Backmans GL 150 -63

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
backman
Nybörjare
Nybörjare

Backmans GL 150 -63

Post by backman »

Kopierade mitt projekt rakt av från ett annat forum. Tänkte att det platsade här också!

Varmt Välkomna!

En historia som sträcker sig 45 år tillbaka i tiden skall inta en ny skepnad. Lite mer feminin, kanske ännu mer retro. En Vespa GL på 150cc från 1963 skall genomgå en smärre förvandling.

Det var snart 3 år sedan som jag och min väninna Lucas släpade hem denna klenod hem till mig. Unga, smygpilska och med en vision:
"Göra narr av det risiga, och bjuda på något fräscht! "
Det pillades och saker flöt på. Men hos en mellanhand som skulle lacka tog det stopp. Nu är kampen upptagen igen!

Bakgrund:
Hojen har stått orörd i en lada i snart 30 år. Användes av min vänninas mor tidigare i världen som pendlarfordon. Den gick enligt uppgift bra tills den ställdes av.

Syfte:
Tanken är att denna ska bli åkbar igen. Nytt skall blandas med gammalt och tillsammans ska de båda epokerna mötas och bilda en nyrenoverad retromaskin. Mycket av det gamla på hojen kommer stanna "orört", medans influenser av nytt tillkommer. Här främst en stilig lack, som visar på nyrenovering.

Info, inköpslistor osv kommer efterhand. Just nu är jag bara sugen på att få igång projektet igen!

Så här såg den ut när jag tagit hem den till mig. Längesedan nu. Men potentialen råder det ingen tvekan om!
Image

Image

Image

Efter detta genomgick Vespan en bred fas av nedplockning, anteckning och lagring av delarna.
När plåten var fri från övriga komponenter började detta projekts mest tidskrävande projekt. Slipningen. Våtslipning.
Det gick åt många timmar för att få fason på de 2 lagren lack som satt, och all rost som kommit krypandes.

Nedplockningen.
Image

Här börjar det eviga våtslipandet. Använde mig även i en liten utsträckning av färgborttagningskemikalier. Men det var svårt att få dem att bita.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Något som var enormt tacksamt vid denna slipning, det var sannerligen plåtraketens former. Kvinnliga avrundningar och djupa dalar. Vespadesginern visste vad han gjorde. Denna hoj byggdes för 50 år sedan. Designen står sig än idag. Imponerande!

Lackeringen
När det som kunde våtslipas hade våtslipas, då kvarstod en del plåtarbete. Svetsning här och var, plåtslageri, spackling och lack.
Jag lämnde den till en polare först, men där tog Försvaret honom från min hoj, och projektet avstannade för honom. Det var först i höstas som hojen återvände därifrån, i bättre skick än innan givetvis, men ändå med kvarstående arbete.

Olssons Bil & Plåt här i trakterna antog sig utmaningen och visade sig besitta enorm skicklighet i plåt och lackjobb. De utförde ett resultat som gjorde mig ordentligt imponerad!
I Början av denna vecka fick jag tillbaka plåthistorian från dem, i ett skick jag inte förväntat mig. Bra gjort!

Lack-djungeln! Inget lätt beslut, men jag valde från hjärtat, och tror det samstämde med hjärnan sen.
Image

Smygbilder hos lackeraren
Image

Image

Hemma igen i verkstaden efter nästan 2 år på flykt! I ny positiv skepnad.
Image

Image

Image

Image

Image

Fälgarna lackade i en klockren gräddvit nyans som är svår att återge på bild. Men tänk er svarta däck med vita däcksidor på detta, samt ett polerat centrumbultsskydd. Lär bli succé!
Image

Den nya, lite mer smakfulla, sadeln testmonterad. En bönpall skall monteras också. Men hittils ser det lovande ut!
Image

Ett exempel på hur jag vill bevara det gamla. En solblekt mätartavla ger en skön retrokänsla och vibbar av sol och 60-tal. Bra samspel mellan nytt och gammalt.
Image

Jag har fått hem en uppsjö av nya delar i form av vajrar, oljor, packningar, lister osv som skall monteras. Mer behöver beställas, och jag informerar om vad allt eftersom.
Image

Motorn är väl nästa steg i utvecklingen. Här behövs inte mycket mer än en ordentligare service. Jag behöver också se över tändsystemet och växelväljaren ordentligt. Skrubb och tvätt av insida och utsida med andra ord!
Image

Detta vad jag har att bjuda tills nu.
Projektet kommer säkerligen komma långt upp på stegen under våren. Men, stressa är det sista jag vill. Hojen skall byggas från grunden, med bra komponenter i gott skick! Så ni får ha tålamod med mycket detaljbilder och ett lugnare tempo. Men det kan nog bara vara bra i en stressig vardag.

