Hej
Min asienimporterade vespamotor/livsprojekt.. med beteckning VBC (Super) har visat sig ha cylinder och kolvdimension 58 mm. Vad jag förstått är det bajaj och inte vespastandard. Borde jag av det dra slutsatsen att det därför sitter en bajajvev i också (med slaglängd 58 istället för 57)? Får man ens in en bajajvev i en vespamotor?
I mina drömmar är den bara uppborrad till grov överdimension, men hur kan man försäkra sig om det ena eller andra? Kan man på något fiffigt sätt mäta slaglängden och på så sätt komma fram till vad som är rätt och riktigt?
Mitt egentliga problem är att kolven skurit, och det vore praktiskt att inte behöva byta veven med allt vad det innebär av merjobb och kostnader.
/johan
Asienvespa - cylinderdimensioner, slaglängd osv?
Re: Asienvespa - cylinderdimensioner, slaglängd osv?
kan man inte mäta avståndet mellan vändkanterna i cylindern och få en uppskattning? naturligvis drar man bort avståndet mellan övre och undre kolvringen..johan wrote:Hej
Min asienimporterade vespamotor/livsprojekt.. med beteckning VBC (Super) har visat sig ha cylinder och kolvdimension 58 mm. Vad jag förstått är det bajaj och inte vespastandard. Borde jag av det dra slutsatsen att det därför sitter en bajajvev i också (med slaglängd 58 istället för 57)? Får man ens in en bajajvev i en vespamotor?
I mina drömmar är den bara uppborrad till grov överdimension, men hur kan man försäkra sig om det ena eller andra? Kan man på något fiffigt sätt mäta slaglängden och på så sätt komma fram till vad som är rätt och riktigt?
Mitt egentliga problem är att kolven skurit, och det vore praktiskt att inte behöva byta veven med allt vad det innebär av merjobb och kostnader.
/johan
om slaget är 58 och borrningen 58 så blir det ju mer än "150cc... " -(149cc eller vad de är från fabrik)
Federico