Köpa vespa - 200GT eller 250GTS
Köpa vespa - 200GT eller 250GTS
Jag planerar att köpa en vespa. Mest för att pendla till jobbet med. Just nu tvekar jag mellan 200GT och 250GTS. Vad är egentligen skillnaderna förutom att 250 har lite större motor. Har 250:n mycket högre försäkringskostnad?
Har läst att sadlarna lutar för mycket framåt på en del nya vespor. Tidigare körde jag PX200, och trivdes bra med det.
Är det någon som har några goda råd att ge mig?
Thomas
Har läst att sadlarna lutar för mycket framåt på en del nya vespor. Tidigare körde jag PX200, och trivdes bra med det.
Är det någon som har några goda råd att ge mig?
Thomas
Hur ser din väg till jobbet ut?
Ska du åka genom stan eller landsväg till jobbet?
Som du säger, det är i princip samma cykel bortsett från motorn. Utseendemässigt skiljer pakethållaren och lite smådetaljer. Och jag tycker nog 250:s insprutningsmotor är trevligare än 200:s förgasardito. Men båda är pigga och går bra. Och bromsarna är kanon, speciellt jämfört med en äldre PX med trumma fram.
Sadeln är ju i två nivåer så vill du sträcka ut benen kan du hamna i "utförsbacken" däremellan, och när du sedan bromsar glider du framåt/neråt. Det gjorde åtminstone jag
Försäkringsmässigt vet jag inte, ring och kolla. Men en gissning är att det inte är någon skillnad, med samma årsmodell. 50 cc och några få extra hästar är ingen stor skillnad, försäkringsmässigt.
Hur som helst, det är en himla trevlig hoj att köra, och jag skulle nog satsa på en 250 om jag inte hittade en begagnad 200 till väldigt bra pris förstås.
/jens
Sadeln är ju i två nivåer så vill du sträcka ut benen kan du hamna i "utförsbacken" däremellan, och när du sedan bromsar glider du framåt/neråt. Det gjorde åtminstone jag

Försäkringsmässigt vet jag inte, ring och kolla. Men en gissning är att det inte är någon skillnad, med samma årsmodell. 50 cc och några få extra hästar är ingen stor skillnad, försäkringsmässigt.
Hur som helst, det är en himla trevlig hoj att köra, och jag skulle nog satsa på en 250 om jag inte hittade en begagnad 200 till väldigt bra pris förstås.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
siggelin in da house:
Just nu tvekar jag mellan 200GT och 250GTS
Som någon påpekade, 200 är förgasare & 250 är sprutmotor, jag har själv inte kört Vespan men väl laggt lite mil på Aprilia SportCity 200 & 250 som har exakt samma motorer, 200'an är inte helt fel pinnar på bra och har fint bottendrag men efter att man åkt på 250'an så känns 200'an trött, 250cc insprutmotorn funkar underbart ihop med variomaticen och jag har 250 kunder som hävdar att dom är nere och nosar på 0.20 Liter/mil. Monterar man sedan en Malossi Multivar så har man en SWEEEEET maskin som går som en liten raket men drar soppa som en diesel....
DP says: Tyvärr säljer jag inte Piaggio/Vespa annars skulle jag nog ha en 250GTS.....
Just nu tvekar jag mellan 200GT och 250GTS
Som någon påpekade, 200 är förgasare & 250 är sprutmotor, jag har själv inte kört Vespan men väl laggt lite mil på Aprilia SportCity 200 & 250 som har exakt samma motorer, 200'an är inte helt fel pinnar på bra och har fint bottendrag men efter att man åkt på 250'an så känns 200'an trött, 250cc insprutmotorn funkar underbart ihop med variomaticen och jag har 250 kunder som hävdar att dom är nere och nosar på 0.20 Liter/mil. Monterar man sedan en Malossi Multivar så har man en SWEEEEET maskin som går som en liten raket men drar soppa som en diesel....
DP says: Tyvärr säljer jag inte Piaggio/Vespa annars skulle jag nog ha en 250GTS.....
I så fall har du 250 kunder med livlig fantasi. Jag kör min GTS 250ie på 0,35 liter/mil (mätt över flera tankningar) vid blandad körning och det är faktiskt bra. Möjligen kan man komma ned lite till om man bara kör landsväg men mina erfarenheter pekar på att körstil och körmönster påverkar förbrukningen mindre än vad man skulle kunna tro.DP wrote: jag har 250 kunder som hävdar att dom är nere och nosar på 0.20 Liter/mil.
Enligt uppgift ska 250ie dra lite mindre än 200:an och jag har hört att den senare ska vara något råare i gången också. 250:an går otroligt mjukt och fint.