Update 8/4 "- April, april"

- "Backman, det tar fet tid för dig att updatera! Har du käkat fett?"

- "Käkat fett, hur då menar du fett?"

- "Ja, alltså. Jag säger det mest som en diss. En diss som ska sporra dig att hålla oss updaterade."

- "Jaha, sånt fett. Ja, då har jag väl ätit en del.."

Som sagt, det var ett tag sen man slängde in lite "Text & Bild" här. Men, skam den som ger sig! Dags att följa reglementet och updatera lite.

- "Fettätare, istället för att snacka skit, berätta då vad som hänt sen sist!"

* Jag har bytt verkstad för att få bättre space osv.
* Jag har skruvat, sorterat grunkor och ätit tunnbröd.
* Jag har fått hem en fetbeställning på en del elprylar samt lite kromlister osv.
* Jag har knäppt alldeles för få bilder, men slänger upp dom jag har här.

[I- "]Dåså, då vill ni väl ha bildbevis från fettätare också antar jag!"[/I]

Delar av den nya lokalen som Vespan bor i.
Image

Motortvätt, skrubbning och polering. Det var välbehövligt. Här tar nöjd bondson motorn mot rätt glans.
Image

Den börjar bli lite renare.
Image

Ordningsamma män har väldukade bord att meka på!
Image

Lite testmontering och justering. Hon ser fin ut för ögat snart. Det är bara några ynka få detaljer kvar innan testrun ;)
Image

Vespan fick en lek- & mekkamrat också. Jag ska försöka hålla er updaterade om henne också.
Image

- "Din stinkande fettätare, var det där allt?

- "Ja, det verkar inte bättre. Det var vad jag hade att bjuda på för stunden. I veckan ska fotlistkit och motorn monteras på hojen. Bilder och info om det bör dyka upp. Annars har jag mina 3 jobb att ägna mig åt mellan varven också, så jag ska se vad jag hinner med. "

- "Ajaj, kapten. Klart slut."

- "Klart slut."

UPDATE 10/4

Ägnade 4 timmar i verkstaden idag till lite småpill. Håller på att montera fotlisterna och andra kromlister. Inget är direkt bolt-on, utan jag måste borra nya hål i listerna osv. Sedan fäster jag dom inte med skruv, utan nitar fast dom, vilket skapar ännu lite mer arbete. Men, det går åt rätt håll i alla fall.

Har även börjat bygga mitt nya elsystem till kabelhärva. Det är lite pill och mickel för att få alla kablar rätt osv, men jag bör få ihop det.

Några bilder mest för att hålla er ifrån all porr i dessa barnporrstider.

Här har jag lyckats nita dit lite fotlist.

Image

2 fotlister samt bensköldslist monterad.
Image

Ren porr i mina ögon.
Image

Addera en upptagen skjutssadel, en blommig sommarklänning, en stråhatt och en picknick som övergår i brutal älskog.
Förstår ni nu syftet med detta projekt?
:)

Håll till godo, torpare!
backman
Nybörjare
Nybörjare

Post by backman »

109 visningar och NOLL kommentarer? Är detta forum så tråkigt alltså? Aja, jag updaterar väl i vilket fall...

Det hände en del idag.

Monterade elsystemet som jag gått igenom och fräschat upp. Fick även dit fotlisterna. Måste bara skruva ändbiten på mittenlisten, eftersom änden kommer mitt för balken i golvet, vilket gör att jag inte kan nita där. Men ajg drar en skruv istället bara.

Motorn börjar också ta form. Cylinderpaketet monterat, tändspolen iordninglödd och monterad med ny tändkabel och hatt. Nu hoppas vi på gnista och en fin motorgång!

Image

Image

Image

I nuläget ligger porschebyggets nylackade delar utspridda över verstadens cementgolv. Detta gör att man får traska runt som en fånig balettdansös över dansgolvet. Imorgon ska dörrar, huv osv monteras på bilen, och plötsligt hoppas jag på bättre utrymme.

Image[/img]
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

En väldigt snygg Vespa, och en seriös renovering! Och jag älskar din Porsche, en riktig karamell. Fortsätt berätta hur det går!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Heisann!

Ja, jeg er fullstendig enig med Jencla!
-en kjempefin scooter ser det ut til å bli!!

Ellers er Porche'n nydelig...
Replika eller ekte?
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
backman
Nybörjare
Nybörjare

Post by backman »

Härligt med era ord grabbar!

