom jättebra. Funkar dom inte (som min) så har man slösat bort pengar. Köp hellre orginalet, så vet du att munstycken och packningar håller måttet.

Och: KOSO'n funkar riktigt dåligt på Vespan av den anledningen att den inte gillar att bli tiltad åt sidan. På Lambrettan kan den nog funka bättre, -om- man får ett ex som faktiskt går att justera. Det gjorde inte min.

Mvh

Guran
Federico wrote:

Jag får inte riktig koll, men det finns alltså kopia på kopian?

Keihin är originalet (modell PWK/flatslide)

KOSO är en kopia

och så de PWK kopior som b.l.a SCOOTRS säljer är väl inte KOSO?

Vad gäller hur de fungerar så har jag funderat över skillnaden mellan 2t förgasare och fyrtakt. DelLorto PHB finns ju i båda utföranden och det som skiljer förutom munstyckestorlekar är att nålsätet har en upphöjning som förhindrar att tillbakaflåset drar upp soppa. Men moderna 2t förgasare har inte alltid den "skärmen". Exempelvis de "PWK" som SCOOTRS säljer saknar den. Kan det vara så att en sån förgasare fungerar bra på reedmatad motor men mindre bra på klassisk kolv eller vevhusstyrd motor? Nu vet jag att Guran testat sin på reedmotor, men den kan ju vara ett dåligt ex på annat sätt...
Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

mavio wrote: Image
varför kör Italienare alltid scooterdragrace i jeans?
Federico
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Jag tror att det beror på att shorts ej uppfyller skyddskraven...
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Exakt. Badtofflor är nog inte heller tillåtet. 8)

Hedge: Du råkar inte ha lågfartsmunstycken mindre än 35 liggande? Jag har finkammat stans hojbutiker utan resultat.

Såg att det fuktade lite vid luftskruven och upptäckte att den inte hade någon packning. Inte heller Keihin har en packning där men Koson fick en oring som funkar fint.

Fick en del spännande symptom idag. Då och då gick den tokfett dränkte stiftet. Efter inspektion upptäckte jag att ventilationsslangen som sitter i skålens nederkant rört på sig och låg nästan rakt uppåt och var halvfull med bensin. Nu är den trimmad till ett par cm och scootern går fint igen.
/David
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

edit: har ändrat lite så att det blir rätt märke....

Keihin, KOSO, OKO, BGM, Stage 6 är märket. PWK är Keihins modellbeteckning på den typen av förgasare. Så alltså KOSO PWK (kopia), Keihin PWK (original).

Jag sätter en hel massa sönderdragna OKO-skruvar på att den som ScootRS säljer (OKO) är -identisk- med alla andra PWK-replikor som säljs. Iallfall vad gäller dom jag sett hittills, både på foto och i verkligheten.

Jag hade aldrig problem med gången på OKO'n. Hojen gick bra, med ett bra mycket bättre klipp än Dellorton. Det var bara det att en bestyckning aldrig gick att få till. Hur jag än betedde mig, så gick den antingen hett som satan, eller så bluddrade den fullständigt. Säkert hade jag fått skitmunstycken, men det tillsammans med att allting är el cheapo på förgasaren gjorde att jag kastade upp den på hyllan och där blir den kvar.

Liten recap på vad som gick fel med fuggen, förutom bestycknings- och tiltproblemen:

* skruvar till flottörhuset gick inte att få loss utan sönderdragna KRYSS-skallar...polygrip fram
* oringen till densamma var för stor med bränsleläckage som följd,
* chokeanrättningen läckte i stängt läge (choke hela tiden)
* hela aluminiumgodset flexade i anslutningen
* gummipackningen till trottellocket raserades vid första isärmonteringen liksom oringen till bottenpluggen på flottörhuset
* Sexkantsmunstyckena jag fick hade en dimension som inte verkade finnas i min Kamasa-låda...skiftnyckeldags
* Det gick inte pga placeringen att komma åt att byta huvudmunstycke utan att montera bort hela flottörskålen

Detta alltså med en HELT NY förgasare.

Mvh

Guran
Federico wrote: Jag får inte riktig koll, men det finns alltså kopia på kopian?

