Denna tråd skulle säkert passa bättre under trimtråden men verkar vara fler "smallframe junkies" som kollar denna del av forumet.
Har som nämnt innan
75cc polini
intalienkstandard
SHB 16:16
24/72 eller liknande i utväxling tror jag.
Förstärkt 4lamells koppling.
etc ect.
Nu till min fråga.
Den drar som attan på 2;an kommer lätt upp i 50-55 km/h, men när jag sedan växlar till 3,an händer inte så mkt självklart varvar den den men hastighetsmässigt händer inte så mkt 60 absolut 65 max i km/h.
Undrar vad detta kan bero på?
får den för lite soppa, dock inga symtom på detta, men tycker att gaspådraget borde ge lite mer kräm så att säga.
MVH Niklas
Seg 3;e växel
Seg 3;e växel
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Re: Seg 3;e växel
varvar den upp utan att öka i fart så slirar kopplingen. vad har du för olja?Vitus wrote:Denna tråd skulle säkert passa bättre under trimtråden men verkar vara fler "smallframe junkies" som kollar denna del av forumet.
Har som nämnt innan
75cc polini
intalienkstandard
SHB 16:16
24/72 eller liknande i utväxling tror jag.
Förstärkt 4lamells koppling.
etc ect.
Nu till min fråga.
Den drar som attan på 2;an kommer lätt upp i 50-55 km/h, men när jag sedan växlar till 3,an händer inte så mkt självklart varvar den den men hastighetsmässigt händer inte så mkt 60 absolut 65 max i km/h.
Undrar vad detta kan bero på?
får den för lite soppa, dock inga symtom på detta, men tycker att gaspådraget borde ge lite mer kräm så att säga.
MVH Niklas
Federico
om den är riktigt dålig så borde den göra det. men annars är det ju mest kraft på de högre växlarna.Vitus wrote:Tack för ett snabbt svar.
Jag kör på SAE 30 Motul. köpt på EM.
Ok så att om kopplingen slirar så kommer den inte upp i fart.
Men borde den då inte slira på de andra växlarna också?
MVH Niklas
den kanske slirar på tvåan om du pressar den i någon backe?
Federico
Tack Federico för snabba svar.
Skall testa och spänna kopplingswiren något, för att se om det gör någon skillnad, är detta det primära man bör göra för att slippa en slirande koppling?
Har PX handtag så hävmomentet är relativt stort.
Men det är precis som du säger motorn varvar upp utan att det händer något fartmässigt.
MVH Niklas
Skall testa och spänna kopplingswiren något, för att se om det gör någon skillnad, är detta det primära man bör göra för att slippa en slirande koppling?
Har PX handtag så hävmomentet är relativt stort.
Men det är precis som du säger motorn varvar upp utan att det händer något fartmässigt.
MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Nej, tvärtom. Släppa på vajern i så fall.
/P
/P
Vitus wrote:Tack Federico för snabba svar.
Skall testa och spänna kopplingswiren något, för att se om det gör någon skillnad, är detta det primära man bör göra för att slippa en slirande koppling?
Har PX handtag så hävmomentet är relativt stort.
Men det är precis som du säger motorn varvar upp utan att det händer något fartmässigt.
MVH Niklas
Sätt en mejsel genom svänghjul skydd o in i svänghjulen, sen stå på kicken, om kopplingen slirar så är din kopplingswiren spänn för mycket. Testa drå in koppling lite o ser hur den känns. Du ska kunne drå in köpplingen lite utan att den gör nåt och när du drå i den helt så slirar kopplingen
jag tror att den händer lite i 3an är för att 1an o 2an är tätt, men 3an är inte så tätt. Kanske u behöver en 4 växlad block.
Vad har du för blås?
Hoppas ni förstå vad jag menar
jag tror att den händer lite i 3an är för att 1an o 2an är tätt, men 3an är inte så tätt. Kanske u behöver en 4 växlad block.
Vad har du för blås?
Hoppas ni förstå vad jag menar

Tror jag förstår vad du menar, jag har motorn med 3:e växeln ilagd, håller fast svänghjulet med något.
Testar att kicka, om det då går att kicka så slirar lamellerna
Och så testar jag mig fram genom att dra i kopplingshandtaget och ser om svänghjulet roterar även när jag har kopplingshandtaget max indraget
Har jag fattat rätt??
Har en 4lamells förstärkt koppling.
Och ET3 blås
MVH Niklas
Testar att kicka, om det då går att kicka så slirar lamellerna
Och så testar jag mig fram genom att dra i kopplingshandtaget och ser om svänghjulet roterar även när jag har kopplingshandtaget max indraget
Har jag fattat rätt??
Har en 4lamells förstärkt koppling.
Och ET3 blås
MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)