Vill man ha ännu mer skjuts än 250:an ger, lär en variator från J.Costa vara det bästa trimmet. Det finns en tillsats som rikar upp bränsleinsprutningen, vilket också ger lite extra skjuts, på bekostnad av förbrukningen. Slutligen lär avgassystemet från Leo Vinci ge en aning effektökning utan att låta alltför mycket. Jag har dock inte provat något av dessa trim. Jag tycker min är tillräckligt snabb som den är.
/Jörgen
P.S. Det lär vara en GTS300ie på väg också. Den lär inte vara hos oss före hösten dock.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Oj! Mycket svar och åsikter. Som svar på frågor: Krro: Det är mest landsväg, 50 och 70 sträckor.
Jencia: Det är alltid några GT till salu på blocket. Har inte sett några GTS där (undrar varför det bara finns den ena typen), så det finns alltså pengar att spara på en begagnad 200.
Jag är ingen trimmermäster så det blir att åka fabriksmonterat.
Tack för svar & råd - fortsätt gärna med dom.
Thomas
Jencia: Det är alltid några GT till salu på blocket. Har inte sett några GTS där (undrar varför det bara finns den ena typen), så det finns alltså pengar att spara på en begagnad 200.
Jag är ingen trimmermäster så det blir att åka fabriksmonterat.
Tack för svar & råd - fortsätt gärna med dom.
Thomas
bergfors in da house:
I så fall har du 250 kunder med livlig fantasi.
Jag tror nog inte att dom är så helt off, som sagt någon är nere och nosar på 0.20, jag har en som vi sålt till Röda Korset, utrustad med stora vindrutan & en specialbyggd packbox modell större och den går konstant på 0.35, kan det vara så att Vespa & Aprilia versionen är uppsatt med utväxling etc lite olika, Aprilia har större hjul med smalare däck och är smalare i nosen, kan ju också göra sitt. Jag har själv toppat ut 200cc i 117-119kph medan 250cc gjorde lätt 140kph så skilnade mellan dom är märkbar och ska man då & då åka motorväg eller motortrafikled är det 250cc som gäller IMHO....
DP says: Har bara egen erfarenhet av Malossi Multivar och den gör skillnad....
I så fall har du 250 kunder med livlig fantasi.
Jag tror nog inte att dom är så helt off, som sagt någon är nere och nosar på 0.20, jag har en som vi sålt till Röda Korset, utrustad med stora vindrutan & en specialbyggd packbox modell större och den går konstant på 0.35, kan det vara så att Vespa & Aprilia versionen är uppsatt med utväxling etc lite olika, Aprilia har större hjul med smalare däck och är smalare i nosen, kan ju också göra sitt. Jag har själv toppat ut 200cc i 117-119kph medan 250cc gjorde lätt 140kph så skilnade mellan dom är märkbar och ska man då & då åka motorväg eller motortrafikled är det 250cc som gäller IMHO....
DP says: Har bara egen erfarenhet av Malossi Multivar och den gör skillnad....
Aldrig i livet att man klarar sig på 0,20. I alla fall inte om man man utnyttjar resurserna som finns lite. Möjligen om man aldrig ger mer än 15% gaspådrag och håller sig under 50 km/h.DP wrote:siggelin in da house:
Just nu tvekar jag mellan 200GT och 250GTS
...jag har 250 kunder som hävdar att dom är nere och nosar på 0.20 Liter/mil. Monterar man sedan en Malossi Multivar så har man en SWEEEEET maskin som går som en liten raket men drar soppa som en diesel....
Å andra sidan kör ju jag som en scootertjuv, skjutsar konstant och har för närvarande stora vindrutan monterad, så lägre förbrukning än jag har lär ju vara möjlig.
För en som inte är så insatt - hur förändrar variatorbyte Vespans gång, och vilka andra effekter ger det?
Senaste Scootering hade en stor test av just det.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
victor wrote:Aldrig i livet att man klarar sig på 0,20. I alla fall inte om man man utnyttjar resurserna som finns lite. Möjligen om man aldrig ger mer än 15% gaspådrag och håller sig under 50 km/h.DP wrote:siggelin in da house:
Just nu tvekar jag mellan 200GT och 250GTS
...jag har 250 kunder som hävdar att dom är nere och nosar på 0.20 Liter/mil. Monterar man sedan en Malossi Multivar så har man en SWEEEEET maskin som går som en liten raket men drar soppa som en diesel....
Å andra sidan kör ju jag som en scootertjuv, skjutsar konstant och har för närvarande stora vindrutan monterad, så lägre förbrukning än jag har lär ju vara möjlig.
