Köra 3-växlat på Primavera?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Terraplane Blues

Köra 3-växlat på Primavera?

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Hade "nöjet" att råka ut för massivt motorhaveri på Primaveran igår, där bl a svänghjul lossnade och smällde sönder höger blockhalva. Har ännu inte haft lust att kolla på skiten, men vet att bl a växelkorset är helt utslitet sedan länge.

Har funderingar på att helt sonika sätta ihop en ny motor litet snabbt från en Vespa 50. Fungerar det i praktiken att flytta över 2:a, 3:e och 4:e växeldrev, vev samt primärutväxling från Primavera och sedan köra 3-växlat?

Tack på förhand!
Terraplane Blues

Ingen som vet?
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

jag vet inte säkert men jag tror det :)
annars får du väl bara testa, så visar det sig väl..

trist med haveri så här i början på säsongen :(
---------------------------------------------------------
Terraplane Blues

lambrittan wrote:jag vet inte säkert men jag tror det :)
annars får du väl bara testa, så visar det sig väl..

trist med haveri så här i början på säsongen :(
Jag tror inte längre att det funkar, bl a p g a "julgranen". I värsta fall får jag köra med 3-växlad V50-låda och 18/67-primär - bättre än inget!

Det är f ö inte "början av säsongen" för mig som kör året runt... :wink:

Tack för svaret hursomhelst!
freddarok
Entusiast
Entusiast

Re: Köra 3-växlat på Primavera?

Post by freddarok »

Terraplane Blues wrote: Fungerar det i praktiken att flytta över 2:a, 3:e och 4:e växeldrev
Hej! Väldigt tråkigt att höra som sagt var. Men varför vill du flytta över dreven?

/Fredrik (också)
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Terraplane Blues wrote: Jag tror inte längre att det funkar, bl a p g a "julgranen". I värsta fall får jag köra med 3-växlad V50-låda och 18/67-primär - bättre än inget!
Kan du inte åtminstone ta primären från primmyn, det borde väl ge lite bättre utväxling?
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

tråkigt med haveri så här mitt i säsongen..
---------------------------------------------------------
Terraplane Blues

freddarok wrote:
Terraplane Blues wrote: Fungerar det i praktiken att flytta över 2:a, 3:e och 4:e växeldrev
Hej! Väldigt tråkigt att höra som sagt var. Men varför vill du flytta över dreven?

/Fredrik (också)
Hej!

Tackar för sympatierna. Efter att ha läst ditt och buffligs svar kan jag bara konstatera att jag nog inte har tänkt något vidare alls. Givetvis är det primärdrevningen som är "a och o" och inte växeldreven!
bufflig wrote:
Terraplane Blues wrote: Jag tror inte längre att det funkar, bl a p g a "julgranen". I värsta fall får jag köra med 3-växlad V50-låda och 18/67-primär - bättre än inget!
Kan du inte åtminstone ta primären från primmyn, det borde väl ge lite bättre utväxling?
Sorry, ibland tänker man inte alls! Givetvis har du rätt, bufflig! Förresten, vet du på rak arm utväxlingsförhållandet på Primaverans primärdrivning?
lambrittan wrote:tråkigt med haveri så här mitt i säsongen..
Det kanske t o m visar sig att det är i s-l-u-t-e-t av min säsong? :wink:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Primaverans primärdrivning?
1/2,56 :grin:
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Terraplane Blues wrote: Det kanske t o m visar sig att det är i s-l-u-t-e-t av min säsong? :wink:
Närå, nu ska du inte deppa ihop! Du har ju till och med alternativ: antingen flytta över både primär och vxllåda (och vxlkors) från veran. Eller: flytta bara över primären, den treväxlade lådans 3:a (22/47) är nästan identisk med den fyrväxlade lådans 4:a (22/46). Det ordnar sig vetdu!

/F
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

fritte wrote:
Hmmm, enligt scooterhelp har VMA2T 24/61, alltså 1/2,54. 1/2,56 är väl 27:69. Har scooterhelp fel? Petitesser, jag vet, men ändå :wink:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

bufflig wrote:
fritte wrote:
Hmmm, enligt scooterhelp har VMA2T 24/61, alltså 1/2,54. 1/2,56 är väl 27:69. Har scooterhelp fel? Petitesser, jag vet, men ändå :wink:
U R right.... :smile:
Terraplane Blues

freddarok wrote:
Terraplane Blues wrote: Det kanske t o m visar sig att det är i s-l-u-t-e-t av min säsong? :wink:
Närå, nu ska du inte deppa ihop! Du har ju till och med alternativ: antingen flytta över både primär och vxllåda (och vxlkors) från veran. Eller: flytta bara över primären, den treväxlade lådans 3:a (22/47) är nästan identisk med den fyrväxlade lådans 4:a (22/46). Det ordnar sig vetdu!

/F
Suverän information att Primaverans 4:a är nästintill identisk med V50:s 3:a! Tack! Det låter lovande att man åtminstone kan köra snarlikt i högsta växeln.

Jag har nu ockulärbesiktigat skadorna och det visade sig att det är konen på vevaxeln som gått mitt av, hur den nu bara kan ha gjort det? Svänghjulet har som sagt därav lossnat och av kraften spräckt höger blockhalva.

Det som får ske nu är att jag flyttar över Primaverans primär samt originalvev (det var en trimvev som gick sönder) till en treväxlad V50-motor. Växellådan (växelkors) på Primaveran är tyvärr helt slut och p g a ekonomiska skäl får jag nog vänta ett tag med att köpa de utslitna växeldelarna.

Nej, jag deppar inte ihop för detta. Som kronisk åretruntåkande vespatist är man sedan länge härdad... :wink:

Tackar åter igen!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Stackars Bettan! :cry: :cry: :cry:
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Terraplane Blues wrote:
Jag har nu ockulärbesiktigat skadorna och det visade sig att det är konen på vevaxeln som gått mitt av, hur den nu bara kan ha gjort det?
små sprickor som växer pga vibrationer ger utmattning och haveri så småningom. var glad att du inte satt i ett flygplan...
Terraplane Blues wrote: Det som får ske nu är att jag flyttar över Primaverans primär samt originalvev (det var en trimvev som gick sönder) till en treväxlad V50-motor.
Tackar åter igen!
cylinder , är det bara att flytta över?

MVH

Crispin
Terraplane Blues

vespaco wrote:Stackars Bettan! :cry: :cry: :cry:
She's alive and kickin' again! (Om än litet slöare och med ett decimerat antal växlar) :grin:

Tack för omtanken!
crispin wrote: små sprickor som växer pga vibrationer ger utmattning och haveri så småningom. var glad att du inte satt i ett flygplan...:
Enligt en kompis som är kunnig inom vapensmide går det inte att utesluta fel i gjutningen. Man kan tydligen få sådant analyserat, om man nu skulle vilja göra sig omaket att reklammera veven hos den italienska tillverkaren.
crispin wrote: cylinder , är det bara att flytta över?

MVH

Crispin
Nej, man får byta pinnbultarna för cylindern, vilka satt som bara den - men det gick till slut! :grin:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Detta är inget ovanligt fel på Vespor med kombinationen;
1. Tung svänghjul. 2. Vibrationer 3. Trimmad motor.

Själv har jag en Vespa där tre vevparti gick sönder på samma sätt.

VH/Calle
Post Reply