Porschebygget är inte mitt, det är min mekkamrats. Det är en VW-botten med en fiberkaross. Alltså ett replikabygge. Man blir själv sugen på att dra igång något liknande. Sjukt intressant att bygga en "ny" bil från grunden av en bubbla.

Ni ska hållas updaterade om båda projekten!
backman
Nybörjare
Nybörjare

Post by backman »

UPDATE 8/5

Jag har tagit lite ledigt från forumet och det internetbaserade livet ett tag. Jag har tagit del av det analoga livet istället.

Men lite har hänt i verstaden och jag kände att ni kunde vara redo för lite nytt.

Motorn har monterats, och lite annat smått och gott har hänt. Bilder säger mer än 1000 ord, Erik säger det dubbla.

Motormontering.
Image

Stiligt. Kändes underbart att fästa motorn på en nylackad ram. Där kan vi prata rena och fräscha ytor. Ni väntar bara fästning av vajrar och påkoppling av elen, sedan borde vi kunna fortsätta resan mot testrun.
Image

Image

Sextiotalskonst. I plåt.
Image

Image

Image

Porrig verkstadsvy.
Image

Likabra att ni får en tjuvtitt på mekkamraten också. Hon börjar ta form hon också. Det fattas bara lite detaljer såsom motor och komplett elsystem. Men sånt brukar lösa sig med tiden.
Image

Interiören på Speedsterbygget börjar ta form. När mattorna satts dit kvarstår inte mycket för att stolar osv ska kunna monteras. Sen rullar snart bettan!
Image

Fråga:
Jag är lite osäker ur vilka hål vilka vajrar och kablar ska komma. Några tips? Jag måste även skaffa gummikransar till metallhålen, så jag inte nöter kabel under kommande månskensfärder.
backman
Nybörjare
Nybörjare

Post by backman »

UPDATE 17/5

Har blivit några timmar i garaget senaste veckan. Jobbade mest med framtrumman för att få det okej. Lackade fjäder osv, och monterade ihop. Det har även limmats mattor och instrumentbrädeläder på Speedsterbygget. Så, vi har haft att göra.
Jag skickar med ltie bilder, så ni klarar lördagkvällen utan att undra alltför mycket hur det går med Vespan.

Framgaffel monterad med trumma, dämpare och fälg. Smakfullt som en katt i en kattlåda!
Image

Börjar mer och mer likna något färdigt i alla fall
Image

Canvasmatta i sittbrunnen limmas. Vi känner oss som Somaliska gatubarn i verstaden. :)
Image

Börjar ta form, ajemänn!
Image
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Läcker färg på Vespan!
subitus
Entusiast
Entusiast

Post by subitus »

MER...visa mer... :o . Baby-blå med vita rims, vilken pastelldröm!
Har polaren din köpt ett komplett speedster replikakit, var isåfall?

Skall följas!
-1967 Primavera 154cc-
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Verkligt snygg, babyblå är annars en svår färg som gärna ser hemma-penslad ut men denna är ju en riktig pärla. Såg att senaste posten var innan sommaren så jag hoppas att du har fått ut den på vägarna så att du och din omgivning kan njuta av objektet.

Fräckt motorstativ, väldans enkelt men ändå fullt funktionellt i förhållande till att ha motorn skramlande rund på garage-golvet

mvh/HB

Den svarta fläktkåpan skulle vinna på att lackas om även den...
Oliver
Drömmare
Drömmare

Post by Oliver »

Addera en upptagen skjutssadel, en blommig sommarklänning, en stråhatt och en picknick som övergår i brutal älskog.

Fantasktiskt citat ett av det bättre genom vesprenoveringens historia. Otroligt sensuellt med en stark känsla av framtidstro, väldigt optimistiskt när man stå i dörren till sommarens underbara värld.

Mycket trevligt projekt som är organiserat och ordningsamt med ett redan gott resultat. Lycka till i framtiden!

/ Simon
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Hur går det med projektet?? Snart dags för picknicken, eller blev den redan gjord förra sensommaren? :grin:
backman
Nybörjare
Nybörjare

Post by backman »

Tack för kommentarerna!

Projektet går framåt. Jag har flyttat 90 mil ifrån verkstaden, så vi har ett litet distansförhållande Vespan och jag. Men jag har varit där ett tag nu och hoppas jag ska bli gärdig nu i Juli.

Idag står den i alla fall så pass att styrmontering inkl. vajrar och el kvarstår.

Men jag börjar se ljuset!

Hoppas kunna ge er lite bilder så småningom.
Post Reply