Keihin är originalet (modell PWK/flatslide)

KOSO är en kopia

och så de PWK kopior som b.l.a SCOOTRS säljer är väl inte KOSO?

Vad gäller hur de fungerar så har jag funderat över skillnaden mellan 2t förgasare och fyrtakt. DelLorto PHB finns ju i båda utföranden och det som skiljer förutom munstyckestorlekar är att nålsätet har en upphöjning som förhindrar att tillbakaflåset drar upp soppa. Men moderna 2t förgasare har inte alltid den "skärmen". Exempelvis de "PWK" som SCOOTRS säljer saknar den. Kan det vara så att en sån förgasare fungerar bra på reedmatad motor men mindre bra på klassisk kolv eller vevhusstyrd motor? Nu vet jag att Guran testat sin på reedmotor, men den kan ju vara ett dåligt ex på annat sätt...
Last edited by Hedge on Thu 17 Apr 2008, 17:55, edited 1 time in total.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Välkommen! Det där är ett av dom största problemen med OKO. Det finns inga mindre att få tag i. Det var anledningen till att en polares Lambretta drog 1 liter milen i stan, och att en annans blev utbytt.

Dom andra symptomen stämmer väl överens med mina egna övningar som beskrivits ovan.

Som sagt, får man den att funka är den ett klipp. Får man det inte, så har man en snygg brevpress.

Mvh

Guran
mavio wrote: Hedge: Du råkar inte ha lågfartsmunstycken mindre än 35 liggande? Jag har finkammat stans hojbutiker utan resultat.

Såg att det fuktade lite vid luftskruven och upptäckte att den inte hade någon packning. Inte heller Keihin har en packning där men Koson fick en oring som funkar fint.

Fick en del spännande symptom idag. Då och då gick den tokfett dränkte stiftet. Efter inspektion upptäckte jag att ventilationsslangen som sitter i skålens nederkant rört på sig och låg nästan rakt uppåt och var halvfull med bensin. Nu är den trimmad till ett par cm och scootern går fint igen.
Last edited by Hedge on Thu 17 Apr 2008, 17:55, edited 1 time in total.
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Scootrs säljer OKO, inte KOSO.

Image

Okoförgasarna har dåligt rykte pga kass kvalitet. Koso är nog snäppet bättre.

Jahapp inga mindre munstycken. Har jag köpt en för liten förgsare.. :evil:

Då får jag nog prova mitt nålkit. Funkar inte det finns det keihintrottlar som passar koson.
/David
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Sedär, ytterligare en anledning till att min suger då...för på min står det ju OKO. Jag bugar mig i vördsam rodnad.

Till alla: Mina rants ovan berör OKO-förgasare från ScootRS. INTE KOSO. OK?

Anyway: det FINNS mindre lågfartsmunstycken, ScootRS säljer storlekarna 32 och 34. Det fanns inte förut, så därav min kommentar.

Någon annan verkar inte ha dom, så jag gissar att dom är tillverkade inhouse.

Mvh
Guran

mavio wrote:Scootrs säljer OKO, inte KOSO.
Okoförgasarna har dåligt rykte pga kass kvalitet. Koso är nog snäppet bättre.

Jahapp inga mindre munstycken. Har jag köpt en för liten förgsare.. :evil:

Då får jag nog prova mitt nålkit. Funkar inte det finns det keihintrottlar som passar koson.
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Mikuni! Vad mer behöver man säga? :grin:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

patrikgrann wrote:Mikuni! Vad mer behöver man säga? :grin:
Jag pratade för två år sedan med Helge på Scooter & Service, han hade Mikuni på sin Sprint (PX200/malossi S&S,special) som gav ca 30HK på slangen. Han skulle byta till en Keihin (äkta) PWK p.g.a att Mikunin var svårbestyckad på låga varv....

Men man kan väl räkna ut att både Mikuni och Keihin är marknadens bästa eftersom de sitter original på alla 2t/cross/motorcylar men bra kvalitet och hög effekt. Det gäller väl bara att hitta en som passar just den motortyp och setup som man har.

Vad kostar en äkta PWK? 3k?
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Keihin PWK 28 kostar runt 180 Euro på Scooter Center.

...men jag vet en person i vår bekantskapskrets som precis är i farten med att sälja en språjlans för mindre än så. Om det kan vara av intresse, alltså?