För en som inte är så insatt - hur förändrar variatorbyte Vespans gång, och vilka andra effekter ger det?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Detta diskuteras ständigt på http://www.modernvespa.comvictor wrote:Tror det blir svårt att få tag på scootering här i Italien...Hedge wrote:Senaste Scootering hade en stor test av just det.
Med lite surfande där bör du få en bra bild av vad som är möjligt.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Generellt sett så brukar 'trim'-variatorer lösa två problem som orginalvarios har:
1) Orginal så brukar rullarna och deras 'ramper' vara avpassade för ett varv som mer passar låg bränsleförbrukning istf max effekt. Dvs, uppväxlingen sker för snabbt och motorn ligger ständigt under sin maxeffekt förutom när man varvar ur motorn på t ex motorväg.
2) Lutningen på remskivan är ofta avpassad till att sänka motorvarvet i regionen kring 70 km/h, eftersom ljudnivåmätningarna vid typning görs just vid de farterna. Dvs, runt 70 så går helt plötsligt varvet ner omotiverat snabbt, accet avbryts. Kan vara RIKTIGT irriterande på mindre maskiner med lägre effekt, speciellt i uppförsbackar.
När jag monterade en Malossi Multivar på min Kymco 125 upplevde jag det som en helt ny hoj. Inte högre toppfart eller så, men en helt jämn acceleration, bättre ork i uppförsbackar och motvind. Detta helt enkelt på grund av att den nya variatorn hela tiden höll motorn på det varv där toppeffekten fanns.
Nackdelarna med att montera en trimvario, är dels att bränsleförbrukningen (speciellt vid stadskörning) blir aningens högre, samt att motorn ligger på ett högre varvtal vilket kan upplevas som störande.
Det man också ska tänka på är att det sparar enormt med tid att ha en varvräknare inkopplad när man ska justera rullvikterna. Då träffar man rätt nästan direkt, annars blir det många isär- och ihopmonteringar för att få varion att ligga i rätt varvregister.
Mvh
Guran
1) Orginal så brukar rullarna och deras 'ramper' vara avpassade för ett varv som mer passar låg bränsleförbrukning istf max effekt. Dvs, uppväxlingen sker för snabbt och motorn ligger ständigt under sin maxeffekt förutom när man varvar ur motorn på t ex motorväg.
2) Lutningen på remskivan är ofta avpassad till att sänka motorvarvet i regionen kring 70 km/h, eftersom ljudnivåmätningarna vid typning görs just vid de farterna. Dvs, runt 70 så går helt plötsligt varvet ner omotiverat snabbt, accet avbryts. Kan vara RIKTIGT irriterande på mindre maskiner med lägre effekt, speciellt i uppförsbackar.
När jag monterade en Malossi Multivar på min Kymco 125 upplevde jag det som en helt ny hoj. Inte högre toppfart eller så, men en helt jämn acceleration, bättre ork i uppförsbackar och motvind. Detta helt enkelt på grund av att den nya variatorn hela tiden höll motorn på det varv där toppeffekten fanns.
Nackdelarna med att montera en trimvario, är dels att bränsleförbrukningen (speciellt vid stadskörning) blir aningens högre, samt att motorn ligger på ett högre varvtal vilket kan upplevas som störande.
Det man också ska tänka på är att det sparar enormt med tid att ha en varvräknare inkopplad när man ska justera rullvikterna. Då träffar man rätt nästan direkt, annars blir det många isär- och ihopmonteringar för att få varion att ligga i rätt varvregister.
Mvh
Guran
victor wrote:Tror det blir svårt att få tag på scootering här i Italien...Hedge wrote:Senaste Scootering hade en stor test av just det.
Någon som äger en scanner? victor # adversus se
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Ohh vilka tips!
vi bytte till Malossi Multivar + fjäder på Velon men har inte hunnit köra med den ännu bara stillastående testat. Ska bli spännande!
Artikeln var ok men inte tillräckligt detaljerat tyvärr. De gillade malossis stabilitet men polinis acc (efter viktbyte)
vi bytte till Malossi Multivar + fjäder på Velon men har inte hunnit köra med den ännu bara stillastående testat. Ska bli spännande!
Artikeln var ok men inte tillräckligt detaljerat tyvärr. De gillade malossis stabilitet men polinis acc (efter viktbyte)
Bara det är gjord av plåt så....
Grattis, det valet tror jag inte du kommer att ångra. Min passerade just 400 mil och jag har i stort sett bara positivt att säga om den.siggelin wrote:Det blev slutligen en ny Jätteröd 250.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"