Mvh

Guran
Federico wrote:
Jag pratade för två år sedan med Helge på Scooter & Service, han hade Mikuni på sin Sprint (PX200/malossi S&S,special) som gav ca 30HK på slangen. Han skulle byta till en Keihin (äkta) PWK p.g.a att Mikunin var svårbestyckad på låga varv....

Men man kan väl räkna ut att både Mikuni och Keihin är marknadens bästa eftersom de sitter original på alla 2t/cross/motorcylar men bra kvalitet och hög effekt. Det gäller väl bara att hitta en som passar just den motortyp och setup som man har.

mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Viktigt det där med KOSO och OKO. Jag har ju den fiina fulkopian och du har den fula fulkopian. :grin:

Trodde jag skulle få bekänna hur kass koson egentligen är här på forumet efter att den plötsligt börjat gå jäkligt fett under eftermiddagen. Den bara bluddrade under halv gas och sedan laddade den på helt skevt som vanligt. En smula svårhanterligt. Skrämde nog en eller annan pensionär och väckte antagligen alla barn på hela söder som lagt sig innan åtta.

Kom hem och plockade isär och blåste rent och ut kom lite klegg. Då gick ljuset upp för mig. Koson har inget soppafilter som dellorton hade. :yuck: Filter är monterat och nu går den som vanligt.

Tack för tipset om munstycken. Såg att dom hade nålar motsvarande keihins egna också.

Image

Så här ser nålmunstycket (?) ut i min. Är väl inte fyrtaktsvarianten?
/David
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Hedge wrote:Keihin PWK 28 kostar runt 180 Euro på Scooter Center.

...men jag vet en person i vår bekantskapskrets som precis är i farten med att sälja en språjlans för mindre än så. Om det kan vara av intresse, alltså?

Mvh

Guran
Federico wrote:

Den kan nog jag vara intresserad av!

Men måste va 35-36 i anslutningsdiameter annars blir det svårt.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

marre wrote:
Hedge wrote:Keihin PWK 28 kostar runt 180 Euro på Scooter Center.

Mvh

Guran
Federico wrote: Jag pratade för två år sedan med Helge på Scooter & Service, han hade Mikuni på sin Sprint (PX200/malossi S&S,special) som gav ca 30HK på slangen. Han skulle byta till en Keihin (äkta) PWK p.g.a att Mikunin var svårbestyckad på låga varv....

Den kan nog jag vara intresserad av!

Men måste va 35-36 i anslutningsdiameter annars blir det svårt.
Jag behåller min sunkiga PBHB, eftesom jag inte vill köra så fort.....;)
Federico
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

mavio in da house:
skrota dellorton

Det där är väl inga förgasare!?!?!?!?!

Image
Image
Image

Detta är en 34mm magnesium Dellorto för spritmissbruk, banjo för dubbla bränsleslangar, nylon munstycken (metanol reagerar med mässing) stora nog att flöda en Cadillac, ni snackar om litern/mil den här surplar 3-4 gånger det och priset, nja en skön slant!!! Sitter på Project LTO....

Lite mer seriöst så har jag och en polare jobbat med en sån där Koso med någon form av "power jet" men vi lyckades aldrig få den att lira helt 100% annars måste jag säga att kvaliten på den var helt OK...

DP says: Förgaseri, el & kylarvätska (finns som väl är inte på Vespan) är det värsta som finns att felsöka...
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Hah! Vilket urtidsdjur du har hittat. Jag får nog ta och besöka mosta snart och kolla på dina galna projekt.
/David
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Planerar ett köp av en Mikuni Tm24 till min Lambretta.
En knapp till choke verkar ju vara standard på den förgasaren.
Någon som har erfarenhet av eventuellt strul när det gäller
konvertering till vajerchoke?

Har hittat dessa satser för vajer:
http://scooter-center.com/catalog/produ ... ts_id=1538

http://www.lambretta.net/shop/shopexd.asp?id=5823

http://www.lambretta-teile.de/product_i ... -TM24.html
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Vad säger ni om denna Keihin PWK 28mm förgasare http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=701

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Det där är den fulaste av fulkopiorna. :yuck:
/David
Post Reply